TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az utóbbi idők egyik legcifrább ügye az M4-es autópálya Szolnokot elkerülő, viszonylag rövid, de aranyárba kerülő szakaszának sorsa. Az építkezést félkészen leállították, ami általában igen rosszul hat, de mindenféle furcsaságok is kiderültek, miközben eleve érthetetlen, hogy miért ezt a szakaszt kezdték építeni.

A 4-es út Budapesttől Törökszentmiklósig

Az érintett szakasz legnagyobb baja a kormány indoklása szerint, hogy túl drága, és az EU nem finanszírozza. Hogy miért nem, az majdnem mindegy, a nagyobb baj az, hogy ezt már kezdettől sejteni lehetett, tavaly ősz óta pedig biztosan tudható, az építés mégis gőzerővel haladt, az aranyár kifizetése pedig zajlott a költségvetésből.

Puha költségvetés

Itt fel is vetődik egy általános gond az EU által támogatott beruházásokkal kapcsolatban. Miután viszonylag kis „alapletétet”, vagyis önrészt fizet hozzá a támogatott ország, nem fáj, ha értelmetlenül drágán valósul meg, hisz a nagy részét nem mi fizetjük. Sőt, pont az indokolatlanul magas ár miatt, a részvevők extra gazdagodása által talán még jobban meg is éri így, mégha az önrész több is az államnak.

Ez egy olyan probléma, amivel a kedvezményezett visszaél, ha nem tartja vissza a jóérzése. Márpedig a görögöknél is láttuk, hogy a jóérzésre nem lehet apellálni, így magának az EU-nak kéne sokkal szigorúbban elbírálni, hogy mire ad pénzt és mire nem, és a megvalósítást is sokkal jobban ellenőrizni. Ezt joggal várnák el a gazdagabb országok adófizetői, akik végül állják a számlát.

Miért pont ott?

Na de térjünk vissza arra a kérdésre, ami az adott szakasz aranyáron való megépítésénél is érthetetlenebb: miért pont ez a szakasz került sorra először? Ezen a szakaszon van már elkerülő út (az első, 1998-2002 közti Orbán-kormány adta át a hozzá tartozó Tisza-hidat), ami ráadásul helyenként 2-szer 2 sávos. Valószínűleg gond nélkül autópályává bővíthető lett volna, hasonlóan az M0 déli szakaszához, jóval kisebb költséggel. Ez ellen legfeljebb egy kisebb logikai érv szólt volna: az elkerülő utak nyomvonal vezetését elég meggondolatlanul, szlalompálya szerűen oldották meg. Abonyt északról kerüli az út, Szolnokot délről, így egy értelmetlenül hosszú, kanyargós útszakasz jött létre, amit a most meg (nem) épülő szakasz lerövidítene.

A lényeg viszont mégcsak nem is ez, hanem az a tény, hogy ez a szakasz egyik végén sem kapcsolódik autópályához, lóg a levegőben, miközben a már említett elkerülő út miatt nem is ezen a szakaszon a legégetőbb a helyzet. Van egy szakasz, ahol az sokkal kritikusabb, és ezért sokkal fontosabb lett volna a fejlesztés.

Máshol fontosabb lenne

Az autópálya ma Ferihegynél kezdődik, a repülőtéri út folytatásaként. Üllő mellett viszont véget ér a semmiben, egy kis út visszavezeti a régi 4-esre, ahol állandó torlódások alakulnak ki. Utána a régi út átvezet Monoron, Monorierdőn és Pilisen, így a teljes forgalmat rázúdítja erre a három településre. Aztán Albertirsánál indul a már korábban megépített elkerülő út, ami utána megkerüli Ceglédet, Abonyt és az érintett szakaszon Szolnokot, vagyis ez a szakasz sokkal inkább elbírja a forgalmat.

A logika tehát azt diktálta volna, hogy a jelenleg semmiben végződő autópálya Üllőtől vezessen tovább legalább az Albertirsánál induló elkerülő útig. Ez egy kb. 20-25 kilométeres szakasz, ahol komolyabb műtárgyat sem kell építeni, viszonylag olcsón megvalósítható lenne. És ha ez megvan, akkor lehetett volna azt mérlegelni, hogy melyik szakasz következzen, esetleg melyik az a meglévők közül, ami kis költséggel autópályává alakítható.

Fejezzük be

Ha viszont már így alakult, nagyon rosszul mutatna egy félbemaradt építkezés, amire az állam már elköltött egy hatalmas összeget. Legjobb lenne befejezni, ezúttal a szokványosnak számító kilométerenkénti 2 milliárdos költségvetéssel (sőt, miután félkész projektről van szó, ennek arányosan csökkentett részével). Kivitelező biztos így is bőven akadna rá.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 28 410 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Erste Banknál és a Cetelemnél 28 721 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Megölte a lakásbulikat az Airbnb
MTI | 2020. augusztus 24. 12:43
Többé nem lehet partikat szervezni egyik ingatlanjukban sem, és legfeljebb 16-an bérelhetnek ki együtt Airbnb-s lakást. A dühös szomszédok, de még inkább a koronavírus miatt.
Vállalat Új szintre lép a TransferWise és a Mastercard együttműködése
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 24. 11:01
Ezzel lehetővé téve a kártyák kibocsátását a világ bármely olyan piacán, ahol Mastercard kártyákat elfogadnak és ahol a TransferWise engedéllyel rendelkezik.
Vállalat Magyarország lehet az új Kína?
Király Béla | 2020. augusztus 23. 06:08
A járvány az iparban is felfordulást okozott, sokan arra számítanak, hogy a nagy cégek visszahozzák Európába a termelést. Az egyik kézenfekvő új bázis Magyarország lehet. Megmutatjuk, mi szól mellettünk és mi ellenünk.
Vállalat Bruce Willis reklámozta a terméküket, most tejeskávé üzemet adnak át
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 21. 10:51
Több mint 8 milliárd forintos lesz a beruházás.
Vállalat A Strabag építi ki a Neszmély-Dunaradvány közötti komp magyar oldalát
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 19. 08:58
A beruházás 1,8 milliárd forintot tesz ki. Az átkelővel napi 600 személyautó takaríthat meg 40 kilométeres kerülőt Szlovákia felé. 
Vállalat Kiszivárgott két név, megvan az Index új főszerkesztője és egyik főszerkesztő-helyettese?
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 19. 08:11
Hivatalosan nincsenek megerősítve.
Vállalat A világ egyik legmodernebb harcjárművét gyártják hamarosan Magyarországon
MTI | 2020. augusztus 18. 08:09
A magyar állam vegyesvállalatot alapított a német Rheinmetall hadiipari céggel, melynek keretében a Lynx nevű harcjárművet gyártó üzemet létesítenek nálunk. A megállapodással több mint kétmilliárd euró értékű fejlesztési program indult el.
Vállalat Sok pénzt tettek Mészáros Lőrincék a kínaiakkal vasutat építő cégükbe
Székely Sarolta | 2020. augusztus 18. 06:08
Elkerülhetetlen volt a lépés, ha meg akarnak felelni a számviteli jogszabályoknak és biztosítani akarják a cég jövőjét. Márpedig ez nem is lehet kérdés, mivel az RM International Zrt. részt vesz a Budapest-Belgrád gyorsvasút-építés projektjében.
Vállalat Újabb amerikai lépések jönnek a Huawei ellen
Privátbankár.hu / MTI | 2020. augusztus 17. 17:46
A washingtoni kormányzat a Huawei újabb érdekeltségeit helyezte tiltólistára annak érdekében, hogy megnehezítse a kínai távközlésiberendezés-gyártó konszern hozzáférését amerikai technológiákhoz - jelentette be a washingtoni külügyminisztérium és a kereskedelmi minisztérium a honlapján.
Vállalat Az államé lett a sármelléki repülőtér
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 17. 13:17
90 százalékos tulajdonrészt vettek a repteret működtető cégben, a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja majd.
Friss
hírlevél