4p
Az utóbbi idők egyik legcifrább ügye az M4-es autópálya Szolnokot elkerülő, viszonylag rövid, de aranyárba kerülő szakaszának sorsa. Az építkezést félkészen leállították, ami általában igen rosszul hat, de mindenféle furcsaságok is kiderültek, miközben eleve érthetetlen, hogy miért ezt a szakaszt kezdték építeni.

A 4-es út Budapesttől Törökszentmiklósig

Az érintett szakasz legnagyobb baja a kormány indoklása szerint, hogy túl drága, és az EU nem finanszírozza. Hogy miért nem, az majdnem mindegy, a nagyobb baj az, hogy ezt már kezdettől sejteni lehetett, tavaly ősz óta pedig biztosan tudható, az építés mégis gőzerővel haladt, az aranyár kifizetése pedig zajlott a költségvetésből.

Puha költségvetés

Itt fel is vetődik egy általános gond az EU által támogatott beruházásokkal kapcsolatban. Miután viszonylag kis „alapletétet”, vagyis önrészt fizet hozzá a támogatott ország, nem fáj, ha értelmetlenül drágán valósul meg, hisz a nagy részét nem mi fizetjük. Sőt, pont az indokolatlanul magas ár miatt, a részvevők extra gazdagodása által talán még jobban meg is éri így, mégha az önrész több is az államnak.

Ez egy olyan probléma, amivel a kedvezményezett visszaél, ha nem tartja vissza a jóérzése. Márpedig a görögöknél is láttuk, hogy a jóérzésre nem lehet apellálni, így magának az EU-nak kéne sokkal szigorúbban elbírálni, hogy mire ad pénzt és mire nem, és a megvalósítást is sokkal jobban ellenőrizni. Ezt joggal várnák el a gazdagabb országok adófizetői, akik végül állják a számlát.

Miért pont ott?

Na de térjünk vissza arra a kérdésre, ami az adott szakasz aranyáron való megépítésénél is érthetetlenebb: miért pont ez a szakasz került sorra először? Ezen a szakaszon van már elkerülő út (az első, 1998-2002 közti Orbán-kormány adta át a hozzá tartozó Tisza-hidat), ami ráadásul helyenként 2-szer 2 sávos. Valószínűleg gond nélkül autópályává bővíthető lett volna, hasonlóan az M0 déli szakaszához, jóval kisebb költséggel. Ez ellen legfeljebb egy kisebb logikai érv szólt volna: az elkerülő utak nyomvonal vezetését elég meggondolatlanul, szlalompálya szerűen oldották meg. Abonyt északról kerüli az út, Szolnokot délről, így egy értelmetlenül hosszú, kanyargós útszakasz jött létre, amit a most meg (nem) épülő szakasz lerövidítene.

A lényeg viszont mégcsak nem is ez, hanem az a tény, hogy ez a szakasz egyik végén sem kapcsolódik autópályához, lóg a levegőben, miközben a már említett elkerülő út miatt nem is ezen a szakaszon a legégetőbb a helyzet. Van egy szakasz, ahol az sokkal kritikusabb, és ezért sokkal fontosabb lett volna a fejlesztés.

Máshol fontosabb lenne

Az autópálya ma Ferihegynél kezdődik, a repülőtéri út folytatásaként. Üllő mellett viszont véget ér a semmiben, egy kis út visszavezeti a régi 4-esre, ahol állandó torlódások alakulnak ki. Utána a régi út átvezet Monoron, Monorierdőn és Pilisen, így a teljes forgalmat rázúdítja erre a három településre. Aztán Albertirsánál indul a már korábban megépített elkerülő út, ami utána megkerüli Ceglédet, Abonyt és az érintett szakaszon Szolnokot, vagyis ez a szakasz sokkal inkább elbírja a forgalmat.

A logika tehát azt diktálta volna, hogy a jelenleg semmiben végződő autópálya Üllőtől vezessen tovább legalább az Albertirsánál induló elkerülő útig. Ez egy kb. 20-25 kilométeres szakasz, ahol komolyabb műtárgyat sem kell építeni, viszonylag olcsón megvalósítható lenne. És ha ez megvan, akkor lehetett volna azt mérlegelni, hogy melyik szakasz következzen, esetleg melyik az a meglévők közül, ami kis költséggel autópályává alakítható.

Fejezzük be

Ha viszont már így alakult, nagyon rosszul mutatna egy félbemaradt építkezés, amire az állam már elköltött egy hatalmas összeget. Legjobb lenne befejezni, ezúttal a szokványosnak számító kilométerenkénti 2 milliárdos költségvetéssel (sőt, miután félkész projektről van szó, ennek arányosan csökkentett részével). Kivitelező biztos így is bőven akadna rá.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG