A bolti lopások és a személyzet elleni erőszak megfékezésére változásokat vezetnek be a Lidl üzleteiben Nagy-Britanniában: az áruházlánc szerint minden boltban elérhetőek lesznek a testkamerák, azonban nem minden alkalmazottnak kell majd használniuk – írja a Sky News.
Ez a Lidlnek egyébként 2 millió fontba kerül majd, mivel az Egyesült Királyságban több mint 960 üzlettel rendelkeznek. A kamerák jövő év tavaszára jelenhetnek meg az összes egységben.
Ryan McDonnell, a Lidl GB vezérigazgatója szerint az üzletek általában biztonságos környezetnek számítanak, azonban a kiskereskedelmi bűnözés az egész iparágat érinti. A Lidlnél pedig nem csak a kamerákkal védekeznek a bűnözés ellen.
A múlt hónapban 10 kiskereskedő, köztük a Lidl, a Tesco és a John Lewis, 60 ezer fontont gyűjtött össze és elindította a Pegasus projektet, hogy segítsen finanszírozni a bolti lopások elleni rendőri fellépést. A kiskereskedők a belügyminisztériumnak is jelezték, hogy a kiskereskedelmi bűncselekmények ugrásszerű növekedése miatt intézkedésre van szükség.
Mindenki felvette a kesztyűt
Az iparági lobbicsoport, a British Retail Consortium 2023-as felmérése szerint a dolgozókkal szembeni erőszakos és bántalmazó incidensek száma csaknem megduplázódott a járvány előtti szinthez képest, és a legutóbbi évben napi 867-re emelkedett. A brit Nemzeti Statisztikai Hivatal októberben közzétett adatai szerint az év első hat hónapjában 365 164 bolti lopást regisztrált a rendőrség, ami 25 százalékos növekedést jelent éves szinten.
Helen Dickinson, a British Retail Consortium vezérigazgatója elmondta, kampányt indítottak annak érdekében, hogy tisztelettudóak legyenek az emberek a kiskereskedelmi dolgozókkal szemben.
Ezért számos boltlánc tett már lépéseket. A Tesco áruházlánc az Egyesült Királyságban szintén testre erősített kamerákat ajánlott fel az alkalmazottaknak, miután a fizikai támadások száma egy év alatt a harmadával nőtt. Ken Murphy cégvezető szerint a Tesco négy év alatt 44 millió fontot fektetett biztonsági intézkedésekbe, többek között a bejáratok biztosításába, digitális rádiókba, valamint a kamerákba, de szerinte többet kellene tenni a támadások ellen. A testkamerákat egyébként az amerikai rendőrség kezdte el használni az elsők között. A Tesco szerint bár a támadóan fellépő emberek kis számát jelentik a vásárlóknak, de aránytalanul nagy hatást gyakorolnak a dolgozókra és egyre nő a számuk.
A Sainsbury's és a Morrisons brit boltláncok üzleteiben más módszerekkel is védekeznek, például korlátok vannak az önkiszolgáló pénztáraknál, előbbi üzleteiben pedig tavaly december óta a vásárlóknak be kell szkennelniük a vásárlás nyugtáját, ahhoz, hogy ki tudjanak menni a boltból. A Morrisonsnál a fizetés után már automatikusan nyílik az ajtó, de azok, akik nem vásároltak semmit csak egy bolti dolgozó segítségével tudnak távozni. A Morrisons egyébként az év elején több áruházában is bevezette a "buzz for booze" rendszert, azaz a vásárlónak egy gombot kell megnyomnia, ha alkoholt szeretne vásárolni, ugyanis azokat egy elzárva, üveg mögött tárolják.