A teszt során sport babakocsikat és többfunkciós ún. Travel system módban is használható babakocsikat is vizsgált a TVE. A termékek között olyan ismert márkák is szerepelnek, mint Britax, Cosatto, Foppapedretti, Mamas&Papas, Recaro, Maclaren vagy Maxi-Cosi.
A bőség zavara könnyen plusz kiadásba dönti a szülőket
A Travel system módban is működő, többfunkciós babakocsikhoz autós ülésként is használható hordozó vagy mózeskosár (esetleg mindkettő) csatlakoztatható. Ezért előnyük, hogy a gyerek születésétől kb. 3-4 éves koráig ugyanazt a babakocsit használhatjuk. Az áruk viszont nagyon széles skálán mozog, sokszor igen tetemes összeget kifizetünk értük, ahhoz képest, hogy az összes funkcióra legfeljebb csak pár hónapig lesz szükségünk, utána már csak az alap sport babakocsit használjuk.
Az első gyereknél könnyen belefuthatunk abba a hibába, hogy „a gyerek érdekében” jól a zsebünkbe nyúlunk, de ez a fogyasztóvédők tesztje szerint nem minden esetben indokolt. A többfunkciós babakocsikért 60 ezer forinttól akár félmillióig terjedő összeget is elkérnek, holott a teljesítményük nem feltétlenül tükrözi ezt a nagy árkülönbséget. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a webáruházak árfeltüntetése nehezen átlátható, így a vásárlónak nem mindig egyértelmű, hogy mit is kap a pénzéért, és milyen tartozékot kell még külön megvennie.
Jó hír azoknak, akik nem feltétlenül azért járnak játszótérre, hogy egy drága babakocsival villogjanak: 60-185 ezer forintért is kaphatunk olyan Travel systemként is használható babakocsit, amelyik 70% fölötti eredményt ért el a tesztben, vagyis jól irányítható, könnyen használható és biztonságos.
A sport babakocsiknál is hasonló a helyzet: itt sem érdemes a felső árkategóriát megcélozni, hacsak nem a brandet akarjuk megfizetni. A tesztben szereplő legjobb 5 termék ára 34 ezer és 74 ezer forint között mozog, de természetesen a határ itt is a csillagos ég. Mindkét típusra érvényes, hogy ha használt termékként vesszük meg, még ennél is kevesebből kijövünk, és a környezet is jól jár.
Mit vizsgáltak?
A teszt során laboratóriumi körülmények között szakemberek és hétköznapi felhasználók azt vizsgálták, hogy a babakocsik mennyire könnyen irányíthatók különböző helyzetekben (pl. ha az utcán valamilyen tereptárgyakat kell kikerülnünk; egy szűk folyosón, liftben fordulunk; göröngyös terepen, lépcsőn fel-, le haladunk). Értékelték, hogy mennyire könnyű a hétköznapi használatuk (pl. egykezes összehajtás, ülés rögzítése); mennyire könnyű szállításuk tömegközlekedéssel, lépcsőn fel-, le, vagy autós csomagtartóba ki-be pakolva.
A szülők számára a legfontosabb a gyerekük biztonsága, ezért a fogyasztóvédők ezt a szempontot is tesztelték. Nézték a babakocsik stabilitását, hogy vannak-e rajtuk kiálló élek vagy könnyen leszakítható részek, amelyek sérülést, fulladást okozhatnak, illetve mennyire erős a biztonsági öv. Azt is pontozták, hogy mennyire könnyen tisztíthatók, ugyanis szülőként, akármennyire is elővigyázatosak vagyunk, sajnos gyakran szembesülünk azzal, hogy bizony sokat kell sikálni a babakocsi huzatát.
Biztonság szempontjából kiemelkedően jól szerepeltek a tesztelt babakocsik. A 115 termékből 113 termék legalább 4 pontot kapott a 0-tól 5-ig terjedő skálán. A gyengébben szereplő termékek is csak kevés pontot veszítettek, leginkább azét, mert voltak olyan éles részei a babakocsinak, amelyek sérülést okozhatnak, vagy könnyebben leszakadhatnak.
Nehezen szállíthatóak
Fogyasztóvédők azt is vizsgálták, hogy mennyire könnyítik meg az életünket a gyártók, ha tömegközlekednünk kell. Azaz hamar össze tudjuk-e csukni, akár egy kézzel is, könnyen fel-, le vihető-e a lépcsőn? Az autós szülőknek is segít a teszt, ugyanis azt is megmutatja, hogy milyen könnyű összehajtani, és betenni az autó csomagtartójába.
Míg a biztonság és az irányíthatóság szempontjából nagy arányban jól szerepeltek a tesztelt termékek, az is bebizonyosodott, hogy szállítás szempontjából már nagyobb a különbség az egyes termékek között. Csak 42 babakocsi kapott legalább 4 pontot erre a szempontra.