7p

A magánrepülőgép-ipar által elindított „No Plane, No Gain”-kampány a magánrepülés termelékenységi és gazdasági előnyeit hangsúlyozza; a használt repülőgépek tavalyi eladásának ugrásszerű emelkedése és az európai magánrepülések rekordnövekedése alapján idén nyáron az utazók ráérezték arra, miért éri meg a hagyományos, kereskedelmi légiközlekedés helyett valami másra voksolni. Mindezek alapján úgy tűnhet, hogy a magánrepülők piacán tulajdonképpen minden rendben van, csakhogy a közvélemény egyre inkább a luxusgépek ellen fordul.

Az Instagram-sztárok hencegése, és a milliárdosok utazgatását követő közösségi médiás oldalak (például Elon Muskot és Bernard Arnault francia milliárdost, a LVMH konglomorátum fejét is követik szemfüles internetezők) mind hozzájárultak ahhoz, hogy a magángépek megítélése folyamatosan romlik. És hogy mi a legnagyobb probléma? Az aránytalanul nagy ökológiai lábnyom.

Szimbolikus jelentősége is van

A magánrepülőgépek a globális károsanyag-kibocsátás 0,04 százalékát teszik ki, de szimbolikus jelentőségük óriási, hiszen a kormányok aligha ösztönözhetik a lakosságot arra sikeresen, hogy kevesebbet szennyezzen, ha a gazdagok mindeközben azt teszik, amit akarnak – írja a Washington Post. Azok, akik igyekeznek a lehető legkevesebbet repülni - és ezért kevesebbet látják barátaikat és családtagjaikat, mint szeretnék -, gyorsan kiábrándulnak, hogyha a hírességek mindeközben úgy repkednek a repülőgépeken (és üdülnek a szuperjachtokon), mintha az éghajlati vészhelyzet lényegtelen lenne. 

Ennek fényében nem meglepő, hogy az aszályos és forró nyár után franciaországi zöld politikusok a magángépek teljes betiltását követelik, arra hivatkozva, hogy a gépek gyakran üresen repülnek, és személyenként és kilométerenként többször annyi károsanyag-kibocsátást okoznak, mint a kereskedelmi repülés. Bár az a portál cikke szerint nem valószínű, hogy a tiltásból bármi is lesz, hiszen Franciaország az Airbus és a Dassault Aviation (a Falcon magánrepülők gyártója) otthona; Párizs és Nizza a magángépek legforgalmasabb európai célállomásai közé tartozik.

Amellett, hogy nem reális opció, a magánrepülőgépek betiltása kontraproduktív is lehet, hiszen a repülés károsanyag-kibocsátásának csökkentésében használt technológiák jelentős része először a kisebb gépeken jelenik meg. De akkor mégis mi a megoldás? Nos, a szakértők szerint az, hogyha a gazdag magángépes utasok mélyen a zsebükbe nyúlnak, és kifizetik a feleslegesen megtett utakat, valamint ténylegesen költenek a fenntarthatóbb megoldásokra is.

Mit jelentene a magánrepülés megdrágítása? Fotó: Depositphotos
Mit jelentene a magánrepülés megdrágítása? Fotó: Depositphotos

Nem kéne 2050-ig várni

A pazarló utazások szankcionálása és az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülőgépek és üzemanyagok támogatása segíthet a magánrepülőgép-használóknak megőrizni a törékeny társadalmi megbecsültségüket. És bár az iparág kötelezettséget vállalt arra, hogy 2050-re nettó nulla kibocsátást ér el, a rövidebb útvonalakon a fosszilis üzemanyaggal működő magánrepüléseknek ennél sokkal hamarabb véget lehet és kell is vetni.

Rövidtávon a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF), amelyet hulladék étolajból, zsírokból vagy megújuló villamos energiából lehet előállítani, a legmegvalósíthatóbb módja annak, hogy az iparág rendezze a sorait. Bár a SAF legalább kétszer olyan drága, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag, a finn Neste Oyj-hez hasonló vállalatoknak köszönhetően egyre jobb a hozzáférhetősége. A "book-and-claim" programok lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy SAF krediteket vásároljanak még akkor is, ha az üzemanyagot nem tárolják az indulási helyen. A magánrepülőgépek ügyfeleinek így egyre inkább nincs mentségük arra, hogy ne fizessék meg az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagért járó felárat.

Az Európai Unió célokat tűzött ki a SAF bevezetésére, és a Biden-kormány nemrég elfogadott anti-inflációs csomagja is adókedvezményeket biztosít a fejlesztés ösztönzésére. A SAF és a hagyományos kerozin keveréke legfeljebb 50%-os lehet, de az iparág célja, hogy a repülőgépek akár teljesen ilyen üzemanyaggal is tudjanak repülni.

Az elektromos repülőgépek jelentik a másik nagy reményt a magánrepülés fenntartására. Bár a transzatlanti utakra még nem jelentenek reális alternatívát, az izraeli-amerikai startup, az Eviation Aircraft Ltd. által gyártott hibrid és elektromos repülőgépek néhány éven belül a rövid távú repülésekre már kiválóak lesznek.

A közvélemény haragja sem haszontalan

Az tehát egyértelmű, hogy léteznek reális alternatívák, így ahol megvalósítható, ott a fosszilis meghajtású magánrepülőgépeket gyorsabban ki kellene vonni a forgalomból, hasonlóan a különböző kormányok által a belső égésű motorral hajtott gépkocsikra bevezetett tilalmakhoz, amelyeknek 2035 körül kellene hatályba lépniük. De mit tehet a világ addig?

Amíg a nulla károsanyag-kibocsátású utazások nem válnak valósággá, addig a magánrepülés növekedésének megfékezésére lesz szükség. A kulturális fordulat már megindulni látszik - ha nem tudnak a közösségi médiában hencegni, akkor bizonyos hírességekben és influenszerekben már felmerül a kérdés azzal kapcsolatban, hogy vajon érdemes-e fizetniük érte?

Hasonló a helyzet azokkal a nyomkövetőkkel is, amely például Elon Musk magángépének mozgását követik. A milliárdos üzletember esete jól mutatja, hogy a közösségi média nyomása valódi hatást tud gyakorolni a leggazdagabbakra is – a Protocol.com cikke szerint a Tesla-vezér megpróbálta kivásárolni az @ElonJet Twitter-oldalt működtető egyetemistát, Jack Sweeneyt, arra hivatkozva, hogy a magángépes útjait követő oldal biztonsági kockázatot jelent. Az üzletből végül nem lett semmi, az ElonJet pedig továbbra is működik, egyebek mellett nyilvánossá hozva azt is, hogy mekkora környezeti terhelést jelent, és mennyi káros anyagot bocsát ki egy-egy magángépes út.

Az nyilvánvaló, hogy Elon Musk, és a hozzá hasonló magángép-tulajdonosok nem fognak egyik pillanatról a másikra leszokni a saját repülőik használatáról, azonban az ehhez hasonló nyomkövetők és a luxusgépek körüli mítoszok lerombolása mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy tényleg kínossá tegye a leggazdagabbak számára, hogy mennyire környezetszennyezően, vagy éppen pazarlóan élnek.

Pénzügyi ösztönzők is ösztönözhetik a környezettudatosabb döntéseket

Végül persze nem szabad elfeledkezni a pénzügyi ösztönzőkről sem, amelynek megfelelő mibenléte egyelőre még kérdéses. Kanadában hamarosan érvénybe lép egy olyan adó, amely 10 százalékkal növeli a magánrepülőgépek árát, a szakértők szerint azonban ennél dinamikusabb intézkedésre van szükség, így például azt javasolják, hogy a legszennyezőbb gépek vásárlóinak pótdíjat kelljen fizetniük, hasonlóan a legszennyezőbb autók francia vásárlóira kirótt bírságra. Szintén megfontolandó az a javaslat, hogy az utakat, amelyeken könnyen elérhetők, alacsony szén-dioxid-kibocsátású alternatívák, például a vasút, a jobban kellene büntetni.

Eddig a sugárhajtóművek üzemanyaga is gyakran érintetlenül maradt az adóhatóságok előtt. A jövő évtől Európa azt tervezi, hogy üzemanyagadót vet ki minden üzleti és szabadidős magánrepülőgépes utazásra, ez azonban csak az Európán belüli járatokra vonatkozik, és az adó mértéke meglehetősen alacsony.

Végső soron a magánrepülések megdrágítása nem sokat fog változtatni a milliárdosok viselkedésén, de a bevételeket legalább a szén-dioxid-mentesítési erőfeszítések finanszírozására lehet fordítani. Eközben a kevésbé tehetős utasok legközelebb talán kétszer is meggondolják, mielőtt lemondanának a kereskedelmi repülésről.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Az életvégi tervezéssel sokat segíthetünk szeretteinken!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 7. 12:03
A halál gondolatát még ma is sokan kerülik, beszédtémaként pedig szinte sosem találkozhatunk vele. Olyan, mintha valami bajt hozna ránk, ha felemlegetjük, pedig ez valójában nem a halálról szól, hanem rólunk és a szeretteinkről, akiket magunk után hagyunk majd.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG