Alapvető fogyasztói szokások változnak meg akkor, amikor valaki aktívan kezdi el használni az internetet. Az információkereséstől a valós vásárlási tevékenységen át a fogyasztói tapasztalatok széleskörű megosztásáig átalakulhat a fogyasztói viselkedés folyamata. A digitális fogyasztó másképpen dönt, akár fogyasztási cikkeket vásárol, akár szolgáltatásokat vesz igénybe. Hatnak rá a gyártók weboldalain található információk, az árösszehasonlító oldalakon található kedvező árak, a közösségi oldalakon található hozzászólások, más, egyébként számára ismeretlen fogyasztók tapasztalatai.
„Azok a cégek, amelyek az új típusú fogyasztók körében is sikeresek szeretnének lenni, gyökeresen át kell alakítaniuk kommunikációs és marketing stratégiájukat. 2010-től a GfK Csoport kutatásaiban kitüntetett szerepe van a digitálisan érintett fogyasztónak. 2011-ben a GfK Hungária fókuszában is a digitális fogyasztó áll. A Digital Connected Consumer címmel megrendezett konferenciánkon is ezt a témakört jártuk körbe, hiszen kutatásaink „digitális-központúvá” tétele is terveink között szerepel” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
Az eseményen a GfK Hungária vezető munkatársai és a vendégelőadók arra keresték a választ, hogy a digitális eszközhasználat vajon hogyan alakítja át a jövőben a fogyasztók mindennapi életét, vásárlási döntéseit és fogyasztását. |
A digitálisan érintett fogyasztókat alapvetően a 18-49 éves korosztályban vizsgáljuk. Ez a korosztály a legbefogadóbb a technológiai újdonságok, illetve a legújabb fogyasztói trendek iránt, illetve e korosztályban található a legtöbb újító, illetve korai adaptáló fogyasztó. A legfrissebb mérések szerint mintegy 2,7 millió fő tekinthető a vizsgált célcsoport tagjának.
Ez a célcsoport már messze nem csak az íróasztal mellett internetezik. Közel ugyanannyian használnak hordozható számítógépet, mint ahányan asztali PC-t és közel harmaduk már a mobiltelefonján is kihasználja a világháló elérését biztosító funkciókat.
Az internet használat ma már nem csak a böngészésről szól. Természetesen a digitálisan érintett fogyasztó számára az internet a fő tájékozódási forma, de emellett sok más célra is szívesen használja az internetet. Szinte mindenki használ közösségi oldalakat ismerősökkel való kapcsolattartásra és szintén magas az aránya azoknak is, akik fogyasztói preferenciáikat is kifejezik ezeken az oldalakon.
Érdekes, hogy a közösségi oldalakon ismerősnek jelölt személyek legalább 90 százalékával csak ezen a fórumon tartják a kapcsolatot a digitális fogyasztók, tehát a közösségi oldalak mindenképpen a szociális kapcsolatok kiszélesedését jelentik.
Nemcsak a vásárlás, de a pénzügyek intézése is egyre gyakrabban helyeződik át az internetre. A digitálisan érintett fogyasztók 61 százalékának van online banki szerződése, és e szerződéssel rendelkezők 60 százaléka aktívan ki is használja ezt a lehetőséget - derül ki a GfK sajtóközleményéből.
Privátbankár