4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rengeteg turista jött az év első kilenc hónapjában.

Az év első három negyedévében a magyarországi szállodák bruttó forgalma 11,8 százalékkal haladta meg az előző évit, csaknem 250 milliárd forintot tett ki, a bruttó szobaár-bevétele pedig 14,4 százalékkal, 146 milliárd forintra nőtt - egyebek között ez derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legfrissebb elemzéséből.

A budapesti szállodák összes bruttó forgalma 15,6 százalékkal 121,5 milliárd forintra nőtt, a szobaár-bevétele pedig 17,9 százalékkal 77,5 milliárd forintra emelkedett idén az első kilenc hónapban.

Idén az első három negyedévben a szállodák belföldi vendégéjszakáinak száma 7,1 százalékkal, a külföldieké 5,6 százalékkal volt nagyobb a múlt évinél.

Húzott Budapest

A jelentés kiemeli: az országos szállodai teljesítményeket a budapesti hotelek húzták magukkal: a fővárosban január-szeptember között a külföldi vendégéjszakák száma 8,9 százalékkal nőtt, a szobafoglaltság 5,4 százalékponttal javulva 71 százalékos lett.

A vidéki szállodákban az első kilenc hónapban a belföldi vendégéjszakák száma 7,7 százalékkal nőtt, a külföldieké 0,2 százalékkal csökkent.

Az év első kilenc hónapjában a szállodai vendégéjszakák száma országos szinten 6,3 százalékkal, Budapesten 8,1 százalékkal nőtt, a Balatonon 2,6 százalékkal csökkent. 

Félig tele

A hazai szállodák átlagos kihasználtsága idén január – szeptember között 55,3 százalékos volt, a bázisnál 3 százalékponttal magasabb. A budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 71,1 százalékos volt, a bázisnál 5,4 százalékponttal magasabb, bruttó átlag szobaára 8 százalékkal 21 ezer 241 forintra nőtt, az egy kiadható szállodai szobára jutó szobaár-bevétel (Revpar) mutatója 17 százalékos növekedéssel 15 094 forint volt. 

A jelentésben felhívták a figyelmet arra, hogy idén január – szeptember között a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 40,7 százaléka, a belföldi vendégéjszakák 8,7 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 66,3 százaléka, az összes szállodai árbevétel 48,7 százaléka, szoba árbevétel 53,1 százaléka a budapesti hotelekben realizálódott miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – 33,1 százaléka volt Budapesten.

Mi történt a Balatonnál?

A balatoni régióban az első kilenc hónapban 8,4 százalékkal, szeptemberben 0,9 százalékkal csökkent a külföldi vendégéjszakák száma, ami döntően az orosz és ukrán piac visszaesésének tulajdonítható. Ez a hévízi szállodák iránti, ezekből az országokból történt keresletcsökkenés következménye. Hévíz nélkül a balatoni régióban az összes szállodai vendégéjszaka 0,4 százalékkal, a belföldi 0,3 százalékkal, a külföldi 0,8 százalékkal csökkent a tavalyihoz képest. Idén az első kilenc hónapban a balatoni régió szállodáinak összes bruttó árbevétele – a hévízi hotelek nélkül – 24,5 milliárd forint volt, ami 7,4 százalékkal nagyobb a múlt évinél. 

A hazai szállodák 2015 szeptemberében a kelet-közép európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a Revpart tekintve 72,2 euróval a 2. helyen voltak. 

A szállodákban beváltott 12 milliárd forint értékű SZÉP-kártya a tavalyinál 5,1 százalékkal nagyobb, ez a hotelek belföldi 50 milliárd forintos szállásdíj bevételének 23,8 százalékát tette ki.


Kik jönnek hozzánk?

Legnagyobb beutazó piacaink közül kiemelkedő volt a szállodai vendégéjszakák számának növekedése a brit (+22,1 százalék), az amerikai (+15,1 százalék), az olasz (+10,3 százalék), a cseh (+9,2 százalék), a francia (+8,1 százalék), a lengyel (+6,4 százalék) piacról, de nőtt a vendégéjszakák száma Ausztriából is (+2,2 százalék). A szomszédos országok közül Szlovákiából (+9,3 százalék), Szerbiából (+1,6 százalék), Romániából (+2,3 százalék) és Horvátországból (+0,4 százalék) nőtt a forgalom.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG