7p
Az üzleti utak mindig is aranybányát jelentettek a légitársaságoknak. Bár az üzletemberek igényeit nem egyszerű és még inkább nem olcsó kielégíteni, a befektetés sokszorosan megtérül.

A cikk a Piac & Profit magazin október-novemberi számában jelent meg.

A Piac & Profit magazint keresse az újságárusoknál, ha lépést akar tartani a legfrissebb üzleti és társasági trendekkel! Az aktuális számot online is megrendelheti, vagy válassza az éves előfizetést! Megrendelés és előfizetés >>

Ha az alapvető kívánalmakat nem tudja teljesíteni egy légitársaság, lemondhat a busásan fizető üzletemberekről. Ám ha képes kiszolgálni az igényeket, hatalmas profitmarzzsal dolgozhat. Ez kulcskérdés, ugyanis a hétköznapi utasok megszerzéséért komoly harcot vívnak a klasszikus légitársaságok (a legacyk) a fapadosokkal: előbbiek is kénytelenek „mezítlábas” jegyeket árulni, amiben nincs étel, nincs poggyász. Ebben a versenyben jelentős profitról mondanak le, míg az üzletemberek az igazi aranytojást tojó tyúkok lehetnek számukra.

Ringbe szálltak a fapadosok

A hosszú távú járatokon három-négy – economy, premium economy, business, first –, a rövideken csupán két – economy és business – osztály van. Európán belül nincs hosszú távú járat.

depositphotos.com

Az üzleti utaknál a két legfontosabb utasszempont a gyors elérés és a megfelelően nagy privát szféra. A gyors elérés egyszerre jelenti azt, hogy lényegében mindig legyen gép, ami elvisz, és azt, hogy a reptérről a lehető leggyorsabban be lehessen jutni a városba. A privát szféra pedig azért fontos, mert az üzletember utazás közben is üzletember: újságot olvas, laptopot nyit, jegyzetel, nyugodt körülmények között pihen.

Néhány éve ez a piac egyértelműen a legacyké volt. Ezek a társaságok tudtak bemenni a főrepterekre, miközben a fapadosok jobbára az olcsó, másodlagos reptereket használták, ahonnan órákkal a landolás után lehetett csak beérni a városba. Emellett a legacyk tudtak olyan körülményeket teremteni a fedélzeten, ami az üzletemberek számára elfogadható volt.

Ma viszont a fapadosok is használják a főreptereket, így tőlük pont ugyanannyi bejutni az üzleti negyedbe, mint a legacyk járatairól. Londonban például a metróval megközelíthető City a legkényelmesebb reptér az üzletembereknek, de ide nagy géppel nem lehet leszállni, ezért a legtöbb társaság kimarad a jóból. Érdekes, hogy a lengyel LOT épp erre a reptérre indít járatot Budapestről, mivel szeretné felszippantani az üzleti utasokat londoni és New York-i járatánál egyaránt.

A Gatwick viszont ideális az üzleti utasok és a légitársaságok számára is. Nem véletlen, hogy a Wizz Air is belépett ide, megszokott lutoni reptere ugyanis nem tud versenyre kelni az üzleti utasokért vívott harcban. Hasonló a helyzet Frankfurttal és Brüsszellel is. A Wizz Air elkezdte bevenni Brüsszelt, vagyis a charlerois-i kapacitása ezzel együtt várhatóan csökkenni fog.

A függöny előtt

A jó reptér még nem minden, napi több járat is kell: az üzletembereknek nincs idejük arra, hogy órákat lődörögjenek a városban, mert csak este vagy másnap megy gép. A fapadosok már ezt is tudják hozni: Frankfurt és Brüsszel heti tíz járattal kellő rugalmasságot kínál, Londonba pedig napi több járat megy, így kis túlzással könnyebb Londonba repülni, mint levonatozni Miskolcra.

Mivel a legacyk egyébként is kiszorulnak a rövid távú járatok piacáról, inkább a hosszú távú járatokra fókuszálnak. A megmaradt rövidebb távokon inkább arra szorítkoznak, hogy a nagy csomópontjaikra ráhordják az utasokat. Érdekes az ír Aer Lingus nyüglődése ezen a területen. Régen rövid távon is volt a járatain bizniszosztály, majd felszámolta. Az idén azonban újraindították a szolgáltatást, mert az átszálló utasok – akik hosszú távú járattal érkeznek Európába, de csak turistán tudtak továbbmenni – hiányolták. Ez azonban nem általános jelenség, így Budapestről, ha közvetlen járattal szeretnénk menni valamelyik európai városba, nem mindenhova tudunk legacyval repülni. London és Brüsszel mellett még Amszterdamba és Frankfurtba vezet egyenes út, de Milánóba például csak a két fapados megy, ráadásul két külön reptérre, Malpensára vagy Bergamóba.

Ez azt jelenti, hogy a vállalatok lassan kénytelenek feladni azt a szokásukat, hogy nem utaztatják a felsővezetést fapados járaton. Ennek egyébként is egyre kevésbé van jelentősége, mivel a legacyk sem tudják már olyan szinten kiszolgálni az üzletembereket, mint korábban. A bizniszosztályt annak idején a gépek elején alakították ki. Itt néhány sorban nem három, hanem csak két ülés volt, hogy két, Financial Timest olvasgató vezérigazgató is kényelmesen elférjen egymás mellett. Ez ma már nem nagyon fordul elő, inkább egy mozgatható függönnyel zárják le az első néhány sort, attól függően, hogy hány jegyet tudtak eladni.

A függöny előtt pont ugyanolyan ülések vannak, mint mögötte, de elöl soronként csak két helyet adnak el. Praktikusan a harmadik szék árát beépítik a jegyárba. Abban van a fő különbség, hogy milyen szolgáltatást kap a függöny előtt és mögött helyet foglaló utas. Ezzel a megoldással jelentős költséget spórolhat meg a légitársaság, nem kell speciális gépeket gyártatni, és előre megtippelni, hány sor bizniszosztályú helyre lesz szükség. Elég a függönyt tologatni.

Feláras extrák

A fapadosok esetében a legnagyobb különbség, hogy nincs függöny. Minden más extrát össze lehet vásárolni a nagy lábtértől kezdve az első soron át az elsőbbségi beszállásig, vagyis majdnem ugyanazt kapja az utas, mint a bizniszosztályon. Csakhogy még így is olcsóbb a jegy, mint a legacy járatok bizniszosztályán. A légitársaságok az említett extrákat össze is csomagolják, így az asszisztens egy füst alatt meg tudja venni a vezér minden extrát tartalmazó repülőjegyét, nem kell a kiegészítőkkel bajlódnia.

Amit a rövid távú utakon a bizniszutas elvárhat a gyorsított biztonsági ellenőrzés, az elsőbbségi beszállás és az üres középső hely mellett, az az, hogy a jegyét ingyen lehet módosítani, több csomagot vihet fel, és ezeket dedikált helyre rakják a csomagtartóban. A felszolgált étel egyes társaságoknál ugyanaz, mint a turistaosztályon, ám ingyen lehet választani a menüből, míg mások speciális étekkel vendégelik meg a kifinomult ízlésű menedzsereket.

Mindezeket az igényeket lényegében a fapadosok is kielégítik, kivéve az üres középső ülést. Ezt azonban viszonylag egyszerűen meg lehet oldani: vegyünk két jegyet, hogy kényelmesen utazzunk. Ez még mindig kevesebbe kerül, mint a turistaosztályhoz mérten tízszeres árú bizniszjegy.

A wifi is fontos, de csak első pillantásra. Igaz, folyamatosan nézni kell az üzeneteket és a chartokat, valójában azonban a rövid távú járatokon ez nem annyira lényeges szempont. A két és fél órás Budapest–London táv alatt valószínűleg elgurul a vállalat, főleg ha ezt az időszakos vakságot a vezérkar előre belekalkulálja a munkarendbe. Ez alatt lehet olyan munkát is végezni, amihez nem kell net, sőt némely vezér nem átall ilyenkor pihenni. Európán belül egyébként egyedül a Norvegian járatain van mindenütt ingyen wifi.

Apróságnak tűnik, de lehet, hogy a wifinél fontosabb, hogy van-e konnektor a gépen. Mert míg a telefon tölthető powerbankkal, a laptop nem. Az új gépeken már általában figyelnek erre.

F. Szabó Emese – fapadosinfo

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG