MTI Fotó: Bruzák Noémi |
A tartós műszaki cikkek értékesítése 2015 utolsó negyedévében 8,7 százalékos növekedést ért el 2014 azonos időszakához képest. A teljes értékesítési összforgalom elérte a 192,4 milliárd forintot. A növekedés fő motorjául a telekommunikáció, valamint a háztartási nagygépek szolgáltak – derült ki a GfK felméréséből.
A mosógépcsere felpörgette a piacot
A GfK adataiból kiderült: a tavalyi év utolsó negyedében ismét fellendült a háztartásinagygép-piac, 24 százalékos bővülése kiugró a többi szektorhoz képest.
Ebben nagy szerepet játszott az év végére időzített mosógépcsere-program, amelynek köszönhetően több mint másfélszer annyi mosógép fogyott, mint az előző év utolsó negyedévében, és a megvásárolt mosógépek fele A+++-os modell volt.
De nemcsak a mosógépek iránti kereslet nőtt meg, hanem a szárítógépek, a mosogatógépek, a főzőlapok és a mikrohullámú sütők iránti igény is kimagasló szintet ért el. Egyedül a fagyasztók iránti kereslet csökkent: ez a kategória nem tudta felülmúlni az előző évi eredményeit.
Töretlen lendületben az okostelefonok
A szektor teljesítménye a korábbiaknak megfelelően most is erős bővülést mutatott: 2015. október-december időszakban az eladások értékben 14,7 százalékkal voltak magasabbak az ezt megelőző év azonos időszakához képest.
A hagyományos mobiltelefonok erőteljes hanyatlása mellett az okostelefonok mennyiségben és értékben is kiegyensúlyozott kétszámjegyű bővülést értek el.
Az okostelefonok körében egyre népszerűbbek a nagy kijelzős modellek (5 inch körüli méret), azonban a legnagyobb képernyőosztály (5,6 inch felett) az eladási számok alapján nem aratott osztatlan sikert.
A tartós fogyasztási, műszaki cikkekek forgalomváltozása. Forrás: GfK |
Meglepetés az irodatechnikai eszközöknél
Az irodatechnikai eszközök jellemzően nem tartoznak a kiemelkedő bővülést mutató szektorok közé, azonban ez most változott, és ezen eszközök értékbeli forgalma az utolsó negyedévben 13,3 százalékkal múlta felül a 2014. utolsó negyedéves adatokat. Az egyes termékcsoportok tekintetében – a nyomtatókat leszámítva – az összes kategória pozitív irányba változott. Az élre a lézertonerek álltak erős kétszámjegyű bővüléssel.
Háztartási kisgépek: növekedés a főszezonban
A karácsonyi ajándékozási láz miatt a háztartási kisgépek esetében az év utolsó három hónapja fő szezon. A tavalyi évben ez az időszak 7,6 százalékos növekedést hozott az értékesítésben 2014 azonos negyedévéhez képest.
A hagyományos értékesítési csatornáké mellett jelentősen megnőtt az online értékesítés súlya ebben a szektorban is.
Inkább a kisebb kategóriák – úgymint például az olajsütők, elektromos fogkefék, kenyérpirítók – forgalma ugrott meg, de a szőrtelenítő eszközök is kétszámjegyű bővülést tudhat maga mögött.
A legnagyobb kategóriák – porszívó, kávéfőző és konyhai eszközök – bár ilyen szép eredményeket nem értek el, értékesített mennyiségük mégis meghaladta az előző év azonos időszakáét.
Piacvolumen és növekedési ráta az előző év azonos időszakához képest. Forrás: GfK |
Újra erősödött a fotópiac
A fotó szektor 5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat jelzett 2015 negyedik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. Mind a digitális tükörreflexes készülékek szegmense (D-SLR), mind a kompakt cserélhető objektíves fényképezőgép (MILC) kétszámjegyű növekedést realizált. A piac nagy részét kitevő fix lencsés kompakt gépek háttérbe szorulása tovább folytatódott.
Szórakoztató elektronika: stagnálás
2015 utolsó negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon stagnálással zárult. Egyedül a játékkonzolok, hordozható hangsugárzók és akciókamerák pozíciója tudott erősíteni tavalyhoz képest.
A hagyományos audio és video termékcsoportok (házimozi, DVD/BluRay lejátszó/felvevő, set top box) kétszámjegyű visszaesést könyveltek el.
Van, ahol visszaesett a kereslet
A tavalyi év utolsó negyedévében a számítástechnikai szektor kismértékű, 2,2 százalékos értékbeli csökkenést könyvelhetett el az előző év azonos időszakához képest. Jelentősen bővült a monitorok és az egerek értékesítése, azonban ez sem tudta ellensúlyozni a tabletek nagymértékű hanyatlását.
A tabletek gyenge szereplésén az sem tudott segíteni, hogy az átlagárak a teljes negyedévben és decemberben is magasabb szinten voltak a megelőző év azonos időszakához képest - közölte a GfK.