3p

Katasztrofális helyzetben vannak a narancstermesztők, miután a rossz időjárás okozta növénybetegség és egy rovarkártevő megtizedeli a termést. 

A narancslé ára fontonként 3,95 dolláros új csúcsra emelkedett május utolsó napjaiban, miután a világ legnagyobb narancstermelő országa, Brazília termelői jelezték, hogy a termés 24 százalékkal kisebb lesz, mint az elmúlt évben. Összesen 232 millió 40,8 kilogrammos ládát várnak. A piaci szereplők korábban „csupán” 15 százalékos visszaesést jósoltak.

Bajba került a narancslé
Bajba került a narancslé
Fotó: Pixabay

A brazíliai narancsfák a citruszöldülés betegségében szenvednek, miután a klímaváltozással összefüggésben több egymást követő évben is extrém meleg és száraz volt az időjárás a virágzás időszakában. Ezt a kórt nem lehet kezelni. Eközben Floridában, az Egyesült Államok narancstermő
vidékén egymást követő hurrikánok, illetve egy nedvszívó rovar támadása tette tönkre az ültetvényeket. Az utóbbi előbb keserűvé teszi a narancs levét, majd megöli a narancsfát.

További gond, hogy – szintén a klímaváltozással összefüggésben – korábban érik be a termés. Így
korábban kell szüretelni, ami gondokat okozhat a narancslé ízével kapcsolatban. Például keserűbb lehet.

A narancstermés íze évről évre változik, amit azzal szoktak kompenzálni, hogy a két éven át eltartható, lefagyasztott narancslétartalékokból kevernek bele valamennyit a friss italba. A mostani probléma azonban olyan nagy, hogy ezzel a módszerrel nem orvosolható. „Soha nem láttunk még ekkora válságot – mondta Kees Cools, a nemzetközi zöldség-gyümölcs szövetség (IFU) elnöke a Financial Timesnak. Hozzátéve: Még a nagy fagyok és hurrikánok csapása idején sem.

Felhígíthatják az igazi narancslevet

Az IFU azt fontolgatja, hogy lobbizni fog az ENSZ-nél annak érdekében, hogy más gyümölcsök levéből keverhessenek bele a narancslébe. Szóba jöhet az alma, a mangó, illetve a mandarin. Az utóbbi jobban tűri a klímaváltozás okozta extrém időjárást, mint a narancs.

A gond részben a standardok megváltoztatása, amelyeket az ENSZ szintje után a nemzeti hatóságokkal, köztük a híresen szigorú amerikai élelmiszer- és gyógyszerhatósággal (FDA) is el kellene fogadtatni. Másrészt megdrágítaná a feldolgozást, hogy a kiegészítő gyümölcsöt termőhelyéről el kellene szállíttatni a narancsfeldolgozó üzemekbe. A citruszöldülés csapása 20 éve sújtja az ágazatot. Jellemző, hogy míg Floridában korábban 240 millió láda termést szüreteltek, mostanában jó ha 17 millió ládányi terem. Ezt a helyzetet jellemzik úgy a szakértők, hogy az Egyesült Államok déli államában majd hogy nem teljesen eltűnt ez a mezőgazdasági ágazat.

Eközben a kereslet ugyan csökken, de nem olyan mértékben, mint a koronavírus-járvány előtt. Akkor az amerikai fogyasztók cukortartalma miatt visszafogták narancsléfogyasztásukat, ám a covid idején újra felfedezték gazdag vitamintartalmát. Összességében ötödével esett vissza a narancsitalok iránti kereslet – mondta Francois Sonneville, a Rabobank italpiaci szakértője.

Ezt is alapvetően az erőteljes áremelkedés okozza. A radikális kezelés csak a narancsfák kivágása, és új ültetvény telepítése lehet. Ezt nem szeretik a termelők, mert a beteg fákon azért még vannak hasznosítható gyümölcsök. A hozam azonban kicsi, a minőség rossz. Így történet vége a szokásos lehet: a jó minőségű, tiszta narancslé tovább drágulhat az áruházakban. (Via Guardian, Financial Times

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG