4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 

Drágulást hozott az április a diszkontokban. A Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő, főként alapvető élelmiszerek ára ugyanis a három diszkontláncban átlagosan 12 571 forintot tett ki, szemben a márciusi 12 260 forinttal. Ez 2,5 százalékos, havi szinten jelentősnek mondható drágulásnak felel meg. 

Az emelkedés azonban lényegében egy termék, a trappista sajt számlájára írható, amely több mint 11 százalékkal 2700 forint fölé drágult, ez majdnem 300 forintos növekedésnek felel meg.

Csak az a fránya sajt ne lenne
Csak az a fránya sajt ne lenne
Fotó: Pixabay

Ha sajt nem lenne benne a kosárban, akkor lényegében stagnáltak volna az árak az előző hónaphoz képest. Ugyanis így 9799 forintba került volna a kosár, ami alig több mint 100 forintos eltérést jelentene. A kormány által elrendelt árrésstop márciusban részleges hatással volt az árakra, hiszen március közepétől lépett életbe, áprilisban viszont már a teljes hónapban. 

 

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Tavaly februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.  

Mi történt a sajtfronton túl? 

Az árkosár átlagértékét kicsit feljebb húzta a csirkemellfilé, amely 2,4 százalékos drágulással zárta az áprilist. A banán is erre az oldalra került, mivel áprilisban már majdnem 700 forint volt az átlag, míg egy hónappal korábban még 670 forint alatti összegről volt szó. 

Sok termék ugyanakkor a negatív tartományba került a változást nézve. Így például az almaakciók eredményeként a gyümölcs kilós ára bő 10 százalékkal 600 forint alá süllyedt. Ugyancsak kedvező irányba menetelt a krumpli, amelynek a kilós ára 350 forint alá került. Igaz, itt volt olyan diszkont, ahol a legalacsonyabb ár több mint 1 kilós kiszerelésre vonatkozott. Az ESL és a tartós (UHT) tej esetében 1-2 százalékos volt a csökkenés, előbbinél az átlagár 349, utóbbinál 345 forintra jött ki. 

Mit mutatnak a hivatalos számok? 

Azt egyelőre nem tudni, hogy többi üzletben hogyan alakultak az árak. Valamint összességében országosan Központi Statisztikai Hivatal milyen élelmiszer-inflációt „látott” áprilisban. Előbbire a hipermarketek árait rendszeresen szondázó Privátbankár Árkosár-felmérés adhat választ május 8-án. Utóbbira pedig a május 9-én megjelenő hivatalos KSH-adatig kell várni. 

Az mindenesetre tény, hogy az élelmiszerárakra ráfér a lassulás. Februárban ugyanis januárhoz képest 0,8 százalékkal, éves szinten pedig 7,1 százalékkal nőttek. Márciusban az előző hónaphoz képest stagnálást mért a KSH, de az éves mutató még így is 7 százalékos volt.  

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG