Változatosan mozognak az élelmiszerárak a különböző boltláncokban. A Privátbankár Árkosár-felmérése június elején arra jutott, hogy az előző hónaphoz képest növekedtek, míg éves szinten persze csökkenést mutattak, ami nem meglepő a tavalyi kiugróan magas infláció és élelmiszer-inflációs környezet miatt.
A diszkontláncokban a legnépszerűbb alapélelmiszerek, gyümölcsök árát vizsgáló Privátbankár Diszkont Árkosár június végi felmérése szerint ezekben a boltokban is nőtt az átlagár az egy hónappal korábbihoz képest.
Az Aldi, a Lidl és a Penny 9858 forintos átlagot produkált, szemben a májusi 9755 forintos értékkel. Ez alig több mint 1 százalékos drágulás az érintett termékek árának összegét nézve. Ugyanakkor majdnem 5 százalékos csökkenés az első, tavalyi októberi Privátbankár Diszkont Árkosár-felméréshez képest.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Érdemes szétnézniük a kólavadászoknak
A kétliteres Coca-Cola átlagára lényegében nem változott májushoz képest. 666 forintra jött ki, miközben alapesetben 729 forintba kerül. Az előző hónapban az egyik diszkontlánc akciózott vele 579 forintért adta, most egy másik láncban volt kapható 539 forintért. Ezért érdemes nézni az akciókat, mert több palack esetén egész szép megakarítást hozhat a megfelelő bolt kiválasztása. A finomliszt szintén egy akciónak köszönheti, hogy a 139 forintos átlag 131 forintra csökkent, az egyik diszkont ugyanis 115 forintért adta június végén.
Ugyangy az akciózás írta át a forgatókönyvet a trappista sajtnál. Májusban volt 1599 forintos kilós áron ez a tejtermék, júniusban viszony nem volt belőle kedvezményes áron kapható. Így 1960 forintra ugrott az átlag, a korábbi 1850 forintról.
A legolcsóbb alma kilója 399-699 forint között mozgott a legfrissebb árfelmérés során, szemben az egy hónappal korábbi 389-499 forintos sávval. Így ez a gyümölcs is hozzátett ahhoz, hogy havi szinten többe került a kosár. Csakúgy, mint az étolaj, amely 452 forinttal zárta a júniust, miközben májusban 400 forint alatt "végzett".
Tavaly októberhez képest egyébként gyakorlatilag az összes vizsgált termék olcsóbb lett. A százalékos változást nézve a legjelentősebb árcsökkenést a liszt, a cukor, az ásványvíz, az étolaj, a spagetti, mirelit krumpli mondhatja magárénak, ezek a termékek 9-33 százalékos áresést könyvelhettek el.
Mi történik az élelmiszerpiacon?
Az idén egyébként javult a helyzet az élelmiszer-kiskereskedelemben, amelyhez a diszkontok is hozzárjáultak. Az év első négy hónapjában az élelmiszer-forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 3,6 százalékkal emelkedtek a főként élelmiszereket forgalmazó üzletekben. Az összegszerű forgalom pedig 5 százalékkal 2200 milliárd forint fölé nőtt.
Azaz mind a költés, mind a megvásárolt mennyiség emelkedett éves összevetésben. Ezzel szemben tavaly ugyanebben az időszakban a mennyiségi eladások közel 10 százalékos csökkenésével szemben 23 százalékkal nőttek a kiadások. Vagyis kevesebb termék került a kosarakba jóval több pénzért. Az idén tehát ezen a téren javult a helyzet.