4p

Havi szinten 1 százalékkal emelkedett a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek átlagára. 

 

Változatosan mozognak az élelmiszerárak a különböző boltláncokban. A Privátbankár Árkosár-felmérése június elején arra jutott, hogy az előző hónaphoz képest növekedtek, míg éves szinten persze csökkenést mutattak, ami nem meglepő a tavalyi kiugróan magas infláció és élelmiszer-inflációs környezet miatt. 

Kicsit drágább lett a kosár
Kicsit drágább lett a kosár
Fotó: Depositphotos

A diszkontláncokban a legnépszerűbb alapélelmiszerek, gyümölcsök árát vizsgáló Privátbankár Diszkont Árkosár június végi felmérése szerint ezekben a boltokban is nőtt az átlagár az egy hónappal korábbihoz képest. 

 

 

Az Aldi, a Lidl és a Penny 9858 forintos átlagot produkált, szemben a májusi 9755 forintos értékkel. Ez alig több mint 1 százalékos drágulás az érintett termékek árának összegét nézve. Ugyanakkor majdnem 5 százalékos csökkenés az első, tavalyi októberi Privátbankár Diszkont Árkosár-felméréshez képest. 

A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Érdemes szétnézniük a kólavadászoknak

A kétliteres Coca-Cola átlagára lényegében nem változott májushoz képest. 666 forintra jött ki, miközben alapesetben 729 forintba kerül. Az előző hónapban az egyik diszkontlánc akciózott vele 579 forintért adta, most egy másik láncban volt kapható 539 forintért. Ezért érdemes nézni az akciókat, mert több palack esetén egész szép megakarítást hozhat a megfelelő bolt kiválasztása. A finomliszt szintén egy akciónak köszönheti, hogy a 139 forintos átlag 131 forintra csökkent, az egyik diszkont ugyanis 115 forintért adta június végén. 

Ugyangy az akciózás írta át a forgatókönyvet a trappista sajtnál. Májusban volt 1599 forintos kilós áron ez a tejtermék, júniusban viszony nem volt belőle kedvezményes áron kapható. Így 1960 forintra ugrott az átlag, a korábbi 1850 forintról. 

A legolcsóbb alma kilója 399-699 forint között mozgott a legfrissebb árfelmérés során, szemben az egy hónappal korábbi 389-499 forintos sávval. Így ez a gyümölcs is hozzátett ahhoz, hogy havi szinten többe került a kosár. Csakúgy, mint az étolaj, amely 452 forinttal zárta a júniust, miközben májusban 400 forint alatt "végzett". 

Tavaly októberhez képest egyébként gyakorlatilag az összes vizsgált termék olcsóbb lett. A százalékos változást nézve a legjelentősebb árcsökkenést a liszt, a cukor, az ásványvíz, az étolaj, a spagetti, mirelit krumpli mondhatja magárénak, ezek a termékek 9-33 százalékos áresést könyvelhettek el. 

Mi történik az élelmiszerpiacon? 

Az idén egyébként javult a helyzet az élelmiszer-kiskereskedelemben, amelyhez a diszkontok is hozzárjáultak. Az év első négy hónapjában az élelmiszer-forgalom volumene - lényegében a mennyiségi eladások - 3,6 százalékkal emelkedtek a főként élelmiszereket forgalmazó üzletekben. Az összegszerű forgalom pedig 5 százalékkal 2200 milliárd forint fölé nőtt. 

Azaz mind a költés, mind a megvásárolt mennyiség emelkedett éves összevetésben. Ezzel szemben tavaly ugyanebben az időszakban a mennyiségi eladások közel 10 százalékos csökkenésével szemben 23 százalékkal nőttek a kiadások. Vagyis kevesebb termék került a kosarakba jóval több pénzért. Az idén tehát ezen a téren javult a helyzet.

 

 

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG