6p
Az édesszájú magyarok között még mindig a csokoládé a legnépszerűbb, ugyanakkor a nyár beköszöntével és az időjárás melegedésével ezek tárolása nehézségekbe ütközik: olvad, kicsapódik, nehezen szállítható. A nyári időszakban ugyanakkor ugrásszerűen megnő a cukorkák, gumicukrok iránti kereslet. Mekkora szeletet hasít ki ebből a magyar édesipar, és lehet-e cukormentes cukorkát létrehozni? Tényleg botrányos-e Haribo gumicukrot enni? A Magyar Édességgyártók Szövetségénél jártunk.

Az édességek iránti szenvedély gyakorlatilag egyidős a történelmünkkel, az első cukorkákat már az egyiptomiak is ismerték, akik gyümölcsöket és különböző dióféléket mártottak mézbe, de hasonló eljárással dolgoztak a rómaiak és a görögök is. Az első modern cukorkákat a 16. században készítették Európában, derült ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének sajtótájékoztatóján.

Ezeket a cukorkákat gyógynövényekkel kombinálták, elsősorban az emésztést előseítő tablettákként árulták őket – ilyen elven készült az elsők között a magyar vonatkozású erős egészségügyi cukorka, a Pemetefű is. Magyarországon a kiegyezést követően kezdődött a cukorkagyártás, és ekkortájt jöttek létre azok a kultikus márkák, mint a Negro, a Francia Drazsé, a Dunakavics, a Fundy vagy a Flórián is.

Édesszájú az egész világ

A cukorkagyártás globálisan is pörgő iparággá nőtte ki magát, a Mordor Intelligence felmérése szerint tavaly összesen 180 milliárd dolláros piacot tett ki az édességgyártás, amelynek majdnem felét, 85 milliárd dollárt a cukorkagyártás tesz ki. Ennek megfelelően a kínálat is folyamatosan bővül, a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan új ízek és fajták jelennek meg, így a gluténmentes vagy épp a vegán cukorkák is.

Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke elmondta, hogy a magyarországi édességpiac mintegy 250-300 milliárd forintot tesz ki, ennek döntő többségét továbbra is a csokoládégyártás uralja. A cukorkagyártás nagyjából 28 milliárd forintot tesz ki, ezzel nagyjából a desszertekkel egyenértékű a szegmens. Hozzátette: bár a 2000-es évek elején számos gyár és üzem bezárt, továbbra is működik cukor- és cukorkagyártás Magyarországon, a számuk pedig lassan ismét növekedésnek indult, bár ez elsősorban a kkv-piacon jellemző – 100 millió feletti árbevétellel rendelkező cukorkagyár ma alig tíz lehet az országban.

Mire harapunk rá?

Az előadáson idézték a KSH tavalyi fogyasztói felmérését, ez alapján a magyarok fejenként átlagosan 1382 forintot költöttek tavaly havonta édesség, cukorka, dzsem, méz, és csokoládé vásárlására, ez éves szinte 7,1 százalékos bővülést jelent. Ez azt jelenti, hogy egy növekvő fogyasztói trendet láthatunk, a megelőző évben 5 százalékkal bővült az ilyen irányú fogyasztás. A költés harmadát, mintegy 479 forintot csokoládéra, 300 forintot pedig répa-, nyírfa- és egyéb cukrokra adják ki a magyarok.

A szövetség saját felmérése szerint a magyarok havonta legalább 41 százaléka fogyaszt keménycukrot, míg gumicukorból 21 százalékuk fogyaszt; ez hetente 19, illetve 8 százalék. Vásárolni a válaszadók több, mint harmada vásárol mindkettőből, érdekesség ugyanakkor, hogy gumicukorból már ajándékba is szívesen adunk. Perjés Ákos, a Haribo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a keménycukorkákat elsősorban az idősebb generáció tagjai preferálják, míg a gumicukor a gyerekek és a fiatalok körében népszerű – ezt egyébként közösségben, családdal, barátokkal fogyasztjuk szívesen.

Ez a trend egyébként nagyjából megfeleltethető a Nyugat-Európai trendnek, itt a puha  cukorkák (mályvacukor, marshmallow) fogyasztása minősül családi programnak.Ízekben mindkét esetben a gyümölcsösök dominálnak, érdekesség ugyanakkor, hogy míg a keménycukrokból a mentolos, gyógyhatású készítményeket fogyasztjuk szívesen, a gumicukorból, bár lehetőség lenne ilyen termékek előállítására, valahogy ódzkodnak a vásárlók a mentolos, eukaliptuszos változattól.

A Haribo-botrányról, és ami mögötte van

Talán emlékeznek még az olvasók az internetet bejárt hírre és a sokkoló videóra, amelyet a német ARD hálózat hozott le még tavaly, és amely szerint brutális körülmények között, rabszolgamunkával készíttetik az édességet. A gyár ügyvezető igazgatója, Perjés Ákos elmondása szerint a vállalat megkereste a csatornát, hogy árulják el, honnan szerezték az információt, ezt a kérést azonban az ARD módszeresen megtagadta. A Haribo ezután nemzetközi, független szervezeteket kért fel arra, hogy vizsgálják meg, van-e bármilyen vádalapja az ARD csatorna által közvetített tartalmaknak.

A vizsgálat semmilyen erre utaló nyomot nem talált, mondta el Perjés, ugyanakkor kiderült, hogy a csatorna által felhasznált jeleneteket korábban más témájú híradásokban már felhasználták. A Haribo, bár kiderült, hogy tárgytalan vádalappal - nevezzük nevén: rágalommal - áll szemben, úgy döntött, hogy ezek után nem csak a gyár beszállítóit akkreditálja, hanem azok beszállítóit is, ezzel biztosítva, hogy csak és kizárólag ellenőrzött forrásból származó alapanyagokkal dolgozzanak, amelyeket tisztességes körülmények között dolgozó emberek állítanak elő.

Mit hoz a jövő?


Az biztos, hogy továbbra is kitart majd az egyre magasabb minőségű termékek felé mutató trend, ezt tapasztalták ugyanis szinte minden termékkategóriában: a csökkenő piac ellenére is a drágább, de jobb minőségű termékeket keresik a fogyasztók. A globális felmelegedés és a szezonalitás megosztja a piacot, az emelkedő hőmérsékletet a gyártóknak is figyelembe kell venniük, emellett a szakmunkáshiány ezt az iparágat is sújtja, ami akadályozza a fejlődést.

Érdekes trend egyébként a „mindenmentes”, vagyis a speciális étrendű (glutén-, laktóz- és cukormentes étrend, illetve vegetáriánus, vegán) igények kielégítése, ugyanakkor Sánta Sándor szerint ez a piac alig 1 százalékát teszi ki – nem éri meg a gyártóknak erre feküdni. Ugyanakkor ma már van elérhető gluténmentes készítmény, és a gumicukrok között is található pektinnel készült vegán változat is. A cukorbetegeknek azonban le kell mondaniuk a cukorkáról, mivel, mint ahogy Perjés Ákos fogalmazott: ki lehet vonni belőle azt, ami a cukorkát cukorkává teszi, csak az már nem lesz ugyanaz. Számukra egyébként édesítőszeres készítmények vannak forgalomban, ezek azonban erős hashajtó hatásuk miatt nem népszerűek.

A Haribo és a szövetség is így inkább a kiegyensúlyozott étrendre és a mozgás fontosságára hívja fel a figyelmet, amelyben mértékkel, de időről-időre belefér egy pár szem élvezeti cikk – legyen az csokoládé vagy épp cukorka.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG