6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az édesszájú magyarok között még mindig a csokoládé a legnépszerűbb, ugyanakkor a nyár beköszöntével és az időjárás melegedésével ezek tárolása nehézségekbe ütközik: olvad, kicsapódik, nehezen szállítható. A nyári időszakban ugyanakkor ugrásszerűen megnő a cukorkák, gumicukrok iránti kereslet. Mekkora szeletet hasít ki ebből a magyar édesipar, és lehet-e cukormentes cukorkát létrehozni? Tényleg botrányos-e Haribo gumicukrot enni? A Magyar Édességgyártók Szövetségénél jártunk.

Az édességek iránti szenvedély gyakorlatilag egyidős a történelmünkkel, az első cukorkákat már az egyiptomiak is ismerték, akik gyümölcsöket és különböző dióféléket mártottak mézbe, de hasonló eljárással dolgoztak a rómaiak és a görögök is. Az első modern cukorkákat a 16. században készítették Európában, derült ki a Magyar Édességgyártók Szövetségének sajtótájékoztatóján.

Ezeket a cukorkákat gyógynövényekkel kombinálták, elsősorban az emésztést előseítő tablettákként árulták őket – ilyen elven készült az elsők között a magyar vonatkozású erős egészségügyi cukorka, a Pemetefű is. Magyarországon a kiegyezést követően kezdődött a cukorkagyártás, és ekkortájt jöttek létre azok a kultikus márkák, mint a Negro, a Francia Drazsé, a Dunakavics, a Fundy vagy a Flórián is.

Édesszájú az egész világ

A cukorkagyártás globálisan is pörgő iparággá nőtte ki magát, a Mordor Intelligence felmérése szerint tavaly összesen 180 milliárd dolláros piacot tett ki az édességgyártás, amelynek majdnem felét, 85 milliárd dollárt a cukorkagyártás tesz ki. Ennek megfelelően a kínálat is folyamatosan bővül, a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan új ízek és fajták jelennek meg, így a gluténmentes vagy épp a vegán cukorkák is.

Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke elmondta, hogy a magyarországi édességpiac mintegy 250-300 milliárd forintot tesz ki, ennek döntő többségét továbbra is a csokoládégyártás uralja. A cukorkagyártás nagyjából 28 milliárd forintot tesz ki, ezzel nagyjából a desszertekkel egyenértékű a szegmens. Hozzátette: bár a 2000-es évek elején számos gyár és üzem bezárt, továbbra is működik cukor- és cukorkagyártás Magyarországon, a számuk pedig lassan ismét növekedésnek indult, bár ez elsősorban a kkv-piacon jellemző – 100 millió feletti árbevétellel rendelkező cukorkagyár ma alig tíz lehet az országban.

Mire harapunk rá?

Az előadáson idézték a KSH tavalyi fogyasztói felmérését, ez alapján a magyarok fejenként átlagosan 1382 forintot költöttek tavaly havonta édesség, cukorka, dzsem, méz, és csokoládé vásárlására, ez éves szinte 7,1 százalékos bővülést jelent. Ez azt jelenti, hogy egy növekvő fogyasztói trendet láthatunk, a megelőző évben 5 százalékkal bővült az ilyen irányú fogyasztás. A költés harmadát, mintegy 479 forintot csokoládéra, 300 forintot pedig répa-, nyírfa- és egyéb cukrokra adják ki a magyarok.

A szövetség saját felmérése szerint a magyarok havonta legalább 41 százaléka fogyaszt keménycukrot, míg gumicukorból 21 százalékuk fogyaszt; ez hetente 19, illetve 8 százalék. Vásárolni a válaszadók több, mint harmada vásárol mindkettőből, érdekesség ugyanakkor, hogy gumicukorból már ajándékba is szívesen adunk. Perjés Ákos, a Haribo Hungary Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a keménycukorkákat elsősorban az idősebb generáció tagjai preferálják, míg a gumicukor a gyerekek és a fiatalok körében népszerű – ezt egyébként közösségben, családdal, barátokkal fogyasztjuk szívesen.

Ez a trend egyébként nagyjából megfeleltethető a Nyugat-Európai trendnek, itt a puha  cukorkák (mályvacukor, marshmallow) fogyasztása minősül családi programnak.Ízekben mindkét esetben a gyümölcsösök dominálnak, érdekesség ugyanakkor, hogy míg a keménycukrokból a mentolos, gyógyhatású készítményeket fogyasztjuk szívesen, a gumicukorból, bár lehetőség lenne ilyen termékek előállítására, valahogy ódzkodnak a vásárlók a mentolos, eukaliptuszos változattól.

A Haribo-botrányról, és ami mögötte van

Talán emlékeznek még az olvasók az internetet bejárt hírre és a sokkoló videóra, amelyet a német ARD hálózat hozott le még tavaly, és amely szerint brutális körülmények között, rabszolgamunkával készíttetik az édességet. A gyár ügyvezető igazgatója, Perjés Ákos elmondása szerint a vállalat megkereste a csatornát, hogy árulják el, honnan szerezték az információt, ezt a kérést azonban az ARD módszeresen megtagadta. A Haribo ezután nemzetközi, független szervezeteket kért fel arra, hogy vizsgálják meg, van-e bármilyen vádalapja az ARD csatorna által közvetített tartalmaknak.

A vizsgálat semmilyen erre utaló nyomot nem talált, mondta el Perjés, ugyanakkor kiderült, hogy a csatorna által felhasznált jeleneteket korábban más témájú híradásokban már felhasználták. A Haribo, bár kiderült, hogy tárgytalan vádalappal - nevezzük nevén: rágalommal - áll szemben, úgy döntött, hogy ezek után nem csak a gyár beszállítóit akkreditálja, hanem azok beszállítóit is, ezzel biztosítva, hogy csak és kizárólag ellenőrzött forrásból származó alapanyagokkal dolgozzanak, amelyeket tisztességes körülmények között dolgozó emberek állítanak elő.

Mit hoz a jövő?


Az biztos, hogy továbbra is kitart majd az egyre magasabb minőségű termékek felé mutató trend, ezt tapasztalták ugyanis szinte minden termékkategóriában: a csökkenő piac ellenére is a drágább, de jobb minőségű termékeket keresik a fogyasztók. A globális felmelegedés és a szezonalitás megosztja a piacot, az emelkedő hőmérsékletet a gyártóknak is figyelembe kell venniük, emellett a szakmunkáshiány ezt az iparágat is sújtja, ami akadályozza a fejlődést.

Érdekes trend egyébként a „mindenmentes”, vagyis a speciális étrendű (glutén-, laktóz- és cukormentes étrend, illetve vegetáriánus, vegán) igények kielégítése, ugyanakkor Sánta Sándor szerint ez a piac alig 1 százalékát teszi ki – nem éri meg a gyártóknak erre feküdni. Ugyanakkor ma már van elérhető gluténmentes készítmény, és a gumicukrok között is található pektinnel készült vegán változat is. A cukorbetegeknek azonban le kell mondaniuk a cukorkáról, mivel, mint ahogy Perjés Ákos fogalmazott: ki lehet vonni belőle azt, ami a cukorkát cukorkává teszi, csak az már nem lesz ugyanaz. Számukra egyébként édesítőszeres készítmények vannak forgalomban, ezek azonban erős hashajtó hatásuk miatt nem népszerűek.

A Haribo és a szövetség is így inkább a kiegyensúlyozott étrendre és a mozgás fontosságára hívja fel a figyelmet, amelyben mértékkel, de időről-időre belefér egy pár szem élvezeti cikk – legyen az csokoládé vagy épp cukorka.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG