(Fotó: BMW) |
A BMW 100. születésnapja alkalmából kiadott sajtóanyag sci-fibe illő képet fest a jövőről. A BMW szerint 2050-ben az USA-ban a lakosság 90, az EU-ban 75 százaléka fog városokban élni. Ezzel egyidejűleg nő az igény az individualitásra. Már ma is túl sok probléma jár együtt a közlekedéssel, mint a parkolóhelyek hiánya, zsúfoltság az utakon, közlekedési korlátozások a környezetszennyezés miatt.
Ezért a BMW tavaly a városi közlekedéssel foglalkozó „urbánus mobilitás” munkacsoportot állított fel, amely a jövő közlekedését kutatja a sűrűn lakott körzetekben. Az autómegosztás, a kerékpár-megosztás már ma is működik sok nagyvárosban, de a járművek közötti váltás még gyakran körülményes. Úgy tűnik, a BWM szerint az először a BMW i3-ban kínált multimodális, azaz több közlekedési eszközre alapuló kombinált útvonaltervezés a jövő.
Okosóra után okosautó
Mivel a jövőben az idő lesz a legszűkebb erőforrás, nagyon fontossá válik, hogy hogyan utazunk. „Hatékonyan, biztonságosan, nyugodtan, élményekkel gazdagon, társakkal, munkával vagy alvással töltve akarunk utazni?” – teszik fel a kérdést.
A cég szerint a következő évtizedben nagyobb változások elé néz az autóipar, mint az előző harminc évben történtek. Főleg a digitalizálás lesz döntő, és a BMW ebben továbbra is élen szeretne járni. A környezetükkel és a többi járművel információt cserélő intelligens járművekről, személyre szabott közlekedési megoldásokról szól a jövő.
Kerekeken guruló robot lesz alattunk
Azután kiderül, mire is akarnak kilyukadni mindezzel, az automatizált autókra. Az automatizálás a BMW szerint leveszi a vezetés terheit a vállunkról anélkül, hogy az autózás örömét elvenné. Javulna vele a közlekedésbiztonság, nőne a komfort és a hatékonyság. „Kerekeken guruló robotokon” utaznának az emberek – írják. A környezetvédelemre is nagy hangsúlyt helyeznek, sok szó esik az elektromos autókra való folyamatos átállásról.
Ahogy a Bloomberg írja, a BMW olyan autókat képzel el, ahol a vezető egyéni döntése lesz, hogy vezet-e, vagy átengedi ezt az automatikának. Az utóbbi esetben a kormánykerék és a műszerfal fő panelje automatikusan visszahúzódhat, lehetővé téve a sofőrnek, hogy az elülső utas felé forduljon. A BMW Vision Next 100 koncepció részeként interaktív szélvédőt terveznek, amely figyelmezteti a vezetőt az úton felmerülő, még nem látható akadályokra is, mint egy kerékpáros vagy gyalogos.
A Daimler is erre tart
A BMW egy hasonlóan nagy technológiai ugrást utoljára 2007-ben hajtott végre, akkor az elektromos meghajtás és a szénszálas technológia felé fordult. Ám a robotikában nem lesz egyedül, jócskán lesz konkurencia, még Németországon belül is. A Daimler tavaly szintén bemutatta hasonló jövőkoncepcióját, amely a mesterséges intelligencia által irányított autót is tartalmazta, a járműveket egyfajta mozgó luxustársalgóvá alakítva át.