4p
Minden családnak és minden országnak megvannak a maga karácsonyi szokásai, jó részük fedi is egymást a keresztény hagyományoknak köszönhetően. Ázsiában azonban, ahol alapvetően kis létszámú a keresztény lakosság, egészen másképp ünneplik a karácsonyt. Mi köze például a szerelmespároknak, vagy a KFC csirkének Jézus születéséhez? A Japánspecialista karácsonyi körképéből szemezgettünk.
Forrás: Japánspecialista

Ázsia, azon belül is Japán meglehetősen távol esik a mi kultúránktól, így nem csoda, ha nem csak a hétköznapi életben, de az ünnepkörben is eltéréseket találunk a megszokott európai életmódunkhoz képest. A szigetország lakosságának több mint fele a sintó vallást követi, vagy már nem is vallásos, egyharmaduk pedig buddhista; mindössze a japánok egy százalék vallja magát kereszténynek, így egyedül ők azok, akik a vallási hagyományok miatt ülik meg az ünnepet. A többiek számára egészen mást jelend december vége.

December 23-a Akihito császár születésnapja, így Japánban ezt tartják hivatalos, piros betűs ünnepnek, ilyenkor nem is dolgoznak, ezt közölte a Japánspecialista a Privátbankár.hu-val. A rákövetkező, december 24-e így nem minősül ünnepnapnak, az átvett szokásoknak köszönhetően azonban ma már ezen a napon is rövidített rendben zajlik az élet, az este pedig a szórakozásról, a mulatásról és – meglepő módon – a szerelmesekről szól.

Téli Valentin

Japán számos nyugati ünnepet vett át az évek során, a Valentin nap azonban még mindig nem terjedt el teljesen, így ők a szerelmesek ünnepét karácsonykor ülik. A párok apró ajándékokkal lepik meg egymást, ezek közül is a legismertebb a hagyományos, epres-habos torta, az úgynevezett „kurisumasu keeki”, vagyis karácsonyi süteményt.

Forrás: Japánspecialista

A hiedelem szerint azok, akik egyedül töltik a karácsonyt, a következő évet is szerelem nélkül lesznek kénytelenek elviselni. Nem csoda hát, hogy ilyenkor tetőzik a társkereső oldalak forgalma, mivel a babonától való félelem mellett Japánban valósággal ciki egyedül lenni karácsonykor. Azokat a 25 év feletti nőket, akik magányosan töltik a karácsonyt, kissé lenézően „eladatlan karácsonyi sütinek” szokták nevezni – a japán hölgyek számára ennél kevés zavarba ejtőbb dolog létezik.

Karácsonyi vacsorát a KFC-ből?

Míg nekünk jól bevált menüink vannak a karácsonyi asztalra, a japánoknak az ételek tekintetében is egészen extrém szokásaik vannak. Mivel Japánban nehéz ebben az időszakban pulykát szerezni (ami egyébként tradicionálisan amerikai fogás ebben az időszakban), így egy másik módszert kellett találniuk arra, hogy ebben a tekintetben is követhessék „Amerika-sama” szokásait.

Forrás: Japánspecialista

A hagyomány még 1974-re nyúlik vissza, ekkor a Kentucky Fried Chicken egy olyan sikeres karácsonyi kampányt csinált a japánoknál, hogy azóta a karácsonyi KFC menüből hagyomány lett. A családok már jóval karácsony előtt leadják a rendelésüket valamelyik gyorsétteremben – karácsony napján ugyanis az utcán tekereg a sor az éttermek előtt, így ma már divatosabb hazavinni, és a családdal közösen elfogyasztani a megrendelt csirkefalatokat.

Nincs szívünk kicsomagolni

Az origami szülőhazájában az ajándékok csomagolását már-már mesterfokra emelték, a csomagolási technikák egész tárházát találjuk a szigetországban. Egyik sajátos technikájuk az úgynevezett furosiki: ennél a módszernél nem papírba, hanem bármi egyéb anyagba, például szövetbe csomagolják az ajándékot. Ezt használják egyébként az ételhordók (bentó) csomagolására és szállítására is a hétköznapokban.

Forrás: Japánspecialista

Van egy másik módszerük is, amivel extra gyorsan bevonhatjuk ajándéktárgyainkat, ez pedig az úgynevezett átlós csomagolási módszer, amihez rengeteg videót találni az interneten – a bevállalósabbaknak még van ideje kipróbálni csengettyűzés előtt!

Fényárban úsznak az utcák

Ha valamin, hát a fényeken bizony nem spórolnak a japánok, karácsonykor ugyanis mindent, amit be lehet világítani és fel lehet füzérezni, azt fel is díszítenek, legyen az bevásárlóközpont vagy egy egyszerű utcácska.

Forrás: Japánspecialista

Az egyik fő látványosság ilyenkor Tokióban a Starlight Garden, ahol több millió apró égőt helyeznek el, amik aztán különféle színeket és formákat mutatva, ritmikusan villognak a hangszórókból szóló zenére. Ez – szó szerint – a japán karácsony egyik fénypontja:

Forrás: Japánspecialista
Forrás: Japánspecialista

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG