Hogyan lehet megtudni, mikor közeledik egy gazdasági visszaesés? Örök kérdése ez a közgazdászoknak, főként a tőzsdéken kereskedő kis- és nagybefektetőknek, akik minden pénzt megadnának a pontos előrejelzésért. Az egyik lehetőség, hogy figyelik a hölgyek ajkát – írta a CNN a gazdasági prognózisok egyik vicces indexét bemutatva.
Íme a rúzsindex
Leonard Lauder, az Estee Lauder elnöke a 2001. szeptember 11-ei New York-i terrortámadás után kibontakozó gazdasági visszaesés nyomán megalkotta a rúzsindexet. Cége mutatóit böngészve ugyanis észrevette, hogy a kozmetikumok, főként a rúzsok értékesítése fordított kapcsolatot mutat a gazdaság állapotával.
Amikor jól mennek a dolgok, akkor a hölgyek szívesebben költenek a drágább szépészeti árucikkekre és szolgáltatásokra. Amikor azonban a recesszió árnyéka vetül a gazdaságra, akkor áttérnek az olcsóbb lehetőségekre kinézetük karbantartása érdekében. A lényeg tehát az, hogy soha nem mondanak le arról, hogy külsejük menedzselésével jól érezzék magukat, ám anyagi helyzetük változásaival mindig másként oldják ezt a feladatot.
Mit mutat?
Csupán annyi történt 2001 őszén, hogy több egyszerű kozmetikum, főként rúzs fogyott, mint korábban. Ezek értékesítése 11 százalékkal ugrott meg. A néhány évvel később, 2008-ban indult nagy gazdasági válság idején 25 százalékkal nőtt a kommersz kozmetikumok kereslete. Az indexet a koronavírus-járvány idején finomították.
Fabrizio Freda, az Estee Lauder vezérigazgatója azt mondta, hogy a rúzsindex helyét átvette a bőrápolási- termék index. A hölgyek ugyanis a járvány csúcsán, 2020-ban kénytelenek voltak eltakarni az arcukat, ami értelmetlenné tette a rúzs használatát. Freda szerint a hidratálóindex bevezetése vált indokolttá, mert ezek kereslete nőtt ellentétes irányban a gazdaság visszaesésével.
Az elmúlt évben a szakértők előbb recessziót jósoltak, ami nem jött be. Jelenleg nem sokan várnak ilyen csúfságot rövid időn belül. Ezt tükrözi a kozmetikumindex is. A Circana piackutató cég adataiból kitűnik, hogy a magas presztízsű szépészeti piac kilenc százalékkal bővült, miközben a kommersz kozmetikumok értékesítése csak két százalékkal. Ennek az indexnek a követése persze inkább csak egy szórakoztató játék, ám ez nem jelenti azt, hogy ne lenne valós mutatóértéke. Érdemes figyelni az alakulását, ha kíváncsiak vagyunk arra, merre tart az amerikai gazdaság azt követően, hogy a járvány nyomán az emberek zsebébe szórt támogatásokat elköltötték.