Ha éppen kerékpár vásárlásán töröd a fejed, de bizonytalan vagy, hogy milyet válassz, akkor mindenképpen érdemes elolvasnod ezt a cikket. Írásunkban hasznos tippeket is adunk a bicaj megfelelő használata kapcsán is, hogy hosszú ideig hű társad maradhasson.
Válassz hozzád illő bringát!
Olyan biciklit vegyél, ami passzol a testmagasságodhoz és testalkatodhoz is. Ha éppen csak leér a lábad, az balesetveszélyes, ezért érdemes tartanod magad az interneten könnyen fellelhető kerékpár-mérettáblázatokhoz. Amennyiben így teszel, nem lőhetsz mellé, és akár online is vásárolhatsz kerékpárt a BIKENGOSHOP webáruházból.
Amikor átveszed a bringádat, akkor mindenképpen fordíts időt a nyereg magasságának beállítására. A pedálon állva, nyújtott lábbal el kell tudnia emelkednie a fenekednek a nyeregtől.
Ne felejtsd el beállítani a fék- és a váltókarokat is. A karok testreszabásához először ülj fel a biciklire, majd nyújtsd ki a karjaidat, és helyezd a kormányra. Ügyelj arra, hogy egyenes legyen a csuklód is.
Használd okosan a kerékpárodat!
Nem mindegy, hogy miképpen használja az ember a kerékpárját. Elsőre nem tűnik egy bonyolult szerkezetnek. Valójában azonban fontos kérdés a bringa élettartama szempontjából, hogy például a váltót milyen állásba szoktad tekerni.
Számos különféle váltó és hajtás létezik. A lényeg, hogy bármilyen típussal is rendelkezel, lehetőség szerint el kell kerülni a keresztbe váltást. Ez azért olyan fontos, mert máskülönben a szükségesnél nagyobb igénybevételnek teszed ki a hajtás elemeit, főleg a láncot. Ha pedig a lánc csapjai nem képesek jól felfeküdni a kazetta fogaira, akkor gyorsan el fognak kopni.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A kerékpárokat gyakran úgy hirdetik meg a különféle üzletek, hogy 21, 24 vagy 27 sebességesek. Valójában, ha szakszerűek akarunk lenni, akkor ezek a bringák 3x7, 3x8, illetve 3x9 sebességesek, és ez nem csak kukacoskodás.
A láncot ugyanis főszabály szerint a kerékpár vázával párhuzamosan kellene tartani. Egy 3x8-as rendszer esetében például az első váltó 1-es fokozatra történő állításakor hátul a felső két fokozatot ideális használni. Középső tányérnál hátul a következő négy fokozatot optimális alkalmazni. Elöl, a nagy lánctányérnál hátul az első két fokozat közül volna jó választani.
A mai nagyobb kvalitású kerékpárok között már sok csupán egy tányérral rendelkezik elöl. Ennek oka, hogy egyszerűbb őket optimálisan használni. A láncvonal ennél a kialakításnál csak néhány vonalban egyenes.
Ne erőből tekerd a pedálokat!
Ha a pedálokat csak forgatod, nem pedig erőből tekered, akkor a lánc és a hajtás többi eleme meg fogja hálálni azt. Így nem fog rajtuk óriási nyomaték ébredni. Ha szeretnéd, pedálfordulat-mérővel tudod figyelni azt, hogy betartod-e ezt a tanácsot.