2p

Az egyik nagy európai fogyasztóvédelmi szervezet greenwashinggal, azaz hamis környezetvédelmi állításokkal vádolja az üdítőitalok gyártóit műanyag palackjaik újrahasznosíthatóságával kapcsolatban.

Az European Consumer Organisation (BEUC) környezetvédelmi ernyőszervezet eljárást kezdeményezett az Európai Uniónál az üdítőital-gyártók ellen azzal a váddal, hogy műanyag palackjaik újrahasznosíthatóságával kapcsolatban a fogyasztókat megvezető állításokat fogalmaznak meg – közölte a szervezet.

A BEUC 45 független nemzeti fogyasztóvédelmi szövetséget fog össze, amelyek 13 országot képviselnek. Magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A BEUC-hoz csatlakozott ebben a kezdeményezésben a környezetbarát technológiai standardokkal foglalkozó ECOS civil szervezet és az About ClientEarth környezetvédelmi nonprofit szervezet. 

Nem jön ki a matek. Fotó: Pixabay
Nem jön ki a matek. Fotó: Pixabay

A BEUC és társai a Coca-Colát, a Danone-t, a Nestlé Waterst és másokat vádolnak a greenwashing néven ismert csalással, amelyben olyan zöld tulajdonságokat tulajdonítanak termékeknek, amelyekkel azok nem rendelkeznek. Ezek célja a környezettudatos vásárlók megnyerése.

Az EU-hoz intézet felhívás kifogásolja a „100% recyclable” feliratot, az ugyanis figyelmen kívül hagyja, hogy az újrahasznosításnak számos feltétele van, amelyek az üdítőpalackok esetén nem feltétlenül teljesülnek. Így a PET-palackok becsült újrahasznosítási aránya az EU átlagában valójában 55 százalék, és mindössze 30 százalék annak valószínűsége, egy palackból újra üdítőpalack készüljön.

Megtévesztés

Hasonlóan megtévesztő a fogyasztóvédők szerint a „100% recycled” felirat. Ez szimplán nem igaz, például azért, mert az uniós szabályozás szerint a kupakok nem készülhetnek újrahasznosított anyagból, a címkékre pedig nagyon ritkán igaz ez az állítás. Emellett megszokott, hogy maga a palack is részben új anyagból készül.

Az ismert háromszög alakú zöld jelzés, amely az önmagába visszatérő gyártási-felhasználási-újrahasznosítási folyamatot jelöli azt a hamis látszatot kelti, hogy ezek a csomagolóanyagok újra és újra akárhányszor felhasználhatók. A fogyasztók azt hihetik, hogy kifejezetten kedvező hatással vannak a környezetre, hiszen semmilyen részük nem kerül vissza a természetbe. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szereti a csokit? A radikális változás is benne van a pakliban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 19. 15:01
A kakaó ára annak rendje és módja szerint elszállt az utóbbi időszakban, amit előbb-utóbb a csokoládéké is követni fog, hacsak ki nem találnak valamilyen trükköt a csokigyártók ennek elkerülésére.
Vásárló Ritka kellemetlen hírt kaptak a magyar autósok - megint megjelent a 600 forintos benzin réme?
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:55
Rendkívüli áremelkedés jön.
Vásárló Idegesítik a súlycsökkentő gyógyszerek a fogyókúra- és a hízókúraipart
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:24
Nem tudják hogyan reagáljanak a súlycsökkentő gyógyszerek erőteljes előretörésére az élelmiszeripari vállalatok és a fitneszbiziniszben érdekelt szolgáltató cégek.
Vásárló Sosem látott újdonságok a parfümpiacon: ez már az új világ?
Elek Lenke | 2024. június 16. 16:07
A 21. század a szagokról szól. Mindennek finom, kellemes, egyedi illatúnak kell lennie. A  globális parfümpiac egyre nő, és ez a tendencia itthon is érezhető. Több mint 10 milliárd forintot költenek évente a magyarok parfümökre, és nemcsak a nők. Főleg külföldi termékekre adnak ki ennyi pénzt, hiszen Magyarországon nem létezik ez az iparág, eltekintve néhány niche, azaz egyedi, művészi, designer illatkompozíciótól.
Vásárló Célba vették a konyhák új lakóit
Buksza blog | 2024. június 15. 09:25
A forró levegős sütők már nem számítanak újdonságnak, ami felkeltette a nagy élelmiszergyártók érdeklődését is. Úgy gondolják, ideje kiszolgálniuk az emberek új konyhai „játékszerét”.
Vásárló Nagy fekete pontot adhatnak a Tescónak
Buksza blog | 2024. június 14. 10:58
Ha a részvényesek jóváhagyják a juttatásait, akkor a Tesco vezérigazgatója 430-szor többet fog keresni, mint egy átlagos dolgozó. Ezt a befektetők egy része a cég hírnevét romboló döntésnek tartja. 
Vásárló Kormányzati meghívót kaphat a Lidl és az Aldi Kanadából
Buksza blog | 2024. június 12. 09:04
Kanadában a kormány lépéseket tett arra, hogy külföldi versenytársakat, például az Aldival és/vagy a Lidlt hívja az országba, hogy versenytársat kapjon a legnagyobb helyi boltlánc. 
Vásárló Gazdasági csapás jön? Egy meglepő mutatóból is kiderülhet
Buksza blog | 2024. június 12. 08:29
Akár esik, akár fúj, a hölgyek használnak szépészeti termékeket, ám nem függetleníthetik magukat attól, hogy mennyi pénzt költhetnek ezekre. Ebből fakad egy lehetőség a recessziók előrejelzésére.
Vásárló Percenként frissülő árakkal bombázhatják a vevőket a boltok
Buksza blog | 2024. június 12. 07:55
Olyan tempóban frissülhetnek az áruházi akciók a jövőben, hogy az akcióvadászoknak lényegében folyamatosan a boltban kellene maradniuk, mert csak így lesznek képesek lecsapni a legfrissebb árengedményekre.
Vásárló Megjött a rossz hír a kormánynak a választások előtt - a boltokból érkezett a pofon
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. június 7. 05:49
A hivatalos inflációs adatok egy nappal a választások után érkeznek, a Privátbankár Árkosár friss eredményei viszont már most olvashatóak. Az előző havi komolyabb árcsökkenés után ráfagyhat a vásárlók arcára a mosoly: sokat drágult májushoz képest a nagybevásárlás júniusban, és tavaly nyárhoz képest is minimális az árcsökkenés. Ha már választások, megnéztük, hol a legolcsóbb a krumpli, a narancs és a pezsgő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG