Az European Consumer Organisation (BEUC) környezetvédelmi ernyőszervezet eljárást kezdeményezett az Európai Uniónál az üdítőital-gyártók ellen azzal a váddal, hogy műanyag palackjaik újrahasznosíthatóságával kapcsolatban a fogyasztókat megvezető állításokat fogalmaznak meg – közölte a szervezet.
A BEUC 45 független nemzeti fogyasztóvédelmi szövetséget fog össze, amelyek 13 országot képviselnek. Magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete. A BEUC-hoz csatlakozott ebben a kezdeményezésben a környezetbarát technológiai standardokkal foglalkozó ECOS civil szervezet és az About ClientEarth környezetvédelmi nonprofit szervezet.
A BEUC és társai a Coca-Colát, a Danone-t, a Nestlé Waterst és másokat vádolnak a greenwashing néven ismert csalással, amelyben olyan zöld tulajdonságokat tulajdonítanak termékeknek, amelyekkel azok nem rendelkeznek. Ezek célja a környezettudatos vásárlók megnyerése.
Az EU-hoz intézet felhívás kifogásolja a „100% recyclable” feliratot, az ugyanis figyelmen kívül hagyja, hogy az újrahasznosításnak számos feltétele van, amelyek az üdítőpalackok esetén nem feltétlenül teljesülnek. Így a PET-palackok becsült újrahasznosítási aránya az EU átlagában valójában 55 százalék, és mindössze 30 százalék annak valószínűsége, egy palackból újra üdítőpalack készüljön.
Megtévesztés
Hasonlóan megtévesztő a fogyasztóvédők szerint a „100% recycled” felirat. Ez szimplán nem igaz, például azért, mert az uniós szabályozás szerint a kupakok nem készülhetnek újrahasznosított anyagból, a címkékre pedig nagyon ritkán igaz ez az állítás. Emellett megszokott, hogy maga a palack is részben új anyagból készül.
Az ismert háromszög alakú zöld jelzés, amely az önmagába visszatérő gyártási-felhasználási-újrahasznosítási folyamatot jelöli azt a hamis látszatot kelti, hogy ezek a csomagolóanyagok újra és újra akárhányszor felhasználhatók. A fogyasztók azt hihetik, hogy kifejezetten kedvező hatással vannak a környezetre, hiszen semmilyen részük nem kerül vissza a természetbe.