5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Ha nem is őrült tempóban, de március után áprilisban is valamelyest tovább folytatódott a hazai hipermarketekben az árcsökkenés – legalábbis ez olvasható ki szokásos Árkosár-felmérésünk során szerzett tapasztalatokból. Miközben előző évhez képest újabb drágulásnak lehettünk tanúi, az ünnep utáni vásárlási láz utóhatásai is megmutatkoztak a boltokban.

A hosszú hétvégét követő legelső napon, április 6-án ismételten felkerestünk három áruházlánc egy-egy üzletét, hogy most is megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat hívtuk segítségül, aminek árváltozását bő 14 éve havi rendszerességel követjük. Mit találtunk az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban az ünnep után? Előző felmérésünk során már elmondtuk, fékeződött az élelmiszerárak emelkedése olyannyira, hogy árcsökkenést is mértünk havi összehasonlítában. Akkor 2,3 százalékkal úsztuk meg olcsóbban a bevásárlás februárhoz viszonyítva.

A hosszú hétvége után a keddi volt az első nap, hogy az áruházláncok még a rövidített ideig, azaz 19 óráig lehettek nyitva, egyúttal ez volt az utolsó olyan nap, amikor még nem vonatkozott rájuk az a korlátozás, miszerint 10 négyzetméterenként egy vásárló tartózkodhat a boltban. Ennek ellenére nem volt tömeg azokban az üzletekben, amelyekben megfordultunk – bár ez betudható annak is, hogy kevesen szoktak nagybevásárlást tartanai egy-egy ünnep után.

Ebben a hónapban, míg az Auchan és a Tesco 1,2 illetve 1,6 százalékkal lett drágább, addig az Interspar 2,8 százalékot csökkentett az árakon márciushoz képest. Összességében 0,1 százalékkal tudtunk olcsóbban bevásárolni márciushoz képest. Az árcsökkenés tehát ha csak egy hajszállal is, de tovább folytatódott áprilisban is az általunk vizsgált termékeknél. (A módszertanról további részletek itt). 

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árakat, azaz tavaly áprilist vesszük alapul, már más kép rajzolódik ki. Itt a Tesco faragott le 2,1 százalékot, az Interspar 4,3 százalékot emelt a nagybevásárlás ellenértékén, addig az Auchan 9,3 százalékkal lett drágább egy év leforgása alatt. Összességében kereken 3 százalékot emeltek az áruházláncok tavaly április óta azon a 30 terméken, amelyeket az Árkosár-felmérésben vizsgálunk. (A KSH a legfrissebb, márciusra vonatkozó inflációs statisztikáit pénteken teszi közzé.)

A számla vége 22 299 forint lett, ez 12 forint híján lényegében megegyezik előző felmérésünk végösszegével, amikor is 22 311 forintot hagytunk a kasszánál.

Ezúttal nem találtunk olyan hipermarketet, ahol 21 ezer forint alatt letudhattuk volna a vásárlást. De ha mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban beszerezhető, akkor mentünk volna 20 ezer forint alá, egészen pontosan 19 901 forint lett volna a vásárlásunk végösszege, ami 2398 forint spórolást jelente az átlagárhoz képest. Elmondjuk minden cikkünkben, ezért most is szeretnénk megjegyezi, hogy mindez lehetetlen mutatvány lenne – főleg a koronavírus-járvány tomboló harmadik hulláma idején kimondottan rossz ötlet lenne.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha tavaly áprilist vesszük alapul, az általunk vizsgált termékek közül 5-nél találtunk 10 százalékot meghaladó áremelkedést. A legnagyobb, 30 százalékos drágulást az olajnál találtuk, de több mint 20 százalékkal kerül többe a rizs, a chips és az égetett szesz, de 17 százalékkal kell többet fizetni a tésztáért is.

Jó hír ugyanakkor, hogy a zöldségosztályon járva 10 százalékot meghaladó árcsökkenést mértünk két terméknél: az alma 23 százalékkal, a burgonya 16 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt.

Ha márciushoz képest nézzük az árakat, 10 százaléknál jobban egyetlen termék árán sem csökkentettek a hipermarketek. Sőt! Burgonyát ezúttal 11 százalékkal többért kaptunk, mint előző hónapban.

De 10 százalékot meghaladóan drágult még:

  • a tojás (16 százalék),
  • a tészta (17 százalék)
  • és a joghurt (14 százalék).

A tojás esetében meg kell, hogy jegyezzük, húsvét után közvetlenül mentünk vásárolni, az egyik hipermarket tojásosztályát szinte teljesen kifosztották a vevők, ahogy a lenti képen is látható. Aki húsvét után is még megkívánta az ünnep főszereplőit, azok mit találhattak a boltok polcain? Erről most még ejtünk néhány szót.

A tojáspult húsvét után az egyik Auchanban
A tojáspult húsvét után az egyik Auchanban

Havi legolcsóbbak

Húsvét után kíváncsiak voltunk arra, mivel találja szembe magát az, aki szeretne rámozdulni az akciós termékekre - azaz a trenddel szemben húsvét után szeretne sonkát, tojást és retket vásárolni abban bízva, hogy az áruházak megpróbálják kiszórni az ünnep után a rajtuk maradt termékeket.

Akinek nem lett volna elég a húsvéti sonka, még szerencsével járhatott most is, hiszen a láncok valóban igyekeztek kiszórni a megmaradt árut. Majdhogynem féláron találtunk füstölt kötözött lapockát a Sparban, illetve füstölt főtt tarját a Tescóban. Előbbi helyen 1190 forintért, utóbbinál 1246 forintért adták kilóját. Az Auchanban valószínűleg már a húsvét előtt elkapkodták a sonkát, de még így is találtunk pár darab kötözött lapockát 1990 forintos kilónkénti áron.

Tojást legolcsóbban a Spar adta. A 10 darabos, M-es méretű saját márkás tojást 359 forintért kínálták. A Tescóban 389 forintért volt a legolcsóbb, Fuchs márkájú, 10 darabos tojás. Az Auchanban 6 darabos tojás bizonyult a legolcsóbbnak, de a Tescóhoz hasonlóan a darabár itt is 38 forintra jött ki.

A reteknél már nem jártunk ekkora sikerrel. A Tescóban egyáltalán nem kaptunk a zöldségből, míg az Auchanban 229 forintért, addig az Intersparban 149 forintért kínálták csomóját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG