3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

10 vendéglátóhelyen járt a Nébih, hogy megnézzék, hol a legjobb a frissen facsart narancslé.

A Szupermenta áprilisi terméktesztjén tíz nagy forgalmú, budapesti és környéki helyszínen vizsgálódtak a Nébih szakemberei.

Mi kell egy pohárhoz?

Jó hír, hogy a vendéglátóipari terméknek számító facsart narancs készítéséhez mindenhol rendelkezésre álltak az elvárt személyi és tárgyi feltételek - jegyzi meg a hatóság közleménye. Ilyen kritérium például, hogy csak egészséges és megfelelően képzett emberek dolgozzanak a vendéglátóhelyen, vagy, hogy mosható és jó állapotú eszközöket és ivóvíz minőségű vizet használjanak.

Amivel gond volt

Akadtak pontatlanságok is: gyakori hiba volt, hogy a dolgozók munka közben ékszert viseltek a kezükön, illetve a gépek takarítása nem volt kellően alapos. Bírságot azonban végül nem szabtak ki a szakemberek.

Honnan jött a narancs?

Az ital alapjául szolgáló narancsot is ellenőrizték a felügyelők. A friss beszerzést igazoló dokumentumok mindenhol rendelkezésre álltak, tehát a nyomonkövethetőség megfelelő volt. Sem a gyümölcsök tárolásával, sem azok minőségével nem akadt probléma, az ellenőrök sehol sem találtak romlott, sérült, penészes narancsot.

A helyszíneken vett 160 mintából érzékszervi, mikrobiológiai, toxikológiai, analitikai és növényvédőszer-maradék vizsgálatokat végeztek a NÉBIH laboratóriumában. Megmérték továbbá a minták savfokát, ami a termék mikrobiológiai állapotára kedvező hatással bíró 3,4-3,8-as tartományba esett. Ebben a pH tartományban a megbetegedést és romlást okozó baktériumok élettevékenysége korlátozott, ami élelmiszerbiztonsági szempontból rendkívül előnyös és megnyugtató.

Szerencse, hogy nem volt benne baktérium

A teszt során vizsgált narancslevek egyike sem tartalmazott kórokozó baktériumokat. Két enterovírus, a Hepatitis A és Norovírus jelenlétét is vizsgálták, a narancsok héján és a narancslevekben egyaránt, amely megnyugtató, azaz negatív eredménnyel zárult.

A tápanyagtáblázat adatai alapján a narancs, mint gyümölcs átlagos cukortartalma 10,6 g/100 g, míg C-vitamin tartalma 50 mg/100 g. A frissen facsart narancslevek átlag C-vitamin tartalma 49,67 mg/100 ml, míg cukortartalma 7,2-12,8 g/100 g közötti értékeket mutatott. Összehasonlításképp: az iparilag előállított 100%-os (például a kereskedelemben kapható dobozos, flakonos) narancslevek átlag C-vitamin tartalma 30 mg/100g.

A hőmérséklet sokat számít

Az érzékszervi bírálat során pontozták a narancslevek ízét, színét és illatát. Az eredmények alapján elmondható, hogy a narancsok facsarás előtti tárolási hőmérséklete befolyásolja a termék minőségét, az élmezőnyben végzett italoknál ugyanis felhasználás előtt hűtve tárolták a gyümölcsöket. Szintén meghatározó volt a cukortartalom, jellemzően a közepes cukor tartalmú narancslevek szerepeltek jobban. Számít a technológia is: a kézi facsarású italok ugyanis testesebbek, rosttartalomban és gyümölcsdarabokban gazdagabbak voltak, mint a gépi facsarásúak. Maximális pontszámot is kizárólag ilyen termékek értek el a bírálaton.

A három dobogós

A teszt végső sorrendje a helyszíni szemle, az érzékszervi értékelés, és a mikrobiológiai eredmények alapján alakult ki.

Az élen a Gerbeaud Cukrászda terméke végzett. Második helyezett a Cortesi WestEnd-ben működő üzlete, míg harmadik a Marché Restaurant (M0 Alacskai pihenő) frissen facsart narancsleve lett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG