3p

Magyarázkodásra kényszerült Elon Musk egy több mint tíz évvel ezelőtti nyilatkozata miatt, amiből kiderül, hogy jövőbe látó képessége erősen korlátozott. Igaz, hogy sztármenedzser, de nem látnok.

„Látta az autóját? Nem hiszem, hogy különösebben vonzó lenne. A technológiája nem túl erős. A BYD- nek mint vállalatnak komoly gondjai vannak hazai piacán, Kínában. Úgy vélem, arra fókuszálnak – és ezt jól teszik –, hogy ne haljanak meg Kínában.”

Ezt mondta Elon Musk 2011-ben a kínai autógyártóról a Bloombergnek nyilatkozva. A CNBC amiatt idézte a Tesla vezérét, hogy a kínai cég megelőzte amerikai versenytársát a tisztán elektromos autókat előállító autógyártók versenyében.

„Az volt a céljuk, hogy Kína legnagyobb autógyártójává váljanak és feltegyék az országot az autóipar térképére” – mondta mintegy Musk korábbi megjegyzésére reagálva Taylor Ogan, a Snow Bull Capital tőketársaság vezérigazgatója.

Az időközben magyarországi gyár építését is tervező BYD nagy utat járt be azóta, hogy 1995-ben 20 alkalmazottal és mai árfolyamon számolva 120 millió forintnak megfelelő befektetéssel megalapították Sencsenben, Kína egyik technológiai központjában. A cég lítium-ion akkumulátorok gyártásával kezdte tevékenységét. Az ezredfordulóra a Motorola és a Nokia beszállítójává vált.

A hongkongi tőzsdére 2002-ben vezették be. Az autógyártásba 2003-ban szállt be egy konnektorból tölthető modell előállításával. A szakértők utólag bölcs döntésnek tartják ezt. Így gondolhatta ezt Warren Buffett amerikai tőzsdeguru is, akinek Berkshire Hathaway befektetési cége 2008-ban 230 millió dollárt tolt be a BYD-be. Ez adott lökést a cég villanyautó-ambíciói megvalósításának.

Sikeres múlt után masszív jelen és biztató jövő

Ezen a téren a Blade névre keresztelt lítium-vasfoszfát akkumulátor kifejlesztése volt a cég egyik nagy dobása. Ebben a technológiában korábban nem hittek a mérnökök, mert kicsi volt az energiasűrűsége. A BYD fejlesztői azonban megoldották a problémát. Olyannyira, hogy ebből a fajta akkuból ma már más cégeknek is szállítanak.

A vállalat 2020-ban 131 ezer autót adott el, míg 2023-ban már 1,57 milliót. Ezzel páholta el az eladott villanyautók számában a Teslát. A szakértők a siker titkát részben a tudatos építkezésnek tudják be, részben pedig annak, hogy a kínai kormány szisztematikusan támogatja az elektromos autók gyártását. Ez olcsóvá tette a BYD-nek (is) tevékenysége finanszírozását.

A BYD eredményeit nem igazán kell magyarázni. Fotó: BYD
A BYD eredményeit nem igazán kell magyarázni. Fotó: BYD

A vállalat globális ambícióinak egyik ágát a szegedi befektetés mutatja. A gyártás EU-n belülre hozatalával kerülhetik el, hogy autóik hátrányba kerüljenek az európai piacon a kínai import várható megnehezítése miatt. (Az EU azt fontolgatja, hogy a kínai állami támogatás versenytorzító hatására hivatkozva fekszik keresztbe az onnan származó villanyautók mértéktelen beáramlásának.)

A másik ágat jelzi, hogy folytatják a bányászattól az akkumulátorok előállításán át az autógyártásig terjedő vállalati profi erősítését. A brazíliai lítiumbányászatba szállnak be. Musk az X-en (néhai Twitter) azzal reagált korábbi jóslatának felemlegetésére, hogy sok év telt el azóta. A BYD autói erősen versenyképessé váltak az elmúlt 12 évben - ismerte el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG