Az IATA közleménye szerint 2015-ben 10 854 esetben kellett intézkedni nem megfelelően viselkedő utassal szemben, vagyis minden ezerkétszázötödik járatra jutott egy eset. Ez 16 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Az esetek döntő többségében szóbeli inzultus éri a személyzetet, vagy az utasok figyelmen kívül hagyják a légiutas-kísérők utasításait. Az esetek 11 százalékában fizikai bántalmazás is éri a személyzetet, vagy a többi utast, de olyan is előfordul, hogy a dühöngő utas a repülőgépet kezdi el rongálni.
Nem kéne leitatni az utasokat beszállás előtt
A kiváltó ok legtöbbször a beszállás előtti alkohol és/vagy drogfogyasztás.
Az IATA azt írja közleményében: a légitársaságoknak szigorú szabályai vannak az alkoholfogyasztásra, a légiszemélyzetet is megfelelően képzik - de már a fedélzetre lépés előtt is oda kellene figyelni a kérdésre, az utazás előtti lerészegedés megelőzésére. A reptéri bárok és duty-free shopok személyzetét is képezni kell arra, hogy felelősen szolgáljanak fel alkoholt, emellett a "binge drinkinget", azaz a rohamszerű, gyors lerészegedéshez vezető ivást elősegítő akciókat, ajánlatokat is be kellene szüntetni a reptereken.
Alexandre de Juniac, az IATA vezérigazgatója a romló adatok miatt arra hívta fel az országok figyelmét, hogy ratifikálják jogrendjükbe a Montreal Protokollt, amely az ilyen esetekben az eljáráshoz szükséges nemzetközi jogi keretet biztosítja. A 2014-ben keletkezett ajánlást eddig hat ország iktatta jogrendjébe.