Miért kell gumit cserélni?
Azért van szükség gumiabroncs cseréjére, mert a téli gumi és a nyári gumi kialakítása és anyaga különbözik egymástól. A téli gumit hideg és csapadékos időjárási viszonyokra tervezték, szemben a nyári gumi meleg időben működik hatékonyan.
A téli gumi egyrészt tartalmaz olyan adalékanyagot, amely a hideghez való alkalmazkodást segíti. Ez az adalékanyag viszont meleg időjárásnál sokkal kevésbé teszi ellenállóvá a gumiabroncsot, amely így sokkal gyorsabban kopik.
A nyári gumi magasabb hőmérsékleten tehát sokkal kevésbé amortizálódik, mint a téli gumiabroncs. A nyári gumi profilmélysége is meleg aszfaltra, kevésbé csapadékos körülményekre alkalmas.
Milyen tulajdonságokat kell figyelni a nyári gumik esetében?
Nyári gumi esetében érdemes tehát figyelembe venni a gumiabroncs profilmélységét és anyagösszetételét. De például a sebességindex is fontos lehet, mely megmutatja, hogy milyen sebességig lehet biztonságosan terhelni az adott gumiabroncsot.
A nyári gumik esetében a sebességindex mellett fontos paraméter lehet a súlybeli terhelhetőség jelölése. Ezt terhelési indexnek nevezzük, amely megmutatja, hogy egy abroncs maximálisan mekkora tömeget tud hordozni. Ezt a számot néggyel megszorozva tudjuk összevetni az autónk súlyával.
Melyek a legfontosabb jelölések a gumi oldalfalán?
A gumiabroncs oldalfaláról sok információhoz juthatunk hozzá, csak ismernünk kell, hogy mit jelentenek.
Az egyik fontos jelölés, a W a már említett sebességindexet jelenti. A W után nyilvánvalóan egy számot fogunk találni, amely a terhelhetőség felső sebességhatárát jelenti.
Fontos információk a méretre vonatkozó adatok. Az abroncs szélességét, valamint az oldalfalának magasságát a következőképpen adják meg: 205/55 R16. Itt az első adat mm-ben mutatja az abroncs szélességét. A per után következő szám, mely esetünkben 55, az oldalfal és az abroncs szélességének egymáshoz viszonyított arányát jelöli, tehát ez egy százalékos érték. Az R a radiált jelenti, mely a perem átmérőjére utal, és inch-ben van megadva.
Mi az, amit kifejezetten figyeljünk használt nyári gumi esetében?
Használt gumiabroncs esetében a DOT szám az egyik legfontosabb adat számunkra.
A DOT szám első négy karaktere az abroncs gyártási helyszínének kódja, ezt pedig az abroncs gyártási ideje követi.
A DOT szám esetében nem klasszikus dátumot fogunk találni. Helyette a négy számjegyből álló kód első két száma azt jelzi számunkra, hogy hanyadik héten gyártották a nyári gumiabroncsot. Azt pedig, hogy pontosan melyik év hanyadik hetéről beszélünk, az utolsó két számjegyből tudjuk meg. Például egy 2020 12. hetében, tehát márciusának végén készült gumi esetében a 1220-as számot látnánk.