BUX
35 653.11
-2.29%
-836.00
OTP
10 870.00
-3.03%
-340.00
MOL
1 825.00
-1.83%
-34.00
RICHTER
6 645.00
-2.57%
-175.00
MTELEKOM
383.00
+0.00%
+0.00
 
2020. március 1. 06:54

Az elmúlt hetekben ismét előtérbe került a műanyagok kérdése, miután Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: jövőre Magyarországon is betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását. Itthon kevés olyan cég működik, amely ilyen csomagolóeszközt gyárt. Az Indepack Kft. egy vállalkozás a néhány nagyobb hazai piaci szereplő közül.

Az Innovációs- és Technológiai Minisztérium (ITM) ígérete szerint a jövőben minden szükséges intézkedést megtesznek azért, hogy a tömegesen előforduló, egyszer használatos termékeket más, könnyen újrahasználható, újrahasznosítható termékek váltsák fel. Ezen túlmenően támogatják a vállalkozásokat az ilyen termékek fejlesztésére. Hogyan értékelik a kormányzat múlt heti bejelentését?

Üdvözöljük a bejelentést. Számunkra nem az esetleges támogatás az, ami fontos, hanem, hogy az állami szféra a fenntartható megoldáson töri a fejét. Kevesebb, mint egy évvel az EU-s direktívák hatályba lépését megelőzően az egész piac arra vár, hogy ki legyen jelölve az ösvény, amelyen a szakma haladni tud. Ez egy régóta várt, de jó kezdet. Az egyszer használatos csomagolás környezetvédelmi szempontból egy könnyű célpont. Elfogyasztunk valamit, aztán a csomagolás megy a kukába. A csomagolás felhasználása és annak szemétté válása térben és időben körülbelül egybeesik. A környezetvédelmi szervezetek ezt a könnyű összefüggést ismételgetik, aminek köszönhetően az átlagember is azt gondolja, hogy a szívószál és a keverőpálca az oka számtalan környezeti hatásnak. És hát ki ne akarná megmenteni a Földet? A kormány nem tehet mást, mint reagál erre. Az éttermi csomagolás önmagában, összpiaci szinten elég kicsi, hozzávetőleg 10-15 milliárdos üzlet. Ekkora a súlya környezetvédelmi szempontból is. Nekem egyértelműen más piacok szoktak eszembe jutni, amikor a környezetterhelésről esik szó.

Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője

Mint például?

Ott van például az eldobható pelenka. Ez veszélyes hulladéknak számít. Egy gyermek 1,5-2 tonnát használ el, amíg szobatiszta lesz. Magyarországon nagyjából 85 ezer gyerek születik egy évben. Vagy akár a dohányipar, aminek tavalyi forgalma 600 milliárd forint volt, és a csikkek akár a földön, akár a szemétben végzik, mérgezik a környezetet. De, hogy piacon belül maradjunk: az élelmiszeripar nagyságrendekkel többet csomagol, mint a vendéglátóipar. Bárki megnézheti a saját szelektív kukáját, mi kerül a műanyag szemétbe: üdítőitalok, felvágottak, tejtermékek csomagolóanyagai.

Melyek lesznek az első termékek, amelyek eltűnhetnek az életünkből?

Nagyrészt a célkeresztben lévő termékek, vagyis keverők, szívószálak műanyag változatait fogják először kivonni. E mellé kerülhetnek az oxidatív úton, azaz napfény hatására apró részekké széteső, lebomló műanyagok, amelyet már valójában nincsenek is jelen a hazai piacon. Ugyanakkor a kormánynak szem előtt kell tartania, hogy a csomagolóeszközök drasztikus korlátok közé szorítása hatványozottan hatna a sokkal nagyobb piacot uraló vendéglátásra. Egy rosszul időzített beavatkozás megtizedelhetné a kisebb, nem a klasszikus étterem jelleggel működő vendéglátóhelyeket.

Mi fájna a vendéglősöknek igazán?

Ha a kormány gondol a vendéglátóhelyek üzemeltetőire is, akkor még fájdalommentes a habpoharak papírpohárral, esetleg a műanyag és habtányérok cukornád alapúval való helyettesítése, bár utóbbinál azért van árkülönbség. Gyors siker és ezek kiváltása nem okoz feltétlen áremelést, mivel a termékek régóta elérhetők a piacon. Fontos volna, hogy valóban olyan termékeket tiltson a kormány, ahol a helyettesítő termék gyártásához megfelelő mennyiségű alapanyag van. 2019-ben a PLA alapanyagból akkora mértékű hiány volt, hogy nyáron, a fő szezonban már nem tudtuk ilyen alapanyagú pohárral kiszolgálni a vevőinket. Ezért a műanyag poharak és evőeszközök beszüntetése problémát okozna a vendéglátóhelyek működésében. Ráadásul a PLA felvet még egy feladatot: valahogy szelektíven kellene gyűjteni. Mert hiába a növényi alapanyag, ha az elvileg komposztálható termék ugyanúgy a szemétégetőben végzi.

Hagyományos műanyag és a növényi keményítőből készülő (PLA) pohár

Ahogy már szóba került, a minisztérium azt mondja, támogatni fogják a forgalmazókat az egyszer használatos műanyagot kiváltó termékek fejlesztésében, gyártásában. Milyen támogatásra lenne szükség?

Legfontosabbnak az időben történő tájékoztatást tartjuk. A nagyobb cégek, mint mi is, gyártói keretrendelésekkel dolgoznak. Nehéz helyzetbe kerülhetnek kereskedő cégek, ha olyan terméket rakatnak gyártásba, amelyre egy törvénymódosítás miatt hamarabb megszűnik a kereslet, mint ahogy a készletük kifutna. De a gyártókkal is ez a helyzet: az alapanyag rendelés sem kétnapos folyamat. Néhány hónapon belül elfogadott törvényre volna szükség, hogy lássa a piac az irányt. A hazai gyártók általában régóta a szakmában vannak. Számukra az életben maradást jelenti, hogy meg tudnak-e felelni az új elvárásoknak. Ha elvéreznek, külföldi gyártók veszik át a helyüket. A hazai gyártók esetében az edukáció támogatása lehet a segítség: megismerni az új anyagokat és technológiákat.

Jelenleg mely műanyag termékeket keresik leginkább a vendéglátóipari cégek?

Egyértelműen a poharak a legkeresettebbek, de növekvő érdeklődés van a tányérok, elviteles dobozok és evőeszközök iránt is. Kíváncsian szemléljük a piacot a szívószál esetében. Több multinacionális étteremhálózat áttért a papír szívószálra, hogy megfeleljen a környezetvédelmi trendeknek. Aki ivott már ilyen szívószállal tudja, hogy a szívószál egy idő után szétmállik és a kóla mellé bizony megérkezik a papírpép is a szánkba. Engem zavar. De el tudom képzelni, hogy az emberek többsége ezt inkább úgy értékeli, hogy ha ez a kellemetlen érzés egyet jelent a környezetvédelemmel, akkor inkább vállalja. Mi jobban szeretjük a CPLA alapanyagú szívószálat, hiszen az nem mállik. Viszont ugyanúgy néz ki, mint a műanyag, tehát nem továbbítja egyértelműen a zöld üzenetet.

Mi okozhat legelőször problémát a műanyagok tiltásában?

A fő probléma rövid távon az alapanyag lesz. A helyettesítő termékek, amiben a környezetvédők és a kormány is gondolkodik alapvetően növényi alapúak. Azokat viszont a termőföldeken kell megtermelni. Több termőföldünk nem lesz, tehát környezetvédők pont arra terelik az eseményeket, amerre nem szeretnék: az esőerdők további irtása és a génmódosított növények termesztése lesz az irány.

Gyakorlatilag minden terméknek megvan a környezetbarát helyettesítője

Érezhető-e már változás, visszaesés a műanyag termékek forgalmában?

Végeztünk egy felmérést idén is a vendéglátóhelyek csomagolási szokásairól. Közel 10 ezer kérdőívet küldtünk ki. A megkérdezettek válaszaiból kiderült, hogy jelenleg a cégek 42 százaléka használ kizárólag műanyag csomagolóeszközt, ez közel azonos ez előző év százalékos adatához. 40 százalékuk jelezte, hogy használ lebomló/környezetbarát csomagolást is. Ez az adat az előző évhez képest csökkent. A számok tanúsága szerint, ebből a csoportból többen átkerültek a csak környezetbarát csomagolást használó cégekhez. Amíg 2019-ben a cégek 12 százaléka használt kizárólag lebomló csomagolást vagy fogadott el otthonról hozott tartós dobozokat, 2020-ban már a cégek 18 százaléka sorolta magát ebbe a kategóriába. Az Indepack eladási adatai is azt mutatják, hogy lassan, de csökken a műanyag termékek eladása a papír, illetve lebomló eszközök javára.

Hogyan lehet felkészülni egy ekkora átállásra? Az önök cége milyen lépéseket tett?

Már az EU-s direktívák megjelenése előtt észleltük, hogy lesznek változások a piacon. A vevőink egy nagyon szűk csoportja régóta segít nekünk azzal, hogy olyan termékeket keres, amelyek korábban nem volt része a választékunknak. Nem volt más dolgunk, mint nyitva tartani a fülünket. Így mi teljesen felkészültünk, szinte minden termékből tudunk alternatívát kínálni. Vannak olyan műanyag termékek, melyeket idén mindenképpen kiveszünk a kínálatunkból, függetlenül attól, hogy a kormány mit szüntet be. A törvényeknek és a vevői elvárásoknak akarunk megfelelni. Ha a piac a műanyagmentesség fele megy, akkor nekünk nincs más dolgunk, mint azt kínálni a vevőinknek, amit keresnek. Aki a piacon gyártóként, kereskedőként a törvényekre vár, elkésett.

Nőtt-e az utóbbi időben az igény a hazai vállalatok, vendéglősök körében, hogy környezetbarát csomagolóeszközöket használjanak?

Igen, az igény mindenképp megvan. Ezt az igényt a vendéglátóhelyek vendégei húzzák. Főleg a nagyvárosokban jellemző, hogy egy hely arculatának ez is szerves része. De fontos kiemelni, hogy az alacsonyabb áru helyek, például a menzák és a büfék nem engedhetik meg maguknak, hogy lecseréljék a csomagolóeszközeiket. Nemrég végeztünk egy kísérletet az egyik önkiszolgáló éttermet üzemeltető vevőnkkel. Ebben az étteremben a vendégek gyakran jelezték, hogy szeretnék, ha környezetbarát csomagolásban kapnák meg az ebédjüket. A vendéglátóhely beszerezte a szükséges csomagolóeszközöket, de elérhető maradt a műanyag is. Környezetvédelem ide vagy oda, az eredmény az lett, hogy a vendégek nem voltak hajlandók a 60 forintos csomagolás helyett 120-150 forintot fizetni.

(Fotó: depositphotos.com)

Hogyan alakultak a környezetbarát csomagolóanyagok árai az utóbbi időszakban? Azzal, hogy jön az EU-s szigorítás, illetve hogy sorra tiltják be az egyes országok a műanyagot, mindezek a folyamatok a termékek áraiban is megmutatkozik?

Az új termékek drágábbak. Mivel nincs még rá nagy vevőkör, így a gyártók kisebb mennyiségben állítják elő, a kereskedők kisebb mennyiségben tartják polcon. Ahogy lesz egyre népszerűbb, úgy lesz egyre olcsóbb is. Például a papírpohár jelenleg ugyanannyiba kerül, mint a habpohár. Ha ennél picit messzebbre merészkedünk, és például az elviteles csomagolásról beszélünk, akkor már más a helyzet. A legolcsóbb műanyag dobozból 2 darab kerül egy környezetbarát áráért.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Újraindítja nemzetközi vonatait a MÁV
Privátbankár.hu | 2020. június 23. 08:53
Visszatért az utazási kedv, bár egyelőre a korábbi évekhez képest kevesebb utasra számít a vasúttársaság.
Vásárló Év végére visszarázódhat a kiskereskedelem
Valkai Nikoletta | 2020. június 18. 14:46
Döntött a kormány az idősek vásárlási sávjának eltörléséről, bár a maszk marad, de mostantól 9 és 12 óra között ismét már nem csak a 65 év felettiek vásárolhatnak az üzletekben. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lassú visszarendeződésre számít. Ha nem lesz a koronavírus-járványnak erős második hulláma, a hazai kiskereskedelem megúszhatja a visszaesést.
Vásárló Mégis retteghetnek a katás vállalkozások?
Privátbankár.hu | 2020. június 18. 08:25
Újra leporolták a terveket, jöhet a szigorítás 2021-től.
Vásárló Egyre meredekebben nő a tartósan betöltetlen fogorvosi praxisok száma
MTI | 2020. június 16. 08:32
A trend már 851 ezer ember kezelését érinti.
Vásárló BKK: hétfőtől újra fel lehet szállni a járművekre az első ajtónál
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 12. 19:11
Jegyet továbbra sem lehet venni a járművezetőnél, valamint a maszk is kötelező marad.
Vásárló Aromák különböző vizekhez
Márkázott tartalom | 2020. június 10. 14:12
Horgászatnál a víz hőmérséklete sok mindent befolyásol, többek között az ideálisan használható aroma jellegét is. 
Vásárló A belföldi turizmus már újraindult, méghozzá elég lendületesen
MTI | 2020. június 10. 13:05
A koronavírus miatt idén sokan inkább itthon oldják meg a nyaralást.
Vásárló Milyen következményei lehetnek a foghiánynak?
Márkázott tartalom | 2020. június 9. 12:35
Akár a nem megfelelő szájhigiénia, akár egy baleset következtében történik, egy fog elvesztése sosem kellemes élmény. A foghiány nem csak esztétikailag hagy kívánnivalót maga után, de fájdalommal is járhat.
Vásárló Laposodik a görbe a hipermarketekben: ennyibe kerül most egy nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. június 8. 19:52
Azt továbbra sem mondhatjuk, hogy olcsón meg lehet úszni a családi nagybevásárlást, de ahogy a járványgörbe, úgy az élelmiszerár-emelkedés görbéje is laposodni látszik júniusban - ez derül ki a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményeiből. Az éves áremelkedés alacsonyabb, mint az elmúlt hónapokban, havi szinten pedig egy kis árcsökkenést is mértünk.
Vásárló Hol a legjobb a vízminőség a strandokon?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 8. 19:22
Az Európai Unió fürdőhelyein továbbra is magas szintű a vízminőség, 95 százalékban felel meg az előírásoknak - közölte az Európai Bizottság.
Friss
hírlevél