TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az elmúlt hetekben ismét előtérbe került a műanyagok kérdése, miután Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: jövőre Magyarországon is betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását. Itthon kevés olyan cég működik, amely ilyen csomagolóeszközt gyárt. Az Indepack Kft. egy vállalkozás a néhány nagyobb hazai piaci szereplő közül.

Az Innovációs- és Technológiai Minisztérium (ITM) ígérete szerint a jövőben minden szükséges intézkedést megtesznek azért, hogy a tömegesen előforduló, egyszer használatos termékeket más, könnyen újrahasználható, újrahasznosítható termékek váltsák fel. Ezen túlmenően támogatják a vállalkozásokat az ilyen termékek fejlesztésére. Hogyan értékelik a kormányzat múlt heti bejelentését?

Üdvözöljük a bejelentést. Számunkra nem az esetleges támogatás az, ami fontos, hanem, hogy az állami szféra a fenntartható megoldáson töri a fejét. Kevesebb, mint egy évvel az EU-s direktívák hatályba lépését megelőzően az egész piac arra vár, hogy ki legyen jelölve az ösvény, amelyen a szakma haladni tud. Ez egy régóta várt, de jó kezdet. Az egyszer használatos csomagolás környezetvédelmi szempontból egy könnyű célpont. Elfogyasztunk valamit, aztán a csomagolás megy a kukába. A csomagolás felhasználása és annak szemétté válása térben és időben körülbelül egybeesik. A környezetvédelmi szervezetek ezt a könnyű összefüggést ismételgetik, aminek köszönhetően az átlagember is azt gondolja, hogy a szívószál és a keverőpálca az oka számtalan környezeti hatásnak. És hát ki ne akarná megmenteni a Földet? A kormány nem tehet mást, mint reagál erre. Az éttermi csomagolás önmagában, összpiaci szinten elég kicsi, hozzávetőleg 10-15 milliárdos üzlet. Ekkora a súlya környezetvédelmi szempontból is. Nekem egyértelműen más piacok szoktak eszembe jutni, amikor a környezetterhelésről esik szó.

Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője

Mint például?

Ott van például az eldobható pelenka. Ez veszélyes hulladéknak számít. Egy gyermek 1,5-2 tonnát használ el, amíg szobatiszta lesz. Magyarországon nagyjából 85 ezer gyerek születik egy évben. Vagy akár a dohányipar, aminek tavalyi forgalma 600 milliárd forint volt, és a csikkek akár a földön, akár a szemétben végzik, mérgezik a környezetet. De, hogy piacon belül maradjunk: az élelmiszeripar nagyságrendekkel többet csomagol, mint a vendéglátóipar. Bárki megnézheti a saját szelektív kukáját, mi kerül a műanyag szemétbe: üdítőitalok, felvágottak, tejtermékek csomagolóanyagai.

Melyek lesznek az első termékek, amelyek eltűnhetnek az életünkből?

Nagyrészt a célkeresztben lévő termékek, vagyis keverők, szívószálak műanyag változatait fogják először kivonni. E mellé kerülhetnek az oxidatív úton, azaz napfény hatására apró részekké széteső, lebomló műanyagok, amelyet már valójában nincsenek is jelen a hazai piacon. Ugyanakkor a kormánynak szem előtt kell tartania, hogy a csomagolóeszközök drasztikus korlátok közé szorítása hatványozottan hatna a sokkal nagyobb piacot uraló vendéglátásra. Egy rosszul időzített beavatkozás megtizedelhetné a kisebb, nem a klasszikus étterem jelleggel működő vendéglátóhelyeket.

Mi fájna a vendéglősöknek igazán?

Ha a kormány gondol a vendéglátóhelyek üzemeltetőire is, akkor még fájdalommentes a habpoharak papírpohárral, esetleg a műanyag és habtányérok cukornád alapúval való helyettesítése, bár utóbbinál azért van árkülönbség. Gyors siker és ezek kiváltása nem okoz feltétlen áremelést, mivel a termékek régóta elérhetők a piacon. Fontos volna, hogy valóban olyan termékeket tiltson a kormány, ahol a helyettesítő termék gyártásához megfelelő mennyiségű alapanyag van. 2019-ben a PLA alapanyagból akkora mértékű hiány volt, hogy nyáron, a fő szezonban már nem tudtuk ilyen alapanyagú pohárral kiszolgálni a vevőinket. Ezért a műanyag poharak és evőeszközök beszüntetése problémát okozna a vendéglátóhelyek működésében. Ráadásul a PLA felvet még egy feladatot: valahogy szelektíven kellene gyűjteni. Mert hiába a növényi alapanyag, ha az elvileg komposztálható termék ugyanúgy a szemétégetőben végzi.

Hagyományos műanyag és a növényi keményítőből készülő (PLA) pohár

Ahogy már szóba került, a minisztérium azt mondja, támogatni fogják a forgalmazókat az egyszer használatos műanyagot kiváltó termékek fejlesztésében, gyártásában. Milyen támogatásra lenne szükség?

Legfontosabbnak az időben történő tájékoztatást tartjuk. A nagyobb cégek, mint mi is, gyártói keretrendelésekkel dolgoznak. Nehéz helyzetbe kerülhetnek kereskedő cégek, ha olyan terméket rakatnak gyártásba, amelyre egy törvénymódosítás miatt hamarabb megszűnik a kereslet, mint ahogy a készletük kifutna. De a gyártókkal is ez a helyzet: az alapanyag rendelés sem kétnapos folyamat. Néhány hónapon belül elfogadott törvényre volna szükség, hogy lássa a piac az irányt. A hazai gyártók általában régóta a szakmában vannak. Számukra az életben maradást jelenti, hogy meg tudnak-e felelni az új elvárásoknak. Ha elvéreznek, külföldi gyártók veszik át a helyüket. A hazai gyártók esetében az edukáció támogatása lehet a segítség: megismerni az új anyagokat és technológiákat.

Jelenleg mely műanyag termékeket keresik leginkább a vendéglátóipari cégek?

Egyértelműen a poharak a legkeresettebbek, de növekvő érdeklődés van a tányérok, elviteles dobozok és evőeszközök iránt is. Kíváncsian szemléljük a piacot a szívószál esetében. Több multinacionális étteremhálózat áttért a papír szívószálra, hogy megfeleljen a környezetvédelmi trendeknek. Aki ivott már ilyen szívószállal tudja, hogy a szívószál egy idő után szétmállik és a kóla mellé bizony megérkezik a papírpép is a szánkba. Engem zavar. De el tudom képzelni, hogy az emberek többsége ezt inkább úgy értékeli, hogy ha ez a kellemetlen érzés egyet jelent a környezetvédelemmel, akkor inkább vállalja. Mi jobban szeretjük a CPLA alapanyagú szívószálat, hiszen az nem mállik. Viszont ugyanúgy néz ki, mint a műanyag, tehát nem továbbítja egyértelműen a zöld üzenetet.

Mi okozhat legelőször problémát a műanyagok tiltásában?

A fő probléma rövid távon az alapanyag lesz. A helyettesítő termékek, amiben a környezetvédők és a kormány is gondolkodik alapvetően növényi alapúak. Azokat viszont a termőföldeken kell megtermelni. Több termőföldünk nem lesz, tehát környezetvédők pont arra terelik az eseményeket, amerre nem szeretnék: az esőerdők további irtása és a génmódosított növények termesztése lesz az irány.

Gyakorlatilag minden terméknek megvan a környezetbarát helyettesítője

Érezhető-e már változás, visszaesés a műanyag termékek forgalmában?

Végeztünk egy felmérést idén is a vendéglátóhelyek csomagolási szokásairól. Közel 10 ezer kérdőívet küldtünk ki. A megkérdezettek válaszaiból kiderült, hogy jelenleg a cégek 42 százaléka használ kizárólag műanyag csomagolóeszközt, ez közel azonos ez előző év százalékos adatához. 40 százalékuk jelezte, hogy használ lebomló/környezetbarát csomagolást is. Ez az adat az előző évhez képest csökkent. A számok tanúsága szerint, ebből a csoportból többen átkerültek a csak környezetbarát csomagolást használó cégekhez. Amíg 2019-ben a cégek 12 százaléka használt kizárólag lebomló csomagolást vagy fogadott el otthonról hozott tartós dobozokat, 2020-ban már a cégek 18 százaléka sorolta magát ebbe a kategóriába. Az Indepack eladási adatai is azt mutatják, hogy lassan, de csökken a műanyag termékek eladása a papír, illetve lebomló eszközök javára.

Hogyan lehet felkészülni egy ekkora átállásra? Az önök cége milyen lépéseket tett?

Már az EU-s direktívák megjelenése előtt észleltük, hogy lesznek változások a piacon. A vevőink egy nagyon szűk csoportja régóta segít nekünk azzal, hogy olyan termékeket keres, amelyek korábban nem volt része a választékunknak. Nem volt más dolgunk, mint nyitva tartani a fülünket. Így mi teljesen felkészültünk, szinte minden termékből tudunk alternatívát kínálni. Vannak olyan műanyag termékek, melyeket idén mindenképpen kiveszünk a kínálatunkból, függetlenül attól, hogy a kormány mit szüntet be. A törvényeknek és a vevői elvárásoknak akarunk megfelelni. Ha a piac a műanyagmentesség fele megy, akkor nekünk nincs más dolgunk, mint azt kínálni a vevőinknek, amit keresnek. Aki a piacon gyártóként, kereskedőként a törvényekre vár, elkésett.

Nőtt-e az utóbbi időben az igény a hazai vállalatok, vendéglősök körében, hogy környezetbarát csomagolóeszközöket használjanak?

Igen, az igény mindenképp megvan. Ezt az igényt a vendéglátóhelyek vendégei húzzák. Főleg a nagyvárosokban jellemző, hogy egy hely arculatának ez is szerves része. De fontos kiemelni, hogy az alacsonyabb áru helyek, például a menzák és a büfék nem engedhetik meg maguknak, hogy lecseréljék a csomagolóeszközeiket. Nemrég végeztünk egy kísérletet az egyik önkiszolgáló éttermet üzemeltető vevőnkkel. Ebben az étteremben a vendégek gyakran jelezték, hogy szeretnék, ha környezetbarát csomagolásban kapnák meg az ebédjüket. A vendéglátóhely beszerezte a szükséges csomagolóeszközöket, de elérhető maradt a műanyag is. Környezetvédelem ide vagy oda, az eredmény az lett, hogy a vendégek nem voltak hajlandók a 60 forintos csomagolás helyett 120-150 forintot fizetni.

(Fotó: depositphotos.com)

Hogyan alakultak a környezetbarát csomagolóanyagok árai az utóbbi időszakban? Azzal, hogy jön az EU-s szigorítás, illetve hogy sorra tiltják be az egyes országok a műanyagot, mindezek a folyamatok a termékek áraiban is megmutatkozik?

Az új termékek drágábbak. Mivel nincs még rá nagy vevőkör, így a gyártók kisebb mennyiségben állítják elő, a kereskedők kisebb mennyiségben tartják polcon. Ahogy lesz egyre népszerűbb, úgy lesz egyre olcsóbb is. Például a papírpohár jelenleg ugyanannyiba kerül, mint a habpohár. Ha ennél picit messzebbre merészkedünk, és például az elviteles csomagolásról beszélünk, akkor már más a helyzet. A legolcsóbb műanyag dobozból 2 darab kerül egy környezetbarát áráért.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Újra visszajöhet az idősek vásárlási idősávja
Privátbankár.hu | 2020. november 23. 10:47
Az Idősek Tanácsa javasolja.
Vásárló Hagyományos vagy modern karikagyűrű?
Márkázott tartalom | 2020. november 18. 10:35
Milyen is az a hagyományos karikagyűrű? Mivel érdemli ki egy gyűrű ezt a titulust, és mitől válik modernné? Ezekre keressük ma a választ, és ezzel talán segítünk abban, hogy ki tudd választani azt is, hogy hozzád melyik stílus áll a legközelebb.
Vásárló Ragyogó tisztaság a HORECA szektorban is!
Márkázott tartalom | 2020. november 16. 12:22
A vendéglátóipar egyes szegmenseiben, az éttermek, a szállodák és a kávéházak személyében, azaz a HORECA szektorban kifejezetten fontos a vendégek számára a higiénikus és egészséges környezet biztosítása. Hiszen ahol az ember alszik és ételeket vagy italokat fogyaszt, ott érzékenyebb a megfelelő higiéniára. Amennyiben ezzel nincsen megelégedve, akkor többször garantáltan nem fogja látogatni az adott helyszínt, és más lehetőség után néz.    Az ő helyzetében könnyű a váltás, míg a szektorban tevékenykedő szálloda, kávéház vagy étterem hírneve egyetlen rossz tapasztalat hatására is romolhat. Ennek tükrében érdemes beszerezni a legideálisabb ipari tisztítószereket, hiszen jó minőségű szerek segítségével képes az ember biztosítani a megfelelő higiéniát és elégedetté tenni a vendégeit. 
Vásárló Ne féljen a budapesti költözéstől! Így néz ki a költöztetés egy profi csapattal
Márkázott tartalom | 2020. november 15. 12:43
Sajnos a legtöbben félnek a költözéstől. Akik nem vesznek igénybe költöztető cégtől segítséget, azoknak többféle félelmük is van. Egyrészt attól félnek, hogy hogyan fogják kilogisztikázni az egész fuvart. Gondolok itt a segítőkre, a parkolásra, a fel-le cipelésre, a sérülésmentes szállításra, stb. Ez mind-mind jogos félelem, mert nem profi költöztetők végzik a költöztetést, a pakolást, a rakodást.   Akik viszont költöztető segítségét veszik igénybe, részben másfajta félelemmel rendelkeznek. Persze ők is félnek attól, hogy valóban épségben meg fog-e minden érkezni, vagy megérkezik-e egyáltalán minden. Attól is tartanak, hogy a felpakolás pillanatában valóban meg fog-e érkezni a teherautó, és megkezdik-e a felpakolást. És természetesen ott van a végösszegtől való félelem, nehogy többe kerüljön, mint amire számítanak. Nézzük, hogy miért érdemes költöztető cég segítségét kérni, és kis körültekintéssel miért alaptalanok a félelmek!
Vásárló Így lehet megoldani házilag a gumicserét a robogón
Márkázott tartalom | 2020. november 14. 17:55
Mi szükséges ahhoz, hogy a robogó gumicseréje akár önállóan, házilag is megoldható legyen? Ezt a kérdést fogjuk részletesen megválaszolni ebben a bejegyzésben. Megnézzük a műveletet indokoló tényezőket, a beavatkozás eszközigényét, illetve a leghasznosabb tudnivalókat a robogó gumicseréjére vonatkozóan. Szóval, amennyiben előszeretettel javítjuk és tartjuk karban a motorunkat önállóan, akkor a házilag történő gumicserét is sikeresen oldhatjuk meg.
Vásárló Szigorítások - mit léptek a vidéki városok?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. november 12. 18:18
Több helyen is korlátozták, hogy egy időben hányan tartózkodhatnak a piacokon. Van, ahol újra bevezették az idősek vásárlási idősávját.
Vásárló A magyar GDP háromnegyedét költötték el pár nap alatt két áruházban
MTI | 2020. november 12. 08:19
Majdnem kéthetesre húzták el a szinglik napját, és egyébként is pörög az internetes vásárlás - el is költötték pár nap alatt a tavalyi éves magyar GDP háromnegyedét két áruházban.
Vásárló Sehol sincs már a fekete péntek: ma van a legnagyobb vásárlási őrület
MTI | 2020. november 11. 06:43
Úgy tűnik, hogy nem a fekete péntek lesz idén sem a vásárlók legnagyobb ünnepe, hanem a szinglik napja: már a felvezető időszakban megdőlt a tavalyi rekord az Alibabán.
Vásárló A jövő innovatív technológiái egy helyen: Moon Store
Márkázott tartalom | 2020. november 10. 13:10
Most egy olyan hazai céget fogok bemutatni neked, ahol felismerték, hogy a jövő elkezdődött. A Moon Store azért jött létre, hogy globális, vezető, innovatív márkák termékeit hozza el Magyarországra. Olyan termékeket, melyekről egyszerűen bűn lenne lemaradni.    Fókuszban az innováció és a minőség, valamint a kiváló felhasználói élmény. Ezeket az igényeket, elvárásokat, vágyakat veszik figyelembe egy-egy innovatív termék forgalmazásának megkezdésekor. Ha szeretnél betekinteni a jövőbe, jó helyen vagy, ugyanis a Moon Store elhozta számodra is a jövő innovatív technológiáit. Lássuk, hogy az Anker cégcsoport milyen innovatív termékeit érheted el immár te is Magyarországon az otthon, biztonság és szórakozás területén.
Vásárló A szigorítások előtti utolsó nagybevásárlás: éves mélypont közelébe estek az élelmiszerárak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2020. november 9. 17:01
Tovább lassult az élelmiszerárak emelkedésének tempója: a Privátbankár novemberi Árkosár-felmérése alapján idei mélypontja közelébe esett egy átlagos család havi nagybevásárlásának ellenértéke - hosszú idő után először egyetlen terméknél sem mértünk kiugró éves áremelkedést. Az előző hónaphoz képest pedig 5,5 százalékkal olcsóbb lett a nagybevásárlás. Kérdés, hogy a frissen bejelentett, a kiskereskedelmet is érintő szigorítások hogyan befolyásolják majd az élelmiszerárakat az év hátralévő részében.
hírlevél