9p
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az elmúlt hetekben ismét előtérbe került a műanyagok kérdése, miután Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: jövőre Magyarországon is betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását. Itthon kevés olyan cég működik, amely ilyen csomagolóeszközt gyárt. Az Indepack Kft. egy vállalkozás a néhány nagyobb hazai piaci szereplő közül.

Az Innovációs- és Technológiai Minisztérium (ITM) ígérete szerint a jövőben minden szükséges intézkedést megtesznek azért, hogy a tömegesen előforduló, egyszer használatos termékeket más, könnyen újrahasználható, újrahasznosítható termékek váltsák fel. Ezen túlmenően támogatják a vállalkozásokat az ilyen termékek fejlesztésére. Hogyan értékelik a kormányzat múlt heti bejelentését?

Üdvözöljük a bejelentést. Számunkra nem az esetleges támogatás az, ami fontos, hanem, hogy az állami szféra a fenntartható megoldáson töri a fejét. Kevesebb, mint egy évvel az EU-s direktívák hatályba lépését megelőzően az egész piac arra vár, hogy ki legyen jelölve az ösvény, amelyen a szakma haladni tud. Ez egy régóta várt, de jó kezdet. Az egyszer használatos csomagolás környezetvédelmi szempontból egy könnyű célpont. Elfogyasztunk valamit, aztán a csomagolás megy a kukába. A csomagolás felhasználása és annak szemétté válása térben és időben körülbelül egybeesik. A környezetvédelmi szervezetek ezt a könnyű összefüggést ismételgetik, aminek köszönhetően az átlagember is azt gondolja, hogy a szívószál és a keverőpálca az oka számtalan környezeti hatásnak. És hát ki ne akarná megmenteni a Földet? A kormány nem tehet mást, mint reagál erre. Az éttermi csomagolás önmagában, összpiaci szinten elég kicsi, hozzávetőleg 10-15 milliárdos üzlet. Ekkora a súlya környezetvédelmi szempontból is. Nekem egyértelműen más piacok szoktak eszembe jutni, amikor a környezetterhelésről esik szó.

Győrvári Gábor, az Indepack Kft. ügyvezetője

Mint például?

Ott van például az eldobható pelenka. Ez veszélyes hulladéknak számít. Egy gyermek 1,5-2 tonnát használ el, amíg szobatiszta lesz. Magyarországon nagyjából 85 ezer gyerek születik egy évben. Vagy akár a dohányipar, aminek tavalyi forgalma 600 milliárd forint volt, és a csikkek akár a földön, akár a szemétben végzik, mérgezik a környezetet. De, hogy piacon belül maradjunk: az élelmiszeripar nagyságrendekkel többet csomagol, mint a vendéglátóipar. Bárki megnézheti a saját szelektív kukáját, mi kerül a műanyag szemétbe: üdítőitalok, felvágottak, tejtermékek csomagolóanyagai.

Melyek lesznek az első termékek, amelyek eltűnhetnek az életünkből?

Nagyrészt a célkeresztben lévő termékek, vagyis keverők, szívószálak műanyag változatait fogják először kivonni. E mellé kerülhetnek az oxidatív úton, azaz napfény hatására apró részekké széteső, lebomló műanyagok, amelyet már valójában nincsenek is jelen a hazai piacon. Ugyanakkor a kormánynak szem előtt kell tartania, hogy a csomagolóeszközök drasztikus korlátok közé szorítása hatványozottan hatna a sokkal nagyobb piacot uraló vendéglátásra. Egy rosszul időzített beavatkozás megtizedelhetné a kisebb, nem a klasszikus étterem jelleggel működő vendéglátóhelyeket.

Mi fájna a vendéglősöknek igazán?

Ha a kormány gondol a vendéglátóhelyek üzemeltetőire is, akkor még fájdalommentes a habpoharak papírpohárral, esetleg a műanyag és habtányérok cukornád alapúval való helyettesítése, bár utóbbinál azért van árkülönbség. Gyors siker és ezek kiváltása nem okoz feltétlen áremelést, mivel a termékek régóta elérhetők a piacon. Fontos volna, hogy valóban olyan termékeket tiltson a kormány, ahol a helyettesítő termék gyártásához megfelelő mennyiségű alapanyag van. 2019-ben a PLA alapanyagból akkora mértékű hiány volt, hogy nyáron, a fő szezonban már nem tudtuk ilyen alapanyagú pohárral kiszolgálni a vevőinket. Ezért a műanyag poharak és evőeszközök beszüntetése problémát okozna a vendéglátóhelyek működésében. Ráadásul a PLA felvet még egy feladatot: valahogy szelektíven kellene gyűjteni. Mert hiába a növényi alapanyag, ha az elvileg komposztálható termék ugyanúgy a szemétégetőben végzi.

Hagyományos műanyag és a növényi keményítőből készülő (PLA) pohár

Ahogy már szóba került, a minisztérium azt mondja, támogatni fogják a forgalmazókat az egyszer használatos műanyagot kiváltó termékek fejlesztésében, gyártásában. Milyen támogatásra lenne szükség?

Legfontosabbnak az időben történő tájékoztatást tartjuk. A nagyobb cégek, mint mi is, gyártói keretrendelésekkel dolgoznak. Nehéz helyzetbe kerülhetnek kereskedő cégek, ha olyan terméket rakatnak gyártásba, amelyre egy törvénymódosítás miatt hamarabb megszűnik a kereslet, mint ahogy a készletük kifutna. De a gyártókkal is ez a helyzet: az alapanyag rendelés sem kétnapos folyamat. Néhány hónapon belül elfogadott törvényre volna szükség, hogy lássa a piac az irányt. A hazai gyártók általában régóta a szakmában vannak. Számukra az életben maradást jelenti, hogy meg tudnak-e felelni az új elvárásoknak. Ha elvéreznek, külföldi gyártók veszik át a helyüket. A hazai gyártók esetében az edukáció támogatása lehet a segítség: megismerni az új anyagokat és technológiákat.

Jelenleg mely műanyag termékeket keresik leginkább a vendéglátóipari cégek?

Egyértelműen a poharak a legkeresettebbek, de növekvő érdeklődés van a tányérok, elviteles dobozok és evőeszközök iránt is. Kíváncsian szemléljük a piacot a szívószál esetében. Több multinacionális étteremhálózat áttért a papír szívószálra, hogy megfeleljen a környezetvédelmi trendeknek. Aki ivott már ilyen szívószállal tudja, hogy a szívószál egy idő után szétmállik és a kóla mellé bizony megérkezik a papírpép is a szánkba. Engem zavar. De el tudom képzelni, hogy az emberek többsége ezt inkább úgy értékeli, hogy ha ez a kellemetlen érzés egyet jelent a környezetvédelemmel, akkor inkább vállalja. Mi jobban szeretjük a CPLA alapanyagú szívószálat, hiszen az nem mállik. Viszont ugyanúgy néz ki, mint a műanyag, tehát nem továbbítja egyértelműen a zöld üzenetet.

Mi okozhat legelőször problémát a műanyagok tiltásában?

A fő probléma rövid távon az alapanyag lesz. A helyettesítő termékek, amiben a környezetvédők és a kormány is gondolkodik alapvetően növényi alapúak. Azokat viszont a termőföldeken kell megtermelni. Több termőföldünk nem lesz, tehát környezetvédők pont arra terelik az eseményeket, amerre nem szeretnék: az esőerdők további irtása és a génmódosított növények termesztése lesz az irány.

Gyakorlatilag minden terméknek megvan a környezetbarát helyettesítője

Érezhető-e már változás, visszaesés a műanyag termékek forgalmában?

Végeztünk egy felmérést idén is a vendéglátóhelyek csomagolási szokásairól. Közel 10 ezer kérdőívet küldtünk ki. A megkérdezettek válaszaiból kiderült, hogy jelenleg a cégek 42 százaléka használ kizárólag műanyag csomagolóeszközt, ez közel azonos ez előző év százalékos adatához. 40 százalékuk jelezte, hogy használ lebomló/környezetbarát csomagolást is. Ez az adat az előző évhez képest csökkent. A számok tanúsága szerint, ebből a csoportból többen átkerültek a csak környezetbarát csomagolást használó cégekhez. Amíg 2019-ben a cégek 12 százaléka használt kizárólag lebomló csomagolást vagy fogadott el otthonról hozott tartós dobozokat, 2020-ban már a cégek 18 százaléka sorolta magát ebbe a kategóriába. Az Indepack eladási adatai is azt mutatják, hogy lassan, de csökken a műanyag termékek eladása a papír, illetve lebomló eszközök javára.

Hogyan lehet felkészülni egy ekkora átállásra? Az önök cége milyen lépéseket tett?

Már az EU-s direktívák megjelenése előtt észleltük, hogy lesznek változások a piacon. A vevőink egy nagyon szűk csoportja régóta segít nekünk azzal, hogy olyan termékeket keres, amelyek korábban nem volt része a választékunknak. Nem volt más dolgunk, mint nyitva tartani a fülünket. Így mi teljesen felkészültünk, szinte minden termékből tudunk alternatívát kínálni. Vannak olyan műanyag termékek, melyeket idén mindenképpen kiveszünk a kínálatunkból, függetlenül attól, hogy a kormány mit szüntet be. A törvényeknek és a vevői elvárásoknak akarunk megfelelni. Ha a piac a műanyagmentesség fele megy, akkor nekünk nincs más dolgunk, mint azt kínálni a vevőinknek, amit keresnek. Aki a piacon gyártóként, kereskedőként a törvényekre vár, elkésett.

Nőtt-e az utóbbi időben az igény a hazai vállalatok, vendéglősök körében, hogy környezetbarát csomagolóeszközöket használjanak?

Igen, az igény mindenképp megvan. Ezt az igényt a vendéglátóhelyek vendégei húzzák. Főleg a nagyvárosokban jellemző, hogy egy hely arculatának ez is szerves része. De fontos kiemelni, hogy az alacsonyabb áru helyek, például a menzák és a büfék nem engedhetik meg maguknak, hogy lecseréljék a csomagolóeszközeiket. Nemrég végeztünk egy kísérletet az egyik önkiszolgáló éttermet üzemeltető vevőnkkel. Ebben az étteremben a vendégek gyakran jelezték, hogy szeretnék, ha környezetbarát csomagolásban kapnák meg az ebédjüket. A vendéglátóhely beszerezte a szükséges csomagolóeszközöket, de elérhető maradt a műanyag is. Környezetvédelem ide vagy oda, az eredmény az lett, hogy a vendégek nem voltak hajlandók a 60 forintos csomagolás helyett 120-150 forintot fizetni.

(Fotó: depositphotos.com)

Hogyan alakultak a környezetbarát csomagolóanyagok árai az utóbbi időszakban? Azzal, hogy jön az EU-s szigorítás, illetve hogy sorra tiltják be az egyes országok a műanyagot, mindezek a folyamatok a termékek áraiban is megmutatkozik?

Az új termékek drágábbak. Mivel nincs még rá nagy vevőkör, így a gyártók kisebb mennyiségben állítják elő, a kereskedők kisebb mennyiségben tartják polcon. Ahogy lesz egyre népszerűbb, úgy lesz egyre olcsóbb is. Például a papírpohár jelenleg ugyanannyiba kerül, mint a habpohár. Ha ennél picit messzebbre merészkedünk, és például az elviteles csomagolásról beszélünk, akkor már más a helyzet. A legolcsóbb műanyag dobozból 2 darab kerül egy környezetbarát áráért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 3-5 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Trendi női szoknyák a nyári ruhatár alapdarabjai
Márkázott tartalom | 2021. június 12. 10:10
Bár a női szoknyáknak télen is helyük van a hölgyek öltözködésében - ugyan mikor máskor lehetne felvenni a színes, vagány mintás harisnyanadrágokat -, de azért a fő szezon mégiscsak a nyár. A könnyű, lenge viseletek ideje késő tavasztól kora őszig tart, ha az időjárás is úgy akarja.  A divatiparban a női szoknya népszerűsége töretlen, néhány kiegészítő ruhadarabbal, a színeihez, mintázatához passzoló felsőrésszel, egy-két könnyed nyárias vállkendővel kiegészítve jól variálható ruhatár hozható létre. 
Vásárló Rekordot döntött a hazai könyvkiadás
MTI | 2021. június 11. 13:40
2010 óta tavaly jelent meg a legtöbb könyv Magyarországon.
Vásárló Újraindul a reptéri buszjárat
MTI | 2021. június 11. 13:24
Hétfőtől ismét közlekedik a 100E jelzésű járat.
Vásárló Teljes körű védelem lángálló és antisztatikus alsóruházattal
Márkázott tartalom | 2021. június 11. 12:23
  Laikusként a lángálló és antisztatikus ruhák hallatán legtöbbünknek a tűzoltók és az autóversenyzők által viselt ruházat ugrik be. A magas hőhatás okozta sérülések elkerülése végett viselt daraboknál kiemelten fontos a minőség és megbízhatóság kérdése. Jó esetben az ilyen ruhadaraboknak egyszer kell tökéletes védelmet nyújtaniuk, akkor azonban nem lehet kérdés, hogy hibátlanul kell ellátniuk azt a feladatukat, amiért viseljük őket.
Vásárló Negatív teszttel is beengedik a Hungaroringre a külföldieket
Privátbankár.hu / MTI | 2021. június 10. 17:38
Negatív teszttel is jöhetnek a külföldiek az itthon idén nyáron rendezett három nemzetközi autóversenyre.
Vásárló Történelmi csúcson a nagybevásárlás - megint meglódult az élelmiszerár-emelkedés
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. június 8. 18:05
Az elmúlt hónapokhoz képest komolyabb áremelkedést tapasztaltunk a hazai hipermarketekben végzett rendszeres Árkosár-felmérésünk 2021. júniusi epizódjában - most először emelkedett 23 ezer forint fölé az átlagos kosárérték. Az étolaj továbbra is az egyik leginkább dráguló áru, de margarinért is jóval többet kérnek most, mint egy évvel ezelőtt - az aktuális rekordert pedig a szeszesitalok között találtuk meg. Több termék esetében is további áremelkedést ígérnek a szakértők.
Vásárló Hamarosan luxuscikk lesz a kávé?
Márkázott tartalom | 2021. június 7. 13:21
A klímaváltozás ma már nem csak egy teória, hanem tény, melynek hatásait mindannyian érezzük. Ezek a hatások pedig minden bizonnyal fokozódni fognak a jövőben. Nem csak a hőmérséklet változik, hanem elszaporodhatnak egyes kártevők, új, invazív fajok jelenhetnek meg egyes területeken, sok térséget sújt a csapadékhiány, ezek összessége pedig erősen kihat a mezőgazdaságra.
Vásárló Volkswagen szervókormány javítása: tények és tévhitek
Márkázott tartalom | 2021. június 7. 10:52
A Volkswagen konszern német autógyártó vállalat, az egyik legnagyobb autógyártó az egész földkerekségen. A cégcsoporthoz tartozik a névadó Volkswagenen kívül az Audi és a Skoda is, azt azonban kevesebben tudják, hogy a Scania és a MAN is tagja a csoportnak. Számos legenda kering a neten arról, hogy a Volkswagenek esetében gyakori-e vagy sem a szervókormánnyal kapcsolatos meghibásodások száma. Ezekről lesz szó az alábbiakban!
Vásárló Miért van szükséged neked is egy légtisztítóra?
Márkázott tartalom | 2021. június 5. 13:16
Valószínűleg nem is gondolnád, hogy lakásod levegője mennyi szennyeződéssel van tele. Még egy alapos szellőztetést követően is rengeteg káros anyag van, ami a levegőben kering, főleg, ha magas a légszennyezettség a környezetedben.
Vásárló Az idei nyári gyerek cipő trendek
Márkázott tartalom | 2021. június 5. 10:14
Gyermekednek keresel olcsó, de mégis minőségi és tartós darabot? Stílusos és egyedi lábbelit vásárolnál a számára? Akkor itt az ideje szétnézni az idei nyári kínálatban, ahol szinte minden színben találhatsz megfelelő darabot. Az olcsó és minőségi gyerek cipők kínálata szerencsére hatalmas, így senkinek nem kell aggódnia, amikor vásárlásra kerül a sor. De vajon, hogy alakul a 2021-es trend a gyerek cipők terén? Ebből a cikkből minden kiderül!
hírlevél
depositphotos