Elon Musk - Fotó: EPA / Britta Pedersen |
Megvalósult Elon Musk nagy álma, végre sikerült lezárni a Solar City akvizícóját, még nagyobbra hízott a Tesla. Amikor a vásárlást bejelentette, Musk az egyik leginkább várt Tesla-projektről is elárult néhány újabb részletet. Elmondta: épp egy találkozón vett részt az új napenergia-mérnöki csapatával, ahol azt a jó hírt kapta, hogy a napelemként is működő új Tesla-tetőcserép valójában olcsóbb lesz, mint a hagyományos tetőcserepek.
Ez óriási hír - gondoljunk csak bele, nem csak szimplán egy új, modern, könnyű, tartós de mégis olcsó tetőfedő anyagot jelentettek be, hiszen a Tesla "cserepei" még az energiaszámlánkon is faraghatnak, hiszen áramot termelnek megújuló forrásból, ezzel csökkentve kiadásainkat. A napelemes tető tehát önmagában is olcsóbb lesz, mint a hagyományos, és ahogy Musk fogalmazott: "az elektromos energia csak a ráadás".
Olcsóbb a hagyományos tetőnél is - de mit értünk "hagyományos" alatt?
Ha igaz, amit Musk állít, akkor ez igazi fordulópont lehet a napenergia otthoni felhasználásában. A Tesla tetőfedő anyaga különleges üvegből készül majd, és Musk szerint mostantól az lesz a kérdés: ha van egy olyan tető, ami jobban néz ki a hagyományosnál, kétszer olyan tartós, olcsóbb és egyébként még elektromos áramot is termel, ki választana bármi mást?
Musk persze sosem bánik óvatosan a nagy szavakkal, ha a jövőbeli nagy terveiről beszél - szakértők most igyekeznek ízekre szedni azokat az információkat, amiket most ejtett el a Tesla-vezér. Az azért már most is biztosan látszik: a Tesla tetőfedő anyaga igenis prémiumkategóriás lesz. Bár Musk azt mondta, a "normál" tetőnél lesz olcsóbb, a későbbiekben említett cserepek (amik ára alá tud menni a Tesla) a drágábbak közül valók - márpedig nagyon nem mindegy, hogy az új anyagot kerámia, beton, esetleg természetes vagy polimer palához hasonlítjuk, hiszen a különbség sokszoros lehet.
Az új cserép könnyű, a napenergia-szektor viszont nagyon nehéz terep
Az biztos, hogy van egy aduásza Musknak: a Tesla tetőcserepei nagyon könnyűek a hagyományos cserepek többségéhez képest. A nehéz, masszív cserepeket csak drágán lehet szállítani, ami jelentős részét adja a költségeknek, a Tesla cserepe viszont egy hagyományos cserép átlagos tömegének nagyjából csak ötödét adja.
Anélkül, hogy a valódi tömeggyártás megkezdődött volna (márpedig a fő kérdés megint az, ami a Tesla-termékek esetében lenni szokott: képes-e egyáltalán tömegtermelésre a cég), azt mondhatjuk: a jelenlegi állás szerint olcsónak biztos nem lesz nevezhető Musk napelemes tetőcserepe, de nem is a legdrágább megoldással próbálnak környezetbarát alternatívát kínálni.
A szakértők szerint mindenesetre ez lesz a legnagyobb kihívás, amivel a Teslának eddig szembe kellett néznie - ez persze azt is jelentheti, hogy ez lesz a legnagyobb dobása a cégnek története során. Vagy épp a legnagyobb bukása - a napenergia-iparban a közelmúltban azért láttunk már csúfos buktákat, az biztos, hogy csak kiforrott, alaposan átgondolt stratégiával és valóban tömegek számára könnyen elérhető termékkel lehet majd nagyot villantani ezen a piacon.