1p
Még mindig sok a valószínűleg megtévesztő eredetjelölés plakátokon, polccímkéken, akciós-kiadványokban és termékeken. Jó néhány üzletlánc él olyan jelölésekkel, melyek vélhetően nem magyar termékeket takarnak, elsősorban az alapanyagok külföldi származása miatt. Azt javasolják a fogyasztóknak, hogy ne a trikolórral párosuló, hangzatos reklámszlogenek, hanem a kötelező jelölések és a termékösszetétel alapján ítélkezzenek

Decemberben és január első felében felmérést készített a FÉBÉSZ és a Teszt plussz Online fogyasztóvédelmi magazin, hogy az áruházláncok milyen módon élnek a termékek magyar eredetre utaló emblémák, ábrák, feliratok, nemzeti jelölések marketing-előnyeivel. Fokozottan figyelték, találkozhatnak-e a fogyasztók megtévesztő, vagy vélhetően valótlan tartalmú eredet-jelölésekkel. Az eredmény: még mindig sok a valószínűleg megtévesztő eredetjelölés plakátokon, polccímkéken, akciós-kiadványokban és termékeken – írja az NFH. A számtalan, különféle kivitelezésű, esetenként értelmezhetetlen és valódi tartalom nélküli jelölés helytelen vásárlói döntések meghozatalát eredményezheti.

Egy régi hungarikum. (Fotó: Pick.hu)

Rendkívül gyakori, egyes áruházláncokban általános a „magyar termék”, a „magyar minőség”, a „hazai”, valamint a nemzetiszín lobogóval ellátott ábrás, emblémás magyareredet-jelölés. A védjegyoltalom alatt álló, minőségi garanciát nyújtó tanúsító védjegyek kivételével a fogyasztókat a magyar termékek vásárlására ösztönző egyéb jelölések mögött jelenleg nem áll semmilyen, szabályzatba foglalt feltételrendszer.
A felmérés szerint az elmúlt évekhez képest valamelyest csökkent ugyan az eredetjelölések aránya - egyes áruházláncokban nem is találtak megkülönböztető jelzéseket -, ezzel szemben jó néhány üzletlánc él olyan jelölésekkel, melyek vélhetően nem magyar termékeket takarnak, elsősorban az alapanyagok külföldi származása miatt. A FÉBÉSZ azt javasolja a fogyasztóknak, hogy fokozottan ellenőrizzék a magyarnak feltüntetett áruk származását, és ne a trikolórral párosuló, hangzatos reklámszlogenek, hanem a kötelező jelölések és a termékösszetétel alapján ítélkezzenek
A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság több esetben is indított eljárást az áruházláncok megtévesztő jelölési gyakorlata ellen, ezen eljárások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról rendelkező törvény (Fttv.) általános előírásain alapulnak. Az alapanyagok származását, a feldolgozás helyét és a nemzeti jelképek felhasználását egyaránt behatároló magyartermék-rendeletre előreláthatólag még fél évet várni kell, a hungarikum-törvényt tavasszal fogadhatják el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG