1p
Még mindig sok a valószínűleg megtévesztő eredetjelölés plakátokon, polccímkéken, akciós-kiadványokban és termékeken. Jó néhány üzletlánc él olyan jelölésekkel, melyek vélhetően nem magyar termékeket takarnak, elsősorban az alapanyagok külföldi származása miatt. Azt javasolják a fogyasztóknak, hogy ne a trikolórral párosuló, hangzatos reklámszlogenek, hanem a kötelező jelölések és a termékösszetétel alapján ítélkezzenek

Decemberben és január első felében felmérést készített a FÉBÉSZ és a Teszt plussz Online fogyasztóvédelmi magazin, hogy az áruházláncok milyen módon élnek a termékek magyar eredetre utaló emblémák, ábrák, feliratok, nemzeti jelölések marketing-előnyeivel. Fokozottan figyelték, találkozhatnak-e a fogyasztók megtévesztő, vagy vélhetően valótlan tartalmú eredet-jelölésekkel. Az eredmény: még mindig sok a valószínűleg megtévesztő eredetjelölés plakátokon, polccímkéken, akciós-kiadványokban és termékeken – írja az NFH. A számtalan, különféle kivitelezésű, esetenként értelmezhetetlen és valódi tartalom nélküli jelölés helytelen vásárlói döntések meghozatalát eredményezheti.

Egy régi hungarikum. (Fotó: Pick.hu)

Rendkívül gyakori, egyes áruházláncokban általános a „magyar termék”, a „magyar minőség”, a „hazai”, valamint a nemzetiszín lobogóval ellátott ábrás, emblémás magyareredet-jelölés. A védjegyoltalom alatt álló, minőségi garanciát nyújtó tanúsító védjegyek kivételével a fogyasztókat a magyar termékek vásárlására ösztönző egyéb jelölések mögött jelenleg nem áll semmilyen, szabályzatba foglalt feltételrendszer.
A felmérés szerint az elmúlt évekhez képest valamelyest csökkent ugyan az eredetjelölések aránya - egyes áruházláncokban nem is találtak megkülönböztető jelzéseket -, ezzel szemben jó néhány üzletlánc él olyan jelölésekkel, melyek vélhetően nem magyar termékeket takarnak, elsősorban az alapanyagok külföldi származása miatt. A FÉBÉSZ azt javasolja a fogyasztóknak, hogy fokozottan ellenőrizzék a magyarnak feltüntetett áruk származását, és ne a trikolórral párosuló, hangzatos reklámszlogenek, hanem a kötelező jelölések és a termékösszetétel alapján ítélkezzenek
A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság több esetben is indított eljárást az áruházláncok megtévesztő jelölési gyakorlata ellen, ezen eljárások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról rendelkező törvény (Fttv.) általános előírásain alapulnak. Az alapanyagok származását, a feldolgozás helyét és a nemzeti jelképek felhasználását egyaránt behatároló magyartermék-rendeletre előreláthatólag még fél évet várni kell, a hungarikum-törvényt tavasszal fogadhatják el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG