A Nielsen piackutató felmérése szerint a magyar fogyasztói bizalmi index 2 ponttal csökkent az előző negyedévhez képest, így most jelenleg 30 ponton áll. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban pedig 65 pontot ért el. Európában, a vizsgált 27 országban az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont lett, míg a globális átlag 91 pont.
Abban az esetben, ha a mutató 100 pontnál alacsonyabb értéket vesz fel, akkor az a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg a 100 pont feletti érték az optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásaival kapcsolatban. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják. |
Magyarországon az index három összetevője közül az anyagiak esetében a legkedvezőbb a helyzet. Ebben a kategóriában a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalékuk mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ.
Nem jó időpont a vásárlásra
Hazánkban a munkahelyi kilátásokat az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók 3 százaléka tartja többé-kevésbé jónak, míg 96 százalékuk szerint nem olyan jó vagy rossz. További 1 százalék nem tudja megítélni. Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre.
Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi időszak mennyire alkalmas a vásárlásra a megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka válaszolt igennel, 95 százalékuk szerint kedvezőtlen az időpont a vásárlásra. További 1 százalékuk pedig nem tudott a kérdésben állást foglalni. Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen.
A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal 91 pontra csökkent az előző negyedévhez viszonyítva. Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holding gazdasági szakértője szerint a fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket. A szakértő véleménye szerint a fogyasztók bizalma a második negyedévben az euróövezet mélyülő válsága, valamint Kína és India gazdasági növekedésének lassulása miatt torpant meg. Hozzátette: újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.
Indonézia a világ legoptimistább piaca
A felmérés eredményei szerint a fogyasztói bizalom 23 országban nőtt, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző negyedévhez képest. A Nielsen kutatásában a világ legoptimistább piaca kilenc egymást követő negyedévben India volt, most azonban 120 pontos mutatójával Indonézia megelőzte a 119 pontos Indiát. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malájzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld (104-104).
Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).
Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.
A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).