1p
A Nielsen felmérése szerint Magyarországon a második negyedévben tovább csökkent a fogyasztói bizalmi index, így a vizsgált 56 ország közül nálunk a legalacsonyabb a mutató értéke. A legkedvezőbben saját pénzügyi helyzetünket ítéljük meg, ugyanakkor a többség a jelenlegi időszakot nem tartja alkalmasnak a vásárlásra.

A Nielsen piackutató felmérése szerint a magyar fogyasztói bizalmi index 2 ponttal csökkent az előző negyedévhez képest, így most jelenleg 30 ponton áll. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban pedig 65 pontot ért el. Európában, a vizsgált 27 országban az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont lett, míg a globális átlag 91 pont.

Mit mutat a fogyasztói bizalmi index?
Abban az esetben, ha a mutató 100 pontnál alacsonyabb értéket vesz fel, akkor az a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg a 100 pont feletti érték az optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásaival kapcsolatban. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.

Magyarországon az index három összetevője közül az anyagiak esetében a legkedvezőbb a helyzet. Ebben a kategóriában a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalékuk mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ.

Nem jó időpont a vásárlásra

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók 3 százaléka tartja többé-kevésbé jónak, míg 96 százalékuk szerint  nem olyan jó vagy rossz. További 1 százalék nem tudja megítélni. Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre.

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi időszak mennyire alkalmas a vásárlásra a megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka válaszolt igennel, 95 százalékuk szerint kedvezőtlen az időpont a vásárlásra. További 1 százalékuk pedig nem tudott a kérdésben állást foglalni. Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen.

A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal 91 pontra csökkent az előző negyedévhez viszonyítva. Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holding gazdasági szakértője szerint a fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket. A szakértő véleménye szerint a fogyasztók bizalma a második negyedévben az euróövezet mélyülő válsága, valamint Kína és India gazdasági növekedésének lassulása miatt torpant meg. Hozzátette: újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.

Indonézia a világ legoptimistább piaca

A felmérés eredményei szerint a fogyasztói bizalom 23 országban nőtt, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző negyedévhez képest. A Nielsen kutatásában a világ legoptimistább piaca kilenc egymást követő negyedévben India volt, most azonban 120 pontos mutatójával Indonézia megelőzte a 119 pontos Indiát. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malájzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld  (104-104).

Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).

Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.

A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban  (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG