1p
A Nielsen felmérése szerint Magyarországon a második negyedévben tovább csökkent a fogyasztói bizalmi index, így a vizsgált 56 ország közül nálunk a legalacsonyabb a mutató értéke. A legkedvezőbben saját pénzügyi helyzetünket ítéljük meg, ugyanakkor a többség a jelenlegi időszakot nem tartja alkalmasnak a vásárlásra.

A Nielsen piackutató felmérése szerint a magyar fogyasztói bizalmi index 2 ponttal csökkent az előző negyedévhez képest, így most jelenleg 30 ponton áll. Tavaly a második negyedévben a magyar mutató 43, a tavalyelőtti hasonló időszakban pedig 65 pontot ért el. Európában, a vizsgált 27 országban az idei második negyedév fogyasztói bizalmi indexének átlaga 73 pont lett, míg a globális átlag 91 pont.

Mit mutat a fogyasztói bizalmi index?
Abban az esetben, ha a mutató 100 pontnál alacsonyabb értéket vesz fel, akkor az a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg a 100 pont feletti érték az optimizmusukat tükrözi a közeljövő gazdasági kilátásaival kapcsolatban. Az indexet a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetére, országukban a munkahelyi kilátásokra vonatkozó véleménye, valamint a jelen időszak vásárlás szempontjából való megítélése alapján számítják.

Magyarországon az index három összetevője közül az anyagiak esetében a legkedvezőbb a helyzet. Ebben a kategóriában a megkérdezettek 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalékuk mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ.

Nem jó időpont a vásárlásra

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók 3 százaléka tartja többé-kevésbé jónak, míg 96 százalékuk szerint  nem olyan jó vagy rossz. További 1 százalék nem tudja megítélni. Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre.

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi időszak mennyire alkalmas a vásárlásra a megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka válaszolt igennel, 95 százalékuk szerint kedvezőtlen az időpont a vásárlásra. További 1 százalékuk pedig nem tudott a kérdésben állást foglalni. Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen.

A globális fogyasztói bizalmi index idén a második negyedévben 3 ponttal 91 pontra csökkent az előző negyedévhez viszonyítva. Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holding gazdasági szakértője szerint a fogyasztók láthatóan világszerte továbbra is óvatosan mérlegelik, mire adják ki a pénzüket. A szakértő véleménye szerint a fogyasztók bizalma a második negyedévben az euróövezet mélyülő válsága, valamint Kína és India gazdasági növekedésének lassulása miatt torpant meg. Hozzátette: újra megjelent a globális piacokon a bizonytalanság, és a fogyasztók úgy reagáltak rá, hogy visszafogták költési és fogyasztási szándékaikat.

Indonézia a világ legoptimistább piaca

A felmérés eredményei szerint a fogyasztói bizalom 23 országban nőtt, míg 26-ban csökkent, további 7-ben pedig változatlan maradt, az előző negyedévhez képest. A Nielsen kutatásában a világ legoptimistább piaca kilenc egymást követő negyedévben India volt, most azonban 120 pontos mutatójával Indonézia megelőzte a 119 pontos Indiát. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), Szaúd-Arábia (115), Malájzia (111), Egyesült Arab Emirátusok (108), Brazília (106), Kína (105), Hongkong és Thaiföld  (104-104).

Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).

Ami Közép- és Kelet-Európát illeti: a legnagyobb fogyasztói bizalmat Csehországban, Észtországban, Litvániában (71-71), Lettországban (70), Lengyelországban (69), Ukrajnában (65) és Romániában (62) mérte a Nielsen.

A fogyasztói bizalom világszerte legnagyobb arányban erősödött egyik negyedévről a másikra Franciaországban (+11 pont), Belgiumban (+9), Finnországban és Svájcban (egyaránt +7), Ausztriában, Egyiptomban, Görögországban  (mindegyikben +6), továbbá Lengyelországban (+5).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyerjen páros belépőt – 2 perc, és mehet a Budapest Borfesztiválra!
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 08:22
Szánjon ránk 2 percet és nyerjen páros belépőt a 34. Budapest Borfesztiválra!
Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Az életvégi tervezéssel sokat segíthetünk szeretteinken!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 7. 12:03
A halál gondolatát még ma is sokan kerülik, beszédtémaként pedig szinte sosem találkozhatunk vele. Olyan, mintha valami bajt hozna ránk, ha felemlegetjük, pedig ez valójában nem a halálról szól, hanem rólunk és a szeretteinkről, akiket magunk után hagyunk majd.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG