1p
Szeptemberben 3,1%-kal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Egyre többet rendelünk a neten, ruhából pedig inkább a használtat vesszük. Hiába jön a karácsony, a fogyasztás még jobban visszaeshet, egyes élelmiszerek még tovább drágulhatnak év végéig. Nem fogyasztunk - de miből fogyasztanánk?

9 hónap alatt 6 ezer milliárd forintot költöttünk el idén

A kiskereskedelmi értékesítés volumenének csökkenésében – hasonlóan az előző hónaphoz – az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése volt meghatározó. Ugyanakkor folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése.

Szeptemberben a kiskereskedelmi értékesítés volumene 3,1%-kal, az év első kilenc hónapjában 1,5%-kal maradt el az előző év azonos időszakitól. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. szeptemberben 717 milliárd forint, az első kilenc hónapban  5 983 milliárd forint értékű forgalom keletkezett.

Szinte mindenen spórol a lakosság

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene szeptemberben 3,7, az év első kilenc hónapjában 0,3%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest.

Augusztushoz képest
Az előző hónaphoz mérten szeptemberben – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,4%-kal mérséklődött. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem értékesítése 0,7%-kal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelemé gyakorlatilag stagnált, az üzemanyag-kiskereskedelemé 0,8%-kal nőtt.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene szeptemberben 3,3, az első kilenc hónapban 2,3%-kal maradt el az előző év azonos időszakától. Szeptemberben a legnagyobb mértékű visszaesés (11,3%) a bútor-, műszakicikk-üzletekben jelentkezett. A forgalom az előző évinél kisebb volumenű volt a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk kiskereskedelemben (2,8%) is.

Tovább csökkent – a magas üzemanyagárak mellett – az üzemanyagtöltő állomások forgalma: az eladások szeptemberben 3,1, az első kilenc hónapban 3,0%-kal mérséklődtek.

Ugyanakkor forgalomnövekedés volt tapasztalható a kisebb súllyal rendelkező üzletek közül a használtcikk- (8,3%), az illatszer- (7,1%), a textil-, ruházati és lábbeli- (5,2%), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- (2,9%), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzleteknél (0,6%). A korábbi időszakhoz hasonlóan folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben (22,6%).



Nincs min meglepődni

Nem meglepő, hogy a tél közeledtével ruházatra többet költöttünk, de jól látszik, a lakosság nagyon is árérzékeny. Nemcsak a használt cikkek forgalomnövekedéséből lehet erre következtetni, hanem a csomagküldő és netes kereskedelem növekedése miatt is: az itt vásárolt termékek általában olcsóbbak, vagy netes rendelés esetén sokszor jár például kedvezmény.

Az előző évhez képest szinte mindenen spórolt  a lakosság, ami nem csoda: szeptemberben tetőzött az infláció, a drágulás 6,6% volt (ami októberben 6%-ra csökkent, de így is nálunk a leggyorsabb Európában a pénzromlás üteme), az átlagos nettó reálkeresetek is komolyan csökkentek.

Ezt emeli ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is. Mint írják "a visszaesés egyik oka, hogy 2012. január-szeptember között a drágulás mértéke 105,8% volt, ami alaposan lehúzta a kereskedelem mérlegét. Az élelmiszerek szeptemberben már 7,5%-kal, az élvezeti cikkek (szeszesitalok, dohányáruk) 15,6%-kal, az üzemanyagok 15,7%-kal voltak drágábbak, mint egy hónappal korábban. További ok, hogy a reálkeresetek 4%-kal estek vissza az első háromnegyed évben".

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kommentárja igen szűkszavú, a tárca közleménye jóformán a KSH közlemény másolata. A szaktárca kiemeli, hogy az internetes kereskedelem "szárnyal" (meglehet a teljes kiskereskedelmi forgalom csupán 1%-át adja ez az üzlettípus). Az NGM szerint nemzetközi összehasonlításban a magyar adat nem meglepetés (részleteket lásd lejjebb).

Nem sikerült "belülről" megpörgetni a fogyasztást

Pedig a kormány több intézkedése kapcsán is hangoztatta, hogy azok támogatni fogják a belső fogyasztás növekedését - a kiskereskedelmi forgalomból azonban az derül ki, nem így lett. Sem az egykulcsos adórendszer, sem pedig a végtörlesztés nem váltotta be azokat a reményeket, hogy a "háztartásoknál maradó pénzösszegek" majd fogyasztásra mennek el. Méghozzá azért nem, mert alapvetően mindkét intézkedés a vagyonosabb rétegeket támogatta, akik inkább megtakarításaikat gazdagították (vagy töltötték fel újra) az így nyert összegekkel - legalább is ez derül ki a bő egy hete hirtelen nyilvánosságra hozott kormányzati tanulmányból, melyet korábban titkosítottak.

Egyes élelmiszerek még drágábbak lesznek

A kereskedelmi szövetség szerint 2012-ben az év egészét tekintve 2% körüli visszaesés várható a fogyasztói piacon (korábban kisebb visszaeséssel lehetett számolni). Az élelmiszerpiacon előreláthatóan nem várható az inflációs nyomás mérséklődése, sőt, egyes területeken további áremelkedés várható - ami még jobban visszavetheti a fogyasztást.

Vízfejű az ország

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2012. II. negyedévben 37,0% volt. A többi régió egyenként 8,5–12,2%-ban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. A II. negyedévben az összes régióban csökkent a forgalom volumene, legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon (4,2%) és Dél-Dunántúlon (3,7%). A legkisebb mértékű csökkenés (1,2%) Dél-Alföldön volt.

Stagnált Németország is

Az Eurostat november 7-én megjelent sajtóközleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 szeptemberében 0,3%-kal nőttek, míg az eurózóna országaiban 0,8%-kal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Szeptemberben az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 13 tagállamban bővülést, egy tagállamban stagnálást, nyolcban csökkenést mutattak. Az unió – arányukat tekintve – jelentősebb országai közül az Egyesült Királyságban 4, Franciaországban 3%-kal nőtt, míg Németországban stagnált a kiskereskedelem volumene.

A kiskereskedelmi adathoz küldött kommentárjában a nemzetgazdasági tárca ugyanakkor azt írja: "az összességében kedvezőtlen adat nem magyar-specifikus jelenség, ez a tendencia Európa számos más országára és a régióra is jellemző".



A szaktárca kiemeli, a visegrádi országok tekintetében egyik állam sem tudott volumenbővülést produkálni (a cseh adat nem került publikálásra), Bulgária hazánkkal azonos ütemű mérséklődést mutatott, míg Szlovénia 4,5%-os visszaesést szenvedett el. Viszonylag jó teljesítményt a balti államok és Luxemburg produkált.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG