1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szeptemberben 3,1%-kal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Egyre többet rendelünk a neten, ruhából pedig inkább a használtat vesszük. Hiába jön a karácsony, a fogyasztás még jobban visszaeshet, egyes élelmiszerek még tovább drágulhatnak év végéig. Nem fogyasztunk - de miből fogyasztanánk?

9 hónap alatt 6 ezer milliárd forintot költöttünk el idén

A kiskereskedelmi értékesítés volumenének csökkenésében – hasonlóan az előző hónaphoz – az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése volt meghatározó. Ugyanakkor folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése.

Szeptemberben a kiskereskedelmi értékesítés volumene 3,1%-kal, az év első kilenc hónapjában 1,5%-kal maradt el az előző év azonos időszakitól. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. szeptemberben 717 milliárd forint, az első kilenc hónapban  5 983 milliárd forint értékű forgalom keletkezett.

Szinte mindenen spórol a lakosság

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene szeptemberben 3,7, az év első kilenc hónapjában 0,3%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest.

Augusztushoz képest
Az előző hónaphoz mérten szeptemberben – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,4%-kal mérséklődött. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem értékesítése 0,7%-kal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelemé gyakorlatilag stagnált, az üzemanyag-kiskereskedelemé 0,8%-kal nőtt.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene szeptemberben 3,3, az első kilenc hónapban 2,3%-kal maradt el az előző év azonos időszakától. Szeptemberben a legnagyobb mértékű visszaesés (11,3%) a bútor-, műszakicikk-üzletekben jelentkezett. A forgalom az előző évinél kisebb volumenű volt a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk kiskereskedelemben (2,8%) is.

Tovább csökkent – a magas üzemanyagárak mellett – az üzemanyagtöltő állomások forgalma: az eladások szeptemberben 3,1, az első kilenc hónapban 3,0%-kal mérséklődtek.

Ugyanakkor forgalomnövekedés volt tapasztalható a kisebb súllyal rendelkező üzletek közül a használtcikk- (8,3%), az illatszer- (7,1%), a textil-, ruházati és lábbeli- (5,2%), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- (2,9%), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzleteknél (0,6%). A korábbi időszakhoz hasonlóan folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben (22,6%).



Nincs min meglepődni

Nem meglepő, hogy a tél közeledtével ruházatra többet költöttünk, de jól látszik, a lakosság nagyon is árérzékeny. Nemcsak a használt cikkek forgalomnövekedéséből lehet erre következtetni, hanem a csomagküldő és netes kereskedelem növekedése miatt is: az itt vásárolt termékek általában olcsóbbak, vagy netes rendelés esetén sokszor jár például kedvezmény.

Az előző évhez képest szinte mindenen spórolt  a lakosság, ami nem csoda: szeptemberben tetőzött az infláció, a drágulás 6,6% volt (ami októberben 6%-ra csökkent, de így is nálunk a leggyorsabb Európában a pénzromlás üteme), az átlagos nettó reálkeresetek is komolyan csökkentek.

Ezt emeli ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is. Mint írják "a visszaesés egyik oka, hogy 2012. január-szeptember között a drágulás mértéke 105,8% volt, ami alaposan lehúzta a kereskedelem mérlegét. Az élelmiszerek szeptemberben már 7,5%-kal, az élvezeti cikkek (szeszesitalok, dohányáruk) 15,6%-kal, az üzemanyagok 15,7%-kal voltak drágábbak, mint egy hónappal korábban. További ok, hogy a reálkeresetek 4%-kal estek vissza az első háromnegyed évben".

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kommentárja igen szűkszavú, a tárca közleménye jóformán a KSH közlemény másolata. A szaktárca kiemeli, hogy az internetes kereskedelem "szárnyal" (meglehet a teljes kiskereskedelmi forgalom csupán 1%-át adja ez az üzlettípus). Az NGM szerint nemzetközi összehasonlításban a magyar adat nem meglepetés (részleteket lásd lejjebb).

Nem sikerült "belülről" megpörgetni a fogyasztást

Pedig a kormány több intézkedése kapcsán is hangoztatta, hogy azok támogatni fogják a belső fogyasztás növekedését - a kiskereskedelmi forgalomból azonban az derül ki, nem így lett. Sem az egykulcsos adórendszer, sem pedig a végtörlesztés nem váltotta be azokat a reményeket, hogy a "háztartásoknál maradó pénzösszegek" majd fogyasztásra mennek el. Méghozzá azért nem, mert alapvetően mindkét intézkedés a vagyonosabb rétegeket támogatta, akik inkább megtakarításaikat gazdagították (vagy töltötték fel újra) az így nyert összegekkel - legalább is ez derül ki a bő egy hete hirtelen nyilvánosságra hozott kormányzati tanulmányból, melyet korábban titkosítottak.

Egyes élelmiszerek még drágábbak lesznek

A kereskedelmi szövetség szerint 2012-ben az év egészét tekintve 2% körüli visszaesés várható a fogyasztói piacon (korábban kisebb visszaeséssel lehetett számolni). Az élelmiszerpiacon előreláthatóan nem várható az inflációs nyomás mérséklődése, sőt, egyes területeken további áremelkedés várható - ami még jobban visszavetheti a fogyasztást.

Vízfejű az ország

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2012. II. negyedévben 37,0% volt. A többi régió egyenként 8,5–12,2%-ban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. A II. negyedévben az összes régióban csökkent a forgalom volumene, legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon (4,2%) és Dél-Dunántúlon (3,7%). A legkisebb mértékű csökkenés (1,2%) Dél-Alföldön volt.

Stagnált Németország is

Az Eurostat november 7-én megjelent sajtóközleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 szeptemberében 0,3%-kal nőttek, míg az eurózóna országaiban 0,8%-kal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Szeptemberben az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 13 tagállamban bővülést, egy tagállamban stagnálást, nyolcban csökkenést mutattak. Az unió – arányukat tekintve – jelentősebb országai közül az Egyesült Királyságban 4, Franciaországban 3%-kal nőtt, míg Németországban stagnált a kiskereskedelem volumene.

A kiskereskedelmi adathoz küldött kommentárjában a nemzetgazdasági tárca ugyanakkor azt írja: "az összességében kedvezőtlen adat nem magyar-specifikus jelenség, ez a tendencia Európa számos más országára és a régióra is jellemző".



A szaktárca kiemeli, a visegrádi országok tekintetében egyik állam sem tudott volumenbővülést produkálni (a cseh adat nem került publikálásra), Bulgária hazánkkal azonos ütemű mérséklődést mutatott, míg Szlovénia 4,5%-os visszaesést szenvedett el. Viszonylag jó teljesítményt a balti államok és Luxemburg produkált.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG