1p
Szeptemberben 3,1%-kal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Egyre többet rendelünk a neten, ruhából pedig inkább a használtat vesszük. Hiába jön a karácsony, a fogyasztás még jobban visszaeshet, egyes élelmiszerek még tovább drágulhatnak év végéig. Nem fogyasztunk - de miből fogyasztanánk?

9 hónap alatt 6 ezer milliárd forintot költöttünk el idén

A kiskereskedelmi értékesítés volumenének csökkenésében – hasonlóan az előző hónaphoz – az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése volt meghatározó. Ugyanakkor folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése.

Szeptemberben a kiskereskedelmi értékesítés volumene 3,1%-kal, az év első kilenc hónapjában 1,5%-kal maradt el az előző év azonos időszakitól. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. szeptemberben 717 milliárd forint, az első kilenc hónapban  5 983 milliárd forint értékű forgalom keletkezett.

Szinte mindenen spórol a lakosság

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene szeptemberben 3,7, az év első kilenc hónapjában 0,3%-kal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest.

Augusztushoz képest
Az előző hónaphoz mérten szeptemberben – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,4%-kal mérséklődött. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem értékesítése 0,7%-kal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelemé gyakorlatilag stagnált, az üzemanyag-kiskereskedelemé 0,8%-kal nőtt.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene szeptemberben 3,3, az első kilenc hónapban 2,3%-kal maradt el az előző év azonos időszakától. Szeptemberben a legnagyobb mértékű visszaesés (11,3%) a bútor-, műszakicikk-üzletekben jelentkezett. A forgalom az előző évinél kisebb volumenű volt a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk kiskereskedelemben (2,8%) is.

Tovább csökkent – a magas üzemanyagárak mellett – az üzemanyagtöltő állomások forgalma: az eladások szeptemberben 3,1, az első kilenc hónapban 3,0%-kal mérséklődtek.

Ugyanakkor forgalomnövekedés volt tapasztalható a kisebb súllyal rendelkező üzletek közül a használtcikk- (8,3%), az illatszer- (7,1%), a textil-, ruházati és lábbeli- (5,2%), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- (2,9%), valamint az iparcikk jellegű vegyes üzleteknél (0,6%). A korábbi időszakhoz hasonlóan folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben (22,6%).



Nincs min meglepődni

Nem meglepő, hogy a tél közeledtével ruházatra többet költöttünk, de jól látszik, a lakosság nagyon is árérzékeny. Nemcsak a használt cikkek forgalomnövekedéséből lehet erre következtetni, hanem a csomagküldő és netes kereskedelem növekedése miatt is: az itt vásárolt termékek általában olcsóbbak, vagy netes rendelés esetén sokszor jár például kedvezmény.

Az előző évhez képest szinte mindenen spórolt  a lakosság, ami nem csoda: szeptemberben tetőzött az infláció, a drágulás 6,6% volt (ami októberben 6%-ra csökkent, de így is nálunk a leggyorsabb Európában a pénzromlás üteme), az átlagos nettó reálkeresetek is komolyan csökkentek.

Ezt emeli ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is. Mint írják "a visszaesés egyik oka, hogy 2012. január-szeptember között a drágulás mértéke 105,8% volt, ami alaposan lehúzta a kereskedelem mérlegét. Az élelmiszerek szeptemberben már 7,5%-kal, az élvezeti cikkek (szeszesitalok, dohányáruk) 15,6%-kal, az üzemanyagok 15,7%-kal voltak drágábbak, mint egy hónappal korábban. További ok, hogy a reálkeresetek 4%-kal estek vissza az első háromnegyed évben".

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kommentárja igen szűkszavú, a tárca közleménye jóformán a KSH közlemény másolata. A szaktárca kiemeli, hogy az internetes kereskedelem "szárnyal" (meglehet a teljes kiskereskedelmi forgalom csupán 1%-át adja ez az üzlettípus). Az NGM szerint nemzetközi összehasonlításban a magyar adat nem meglepetés (részleteket lásd lejjebb).

Nem sikerült "belülről" megpörgetni a fogyasztást

Pedig a kormány több intézkedése kapcsán is hangoztatta, hogy azok támogatni fogják a belső fogyasztás növekedését - a kiskereskedelmi forgalomból azonban az derül ki, nem így lett. Sem az egykulcsos adórendszer, sem pedig a végtörlesztés nem váltotta be azokat a reményeket, hogy a "háztartásoknál maradó pénzösszegek" majd fogyasztásra mennek el. Méghozzá azért nem, mert alapvetően mindkét intézkedés a vagyonosabb rétegeket támogatta, akik inkább megtakarításaikat gazdagították (vagy töltötték fel újra) az így nyert összegekkel - legalább is ez derül ki a bő egy hete hirtelen nyilvánosságra hozott kormányzati tanulmányból, melyet korábban titkosítottak.

Egyes élelmiszerek még drágábbak lesznek

A kereskedelmi szövetség szerint 2012-ben az év egészét tekintve 2% körüli visszaesés várható a fogyasztói piacon (korábban kisebb visszaeséssel lehetett számolni). Az élelmiszerpiacon előreláthatóan nem várható az inflációs nyomás mérséklődése, sőt, egyes területeken további áremelkedés várható - ami még jobban visszavetheti a fogyasztást.

Vízfejű az ország

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2012. II. negyedévben 37,0% volt. A többi régió egyenként 8,5–12,2%-ban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. A II. negyedévben az összes régióban csökkent a forgalom volumene, legnagyobb mértékben Észak-Magyarországon (4,2%) és Dél-Dunántúlon (3,7%). A legkisebb mértékű csökkenés (1,2%) Dél-Alföldön volt.

Stagnált Németország is

Az Eurostat november 7-én megjelent sajtóközleménye szerint – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 szeptemberében 0,3%-kal nőttek, míg az eurózóna országaiban 0,8%-kal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Szeptemberben az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 13 tagállamban bővülést, egy tagállamban stagnálást, nyolcban csökkenést mutattak. Az unió – arányukat tekintve – jelentősebb országai közül az Egyesült Királyságban 4, Franciaországban 3%-kal nőtt, míg Németországban stagnált a kiskereskedelem volumene.

A kiskereskedelmi adathoz küldött kommentárjában a nemzetgazdasági tárca ugyanakkor azt írja: "az összességében kedvezőtlen adat nem magyar-specifikus jelenség, ez a tendencia Európa számos más országára és a régióra is jellemző".



A szaktárca kiemeli, a visegrádi országok tekintetében egyik állam sem tudott volumenbővülést produkálni (a cseh adat nem került publikálásra), Bulgária hazánkkal azonos ütemű mérséklődést mutatott, míg Szlovénia 4,5%-os visszaesést szenvedett el. Viszonylag jó teljesítményt a balti államok és Luxemburg produkált.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG