4p
A miniszterelnök mondott néhány csodás adatot, csakhogy szövegkörnyezetből kiragadva könnyű szépeket állítani.

Óriási viták mellett ellenőrzés alá vontuk a teljes dohányipart – mondta Orbán Viktor az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Európai Regionális Bizottságának budapesti ülésén hétfőn, pontosan öt évvel az után, hogy az Országgyűlés elfogadta a dohányáruk kiskereskedelmét felforgató jogszabályt. A miniszterelnök gyakorlatilag a trafiktörvénynek tulajdonította, hogy csökkent a rendszeresen dohányzók száma.

A hvg.hu jobban is leellenőrizte a miniszterelnök állításait, és a kép messze nem olyan fényes, mint ahogy Orbán szeretné. A lap újságírói megkeresték az Orbán által hivatkozott kérdéses adatsort, ez a WHO esettanulmánya Magyarországról, amit a NEFI honlapjáról itt lehet elérni. >>>

Létező számok, más szövegkörnyezet

A WHO 2013-ban egyébként személyesen Orbán Viktort tüntette ki „a nemdohányzók védelme érdekében végzett munkájáért”, vagyis a miniszterelnök igen barátságos környezetben beszélt a témáról. A számok, amelyeket említett, léteznek, csak az nem mindegy, hogy milyen környezetben reálisak. A tanulmány szerzői ugyanis a 28-ról 19 százalékra csökkenés értékeléséhez a következő mondatokat is hozzáfűzték:

2012 és 2013 között a cigarettafogyasztás 12,3 milliárd szálról 8,3 milliárd szálra, a napi rendszeres dohányzók aránya pedig 28 százalékról 19-re csökkent. Ezek a változások – bár bíztatóak – minden valószínűség szerint a különböző dohányipari ellenőrzési intézkedések együttes, egyidejű hatásának tulajdoníthatóak.

A nagy visszaesést tehát már a tanulmány 2014-es készítésekor is kissé gyanúsnak tartották a szakértő szerzők. A felmérés nem tér ki arra, hogy az eladott cigarettamennyiség csökkenésében mekkora szerepet játszhatott a feketepiac növekedése, vagy az, hogy a dohányosok jelentős része a cigarettáról a vágott dohányra térhetett át, ezért a szálmennyiség megzuhant.

Tovább haladva a WHO 2014-ben készült, Orbán által citált, 2013-as adatokra épülő esettanulmányában, azzal is találkozhatunk, hogy a 13-15 éves korosztályban a dohányzást kipróbáló fiatalok aránya 57 százalékról 46 százalékra esett vissza. Ami szép eredmény, de az már kevésbé, hogy a 10 év alattiak körében 10-ről 22 százalékra nőtt a dohányzást kipróbálók aránya.

Egy átmeneti megtorpanástól nem kéne elájulni

Ha pedig 2017-ben nem ragadunk le egy 2013-as adatsoron, akkor azt is láthatjuk, hogy a trafiktörvény utáni „sokk”, mármint az, hogy hirtelen már nem lehetett csak úgy dohányt venni minden sarkon, részben átmenetinek bizonyult.

A NEFI 2016-os tanulmánya ugyanis az Eurobarometer 2014-es adataira hivatkozva 30 százalékos dohányzási arányról ír, ami 2 százalékponttal kevesebb a 2012-es (ezek szerint ott 32 százalékos) adatnál. A WHO Health For All adatbázisa szintén 30 százalék felett maradó adatokat tartalmaz a naponta dohányzók arányára.

A rendszeres dohányzók nem lettek kevesebben

Egy másik felmérés szerint 2009 és 2014 között csak az alkalmi dohányosok aránya esett vissza, a rendszeresen dohányzóké viszont nem (ez 26,2 százalékról mindössze 25,8-ra csökkent). Vagyis ezek alapján inkább az látszik valószínűnek, hogy a trafiktörvény után valóban nehezebb lett a dohányhoz való hozzáférés, a rendszeres dohányzók arányát azonban ez hosszabb távon nem tudta érdemben megváltoztatni.

Lehet, hogy a hivatalos csatornák, azaz trafikok értékesítése kezdetben visszaesett, ám ez inkább átmeneti jelenség lehetett, amikor a feketepiacról „pótolta” a lakosság a statisztikából kieső mennyiséget. Hosszabb távú adatsorokon azonban gyakorlatilag nem látszik a csökkenés.

Többen tekernek cigit

A hvg megszerezte az ND Zrt.-től a legfrissebb rendelkezésre álló piaci forgalmi adatokat, és azok növekedést mutatnak. Alapvetően nyilván azért, mert a cigaretta ára annak növekvő adótartalma miatt folyamatosan emelkedett, de az is biztos, hogy ha drasztikusan visszaesett volna a rendszeresen dohányzók aránya, akkor nem ilyen számokat kaptunk volna.

Míg 2014-ben a piac összesített bevétele 535 milliárd forint volt, 2015-ben 561 milliárd, 2016-ban pedig 588 milliárd. Az idei első fél évben 294 milliárdnál járunk, tehát az sem lenne meglepetés, ha év végére átlépnénk a 600 milliárd forintot. És nem csak a bevétel, hanem bizonyos termékek eladott mennyisége is emelkedik, hiába szorul vissza a cigaretta, a cigarettadohány és a hozzá kapcsolódó kiegészítők értékesítése szépen nő – erre szoknak át az emberek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG