6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Vajon tényleg rosszabb minőségű élelmiszereket hoznak a multik Magyarországra, mint Nyugat-Európába? Ez a kérdés foglalkoztatja hónapok óta a magyar hatóságot és persze a közvéleményt. A földművelésügyi miniszter utasítására újabb vizsgálatokat végzett a Nébih, ezúttal a "a jellegzetes nyári termékek" kerültek sorra. Természetesen ezúttal is találtak különbségeket az összetételben vagy az ízben-illatban - az élelmiszer-feldolgozók szerint ez azonban nem jelent minőségbeli különbséget. Te el tudod dönteni ez alapján, hogy jobbak vagy rosszabbak a magyar élelmiszerek?

A mintegy két hónapig tartó vizsgálat során a nyárhoz köthető termékeket ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) szakemberei. Vizsgálták például a grillezéshez kapcsolódó csomagolt élelmiszereket, az alkoholos és alkoholmentes italokat, valamint a zöldségeket, gyümölcsöket.

Hogyan vizsgáltak?

A vizsgálat szempontjai, annak menete (beleértve a mintavételt, valamint a laboratóriumi vizsgálatokat) azonos volt a tavaszi felmérésével. Ezúttal is sor került a kétszintű érzékszervi vizsgálatokra, valamint a csomagoláson feltüntetett összetevők és egyéb jelölési elemek elemzésére. Az összehasonlító felmérés kiegészült a friss, import zöldségek, gyümölcsök vizsgálatával is. Egyes esetekben analitikai, illetve a gyümölcsöknél növényvédőszer-maradék vizsgálatokat is végeztek a szakemberek.

Az eredmények

Összesen 39 termékpár vizsgálatára került sor, melyekből 23 csomagolt élelmiszer, 8 alkoholos ital (koktél alap) és 8 zöldség, illetve gyümölcs volt. A szakemberek a termékek mintegy harmadánál tapasztaltak valamilyen eltérést. Ezekről sokszor nehéz eldönteni, hogy "jobb" vagy "rosszabb" lesz-e tőle valamelyik termék - mi van, ha más a jégkrém színe? A több fokhagyma vagy a több zöldfűszer a jobb?

Azonos összetétel, érzékszervi különbségek

5 csomagolt élelmiszer esetében az összetétel azonos volt, de érzékszervi szempontból különbség mutatkozott a termékek között:

Knorr Fokhagymakrémleves zsemlekockával: a külföldi termék több zöldfűszert tartalmaz és intenzívebb illatú, mint a magyar termék. A magyar termék sűrűbb állagú a külföldi termékhez képest.

Le Rustique de Printemps Camembert Rustique: A magyar termék illata intenzívebb és az íze aromásabb, mint a külföldi terméké. A Nébih is felhívja a figyelmet, hogy az érleltség a tárolási körülmények függvénye.

Magnum pálcás jégkrém: a magyar termék sárgásabb árnyalatú, az eltérés az élvezeti értéket nem befolyásolja.

Carloni Mozzarella Pizzafeltét: a magyar terméknek lágyabb az állománya, mint a külföldi terméké.
Petida sólében érlelt, zsíros lágy sajt: a külföldi termék sósabb, mint a magyar termék. Az eltérés csupán 0,2%, ami a sajtkészítés során előfordulhat.

Eltérő összetétel

4 csomagolt terméknél, valamint 2 alkoholos italnál – noha a márkanév azonos volt – az összetétel tért el. A kettős minőség utóbbiaknál érhető leginkább tetten, ami a legtöbb esetben érzékszervi különbözőséget is okozott. E termékeknél fordult elő az olcsóbb alapanyagok használata is - írja a Nébih.

Kuchenmeister Obstboden Piskóta tortalap: a külföldi termék további összetevőket (édes savóport, keményítőt) tartalmaz a magyar termékhez képest. A kisebb tömegű magyar termék lazább szerkezetű, vélhetően több térfogatnövelő adalékot tartalmaz.

Knorr Kerti zöldfűszeres salátaöntet por: a külföldi termék fokhagymát és élesztőkivonatot is tartalmaz a magyar termékhez képest. A magyar termék több zöldfűszert tartalmaz, a petrezselyem és a metélőhagyma mellett turbolyát, kaprot és lestyánt is tartalmaz, valamint aromákat is a külföldi termékhez képest. A külföldi termék jódozott sót, a magyar termék pedig jódozatlan sót tartalmaz.

Cornetto Classico Vanilla Vanília jégkrém: A termékek a kókuszzsír mellett különböző zsiradékot tartalmaznak, a külföldi termék napraforgóolajat, a magyar termék pedig pálmaolajat.

Gösser citromos sörital: az összetevőknél jelentős különbség mutatkozik alapanyagok tekintetében. A magyar termék gumiarábikumot, glicerinésztert gyantából, antioxidánst is tartalmaz, nem tartalmaz viszont almalékoncentrátumot.  A pontozásos bírálatnál a bírálók  egyértelműen azonosították a két termék közötti különbséget, de nem egyértelműen minősítették jobbnak az egyik terméket a másiknál.

Zipfer Limetten Radler lime-os világos sör: az összetevőknél jelentős különbség mutatkozik alapanyagok tekintetében. A magyar termék összetétele nem egyértelműen feleltethető meg az osztrák terméknek. A magyar nyelvű címkén a megnevezés hibás: nem sör, hanem esetleg sörital vagy sörkeverék.

Pepsi kóla: a külföldi termék cukrot, a magyar termék fruktóz-glükóz szörpöt tartalmaz.

Zöldségek és gyümölcsök

A Nébih a zöldségeket és gyümölcsöket is megvizsgálta - 8 import termékpárt hasonlítottak össze a szakemberek. Ennek igazából nem tudjuk, van-e értelme, a dinnye vagy épp a málna tapasztalataink szerint nem csak két szomszédos zöldségesnél lehet eltérő ízű, hanem egyazon zöldségesnél sem egyforma mondjuk két dinnye. Az eredményeknél gyakorlatilag felváltva "nyertek" a magyar és a külföldi termékek.

Magszegény görögdinnye: a külföldi gyümölcs kevésbé érett, gyengébb ízű.

Sárgadinnye: a külföldi gyümölcs édesebb, lédúsabb, jobb ízű.

Őszibarack: a külföldi gyümölcs érettebb, jobb ízű, de kemény, gumiszerű

Nektarin: a külföldi gyümölcs keményebb, ízetlen.

Kajszi: a külföldi gyümölcs érettebb, de nincs leve.

Csiperkegomba: a külföldi terméknek rövidebb a tönkje, csak zárt vagy hártyás fej, egyöntetűbb, igényesebb, jobb megjelenésű áru.

Málna: a külföldi gyümölcs világosabb piros, nagyobb szemű, de kevésbé jóízű, kissé éretlen.

Magnélküli csemegeszőlő: a két termék azonos volt.

A részletes eredmények itt >>

Ősszel lehet új módszertan - súlyos következményekkel járhat a hisztériakeltés

Az eredmények közlésekor az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége is kiadott egy állásfoglalást. Azt írják:  néhány termék összetételében feltárt eltérés nem jelent automatikusan minőségbeli különbséget és a fogyasztók kelet-nyugati alapú megkülönböztetését. "Meggyőződésünk, hogy az ÉFOSZ által képviselt, felelősen működő gyártók által jelenleg alkalmazott termékstratégiák megfelelnek a jogszabályoknak, az etikai normáknak és a piaci működés törvényszerűségeinek."

Azt az ÉFOSZ is elismeri, hogy vannak különbségek - szerintük ezeknek az okát meg kell találni. Az ügy elfogulatlan vizsgálatához harmonizált uniós vizsgálati módszer megalkotására van szükség. Ezt a protokollt az EU illetékes szervei - az összes érintett, így a gyártók képviselőinek részvételével - az ősz folyamán kidolgozzák - írja az ÉFOSZ. Ennek során ki kell térni a minőség fogalmának meghatározására, a tagállami jogszabályok, a kulturális és ízlésbeli különbségek és az eltérő jogalkalmazás hatásának elemzésére. Figyelemmel kell lenni a vásárlóerő választékra gyakorolt befolyására és a marketing módszerek alkalmazásának jogi és etikai korlátaira.

Az esetek jelentős részében egyértelműen megalapozatlan, hitelrontó kommunikáció súlyos gazdasági következményekkel járhat a Magyarországon, magyar alapanyagot feldolgozó és több-tízezer magyar munkavállalót foglalkoztató vállalkozások számára is - figyelmeztet a szövetség.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG