4p
Nem csak az ajándékok, de a karácsonyi menü, a két ünnep közötti családlátogatások és a szilveszteri buli is nyomot hagy a családi költségvetésben – derül ki a Cofidis decemberben végzett, saját kutatásából. A több mint félezer válaszadó többségének jelentős anyagi megterhelést okoz az év vége, amit januárban spórolással kompenzálnak. A legtöbb megkérdezett számára viszont ez egyértelműen jó csere, megéri a költekezőbb decembert szűkebb januárra váltani.

Költekezős december után spórolós január

A kitöltők kétharmada ebben az időszakban többet költ, mint szokott: a válaszadók egynegyedének ez nem jelent különösebb anyagi problémát, 40 százaléknak azonban januártól kisebb vagy nagyobb mértében oda kell figyelni, hogy mire mennyi jut, de vannak olyanok is, akiknek a kiadások szoros ellenőrzése mellett a felvett kölcsönöket is el kell majd kezdeni törleszteni az ünnepek leteltével. A válaszokból kiderül, hogy legtöbbe az ajándékok kerülnek, ezt követik az ünnepi étkezések, majd a karácsonyfa és az egyéb díszek, dekorációk, valamint a szórakozás.

Tízből négy embernél (44%) a január a legnehezebb hónap, amelyben mindig mínuszból indul a családi kassza, ez szolgál náluk legtöbbször a pénzügyekhez kapcsolódó aggodalom okaként is. A jelentős kiadásokat, és az ünnepi időszak után várható anyagi nehézségeket az érintettek egy része az élet természetes velejárójának tartja, a válaszolók 45 százaléka szerint, ugyan anyagi szempontból nehezebb a január, az ünnepek megérnek ennyit.

A kiköltekezés mellett másik kellemetlen utóhatás a nem megfelelő ajándékok ügyének intézése. Bár ez aránylag kisebb csoportot érint, azért így is elég sokan, 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy év elején gyakran szembesül ezzel a problémával.

Ne csak az ajándékokra gondoljunk

A megkérdezettek alig több mint fele tervez otthon karácsonyfát állítani. Noha a karácsonyi hangulat megteremtésére sokan egyéb díszítési lehetőségeket választanak, a válaszadók közel negyede egyáltalán nem tervezi karácsonyi hangulatba öltöztetni otthonát. A díszítés mellőzése annak tudható be, hogy sokan nem otthon töltik a karácsonyi időszakot, vagy egyszerűen nem érzik a díszítés fontosságát, de a megkérdezettek 14 százalékánál anyagi akadályai is vannak a karácsonyi díszek beszerzésének.

 

 

Azok, akik mégis terveznek az ünnepek alatt díszítésre fordított összegekkel, átlagosan 7.343 forinttal számolnak. A szenteste és a karácsonyi készülődés másik elmaradhatatlan eleme az ünnepi lakoma. Ezt a legtöbben (69%) szűk családi körben fogyasztják el, de sokan vannak azok, akik a tágabb család társaságát élvezik, és 3 százaléknyian azok is, akik magukban költik el ezt az ünnepi ebédet vagy vacsorát. Aki mégis sütésre-főzésre adja a fejét, átlagosan közel 16.000 forintot szán élelmiszer-vásárlásra.

Inkább munka, mint utazás

A karácsony és a szilveszter közötti időszakot sokan sokféleképpen töltik. A válaszolók kicsivel több, mint harmada családtagjaival lesz ezeken a napokon, de másik harmaduk dolgozni (is) fog a két ünnep között. Általánosságban kijelenthető, hogy nem szeretünk kimozdulni a két ünnep között, hiszen minden negyedik ember jellemzően otthonában lesz. Ha már otthon maradunk, igyekszünk szeretteinkkel, barátainkkal tölteni pihenésünket. A válaszolók kétharmada szervez valamilyen vendégséget erre az időszakra és azok, akik erre adják fejüket átlagosan 14.042 forintot költenek ismerőseik megvendégelésére. Azért sokan teszik ekkora rokonlátogatásukat is. A megkérdezettek közel egytizede vidékre, 1 százaléka pedig külföldre utazik látogatóba, összesen átlagosan kicsivel több, mint 21 ezer forintot szánva az utazási költségekre.

Egyedül vagy szűk családi körben szilveszterezünk

A kérdőívet kitöltők válaszolhattak arra is, hogyan tervezik idén a szilvesztert. A válaszokból kiderül, hogy minden második ember (48%) otthon, egyedül vagy szűk családi körben lesz az év utolsó napján, míg a válaszolók harmada nagyobb társasággal fog ünnepelni, otthon, ismerősnél vagy szórakozóhelyen.

Akár evidenciának is tekinthetnénk, de a kutatás igazolja, a szilveszteri szórakozás a fiatalok körében sokkal népszerűbb, minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy nagy társasággal ünnepel szilveszterkor. A megkérdezettek több mint 30 százaléka tízezer forintnál többet tervez költeni, de átlagosan 11 ezer forintot szánnak az év utolsó nagy bulijára azok, akik egyáltalán költeni akarnak majd ezen a kitüntetett napon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG