4p
Nem csak az ajándékok, de a karácsonyi menü, a két ünnep közötti családlátogatások és a szilveszteri buli is nyomot hagy a családi költségvetésben – derül ki a Cofidis decemberben végzett, saját kutatásából. A több mint félezer válaszadó többségének jelentős anyagi megterhelést okoz az év vége, amit januárban spórolással kompenzálnak. A legtöbb megkérdezett számára viszont ez egyértelműen jó csere, megéri a költekezőbb decembert szűkebb januárra váltani.

Költekezős december után spórolós január

A kitöltők kétharmada ebben az időszakban többet költ, mint szokott: a válaszadók egynegyedének ez nem jelent különösebb anyagi problémát, 40 százaléknak azonban januártól kisebb vagy nagyobb mértében oda kell figyelni, hogy mire mennyi jut, de vannak olyanok is, akiknek a kiadások szoros ellenőrzése mellett a felvett kölcsönöket is el kell majd kezdeni törleszteni az ünnepek leteltével. A válaszokból kiderül, hogy legtöbbe az ajándékok kerülnek, ezt követik az ünnepi étkezések, majd a karácsonyfa és az egyéb díszek, dekorációk, valamint a szórakozás.

Tízből négy embernél (44%) a január a legnehezebb hónap, amelyben mindig mínuszból indul a családi kassza, ez szolgál náluk legtöbbször a pénzügyekhez kapcsolódó aggodalom okaként is. A jelentős kiadásokat, és az ünnepi időszak után várható anyagi nehézségeket az érintettek egy része az élet természetes velejárójának tartja, a válaszolók 45 százaléka szerint, ugyan anyagi szempontból nehezebb a január, az ünnepek megérnek ennyit.

A kiköltekezés mellett másik kellemetlen utóhatás a nem megfelelő ajándékok ügyének intézése. Bár ez aránylag kisebb csoportot érint, azért így is elég sokan, 15 százalék nyilatkozott úgy, hogy év elején gyakran szembesül ezzel a problémával.

Ne csak az ajándékokra gondoljunk

A megkérdezettek alig több mint fele tervez otthon karácsonyfát állítani. Noha a karácsonyi hangulat megteremtésére sokan egyéb díszítési lehetőségeket választanak, a válaszadók közel negyede egyáltalán nem tervezi karácsonyi hangulatba öltöztetni otthonát. A díszítés mellőzése annak tudható be, hogy sokan nem otthon töltik a karácsonyi időszakot, vagy egyszerűen nem érzik a díszítés fontosságát, de a megkérdezettek 14 százalékánál anyagi akadályai is vannak a karácsonyi díszek beszerzésének.

 

 

Azok, akik mégis terveznek az ünnepek alatt díszítésre fordított összegekkel, átlagosan 7.343 forinttal számolnak. A szenteste és a karácsonyi készülődés másik elmaradhatatlan eleme az ünnepi lakoma. Ezt a legtöbben (69%) szűk családi körben fogyasztják el, de sokan vannak azok, akik a tágabb család társaságát élvezik, és 3 százaléknyian azok is, akik magukban költik el ezt az ünnepi ebédet vagy vacsorát. Aki mégis sütésre-főzésre adja a fejét, átlagosan közel 16.000 forintot szán élelmiszer-vásárlásra.

Inkább munka, mint utazás

A karácsony és a szilveszter közötti időszakot sokan sokféleképpen töltik. A válaszolók kicsivel több, mint harmada családtagjaival lesz ezeken a napokon, de másik harmaduk dolgozni (is) fog a két ünnep között. Általánosságban kijelenthető, hogy nem szeretünk kimozdulni a két ünnep között, hiszen minden negyedik ember jellemzően otthonában lesz. Ha már otthon maradunk, igyekszünk szeretteinkkel, barátainkkal tölteni pihenésünket. A válaszolók kétharmada szervez valamilyen vendégséget erre az időszakra és azok, akik erre adják fejüket átlagosan 14.042 forintot költenek ismerőseik megvendégelésére. Azért sokan teszik ekkora rokonlátogatásukat is. A megkérdezettek közel egytizede vidékre, 1 százaléka pedig külföldre utazik látogatóba, összesen átlagosan kicsivel több, mint 21 ezer forintot szánva az utazási költségekre.

Egyedül vagy szűk családi körben szilveszterezünk

A kérdőívet kitöltők válaszolhattak arra is, hogyan tervezik idén a szilvesztert. A válaszokból kiderül, hogy minden második ember (48%) otthon, egyedül vagy szűk családi körben lesz az év utolsó napján, míg a válaszolók harmada nagyobb társasággal fog ünnepelni, otthon, ismerősnél vagy szórakozóhelyen.

Akár evidenciának is tekinthetnénk, de a kutatás igazolja, a szilveszteri szórakozás a fiatalok körében sokkal népszerűbb, minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy nagy társasággal ünnepel szilveszterkor. A megkérdezettek több mint 30 százaléka tízezer forintnál többet tervez költeni, de átlagosan 11 ezer forintot szánnak az év utolsó nagy bulijára azok, akik egyáltalán költeni akarnak majd ezen a kitüntetett napon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG