6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A 21. század a szagokról szól. Mindennek finom, kellemes, egyedi illatúnak kell lennie. A  globális parfümpiac egyre nő, és ez a tendencia itthon is érezhető. Több mint 10 milliárd forintot költenek évente a magyarok parfümökre, és nemcsak a nők. Főleg külföldi termékekre adnak ki ennyi pénzt, hiszen Magyarországon nem létezik ez az iparág, eltekintve néhány niche, azaz egyedi, művészi, designer illatkompozíciótól.

Soha annyit nem fordított a világ – pontosabban, annak boldog része - illatosító szerekre, mint manapság. Nem a kellemetlen illatokat fedjük el a kellemesekkel – több száz évvel ezelőtt ez volt a francia parfümök megszületésének alapelve. Akkor az emberek, főleg az uralkodó osztály tagjai, a füstölőkkel, a szagos vizek magukra locsolásával, a mai szemmel nézve rettenetes higiéniai állapotokat próbálták elviselhetőbbé tenni.

Ugyanakkor a parfüm mindig is a csábítás eszköze volt, ezért is tekintették feslett hölgynek, még a múlt század közepén is, aki ilyet kapott ajándékba. A falvakban egyáltalán nem használtak még kölnivizet sem, húsvétkor a kútból, bádogkannából, vízzel öntötték meg a lányokat. A valódi levendula, a rozmaringág, tehetősebb családoknál a szagos szappan az eladó lányok kelengyéjét illatosította.

Megváltozott a világ a parfümöknél is, átalakultak az igények
Megváltozott a világ a parfümöknél is, átalakultak az igények
Fotó: Depositphotos

Elképesztő illatkáoszban élünk

Ha 100 évvel ezelőtt élt ősünk ma belépne a lakásunkba, elviselhetetlennek érezné azt az illatkáoszt, ami körülvesz bennünket. Merthogy minden illatosítva van: a mosópor, a papírzsebkendő, a toalettpapír, a szőnyegtisztító hab, mosópor. a hajfesték, csakúgy, mint fertőtlenítők, gyertyák, borotválkozó szerek, kozmetikumok, intim női kellékek, szőrtelenítők, számos gyógyhatású készítmény, valamint dezodorok, öblítők, testápolók. Különféle aromás, fűszeres, gyógynövényes kis zacskókat, krémeket lehet vásárolni az autóba, a lakásba, a szekrénybe, a vécébe, természetesen évenként, szezononként, másfélét.

Ma már külön stáb találja ki egy-egy szálloda jellegzetes illatvilágát, - volt erre példa itthon is, néhány éve, amikor még működött a Sofitel és szedervirág ájerbe borult - olykor pedig csupán egy jeles este vagy alkalom, például egy új ital premierje, vagy egy különleges vacsora, miatt kap megbízást a parfümőr.

A fast fashion kiemelt marketing eszköze

Ma évenként és világszerte körülbelül ezer – új, nevesebb - kompozíció célozza meg a hölgyek és urak pénztárcáját. A világhírű divatmárkák manapság mind kibocsátanak saját parfümöket, sőt, olykor egész kozmetikai arzenált, aminek jelentős a marketingerősítő szerepe. Hiszen azon is szerepel a logó, amire nap, mint nap rápillantanak a fürdőszobában, a tévé képernyőjén, a közösségi médiában, a zenecsatornákon. Újabban nemcsak a leghíresebb divatházak terveztetnek illatkompozíciókat, de a fast fashion cégek is, mintegy kötelező kiegészítőként, forintokban igazodva, az általános árszintjükhöz

A niche parfümcégek egy szűk réteget céloznak meg, eleve nem a mennyiségi tömeggyártás a céljuk, hanem a művészi önmegvalósítás, egy másfajta kreativitás. Sikerük titka, hogy az emberek egy része – már aki meg tudja ezt fizetni - nem a szokványos kereskedelmi forgalomban kapható, egyedi illatokra vágyik.

Az üvegcse színe a színész pulóverjét idézi

Az amerikai tinédzserek tavaly 26 százalékkal többet költöttek illatszerekre, mint az előző évben – közölte a New York Times. Persze, a szülők pénzéből. A jómód jele ez, hiszen a parfüm nem elengedhetetlen kelléke a megélhetésnek. Az új irányzatok közé tartoznak az uniszex illatok. Már tíz évvel ezelőtt is kifejezetten szexinek számított, ha egy nő férfikölnivel szórta tele magát.

A filmsztárok és énekesek évtizedek óta főszereplői a világmárkák népszerűsítésének, ha valakit felkérnek egy-egy luxus butiklánc arcának, az egyértelmű jele a világsikernek. Sőt, újabban maguk a celebek is kibocsátanak illatcsaládokat.

A közelmúltban megszületett a streaming parfüm: a venezuelai származású Omar Rydberg, akiért egy világ rajong, és aki eljátszotta a Netflixes Young Royals svéd filmsorozat egyik főszerepét, már tavaly kirukkolt az Introval. Az üvegcse és a doboz filmbeli jelmezének, egy lila kapucnis pulóvernek az árnyalatát idézi. Most, hogy vége a sorozatnak, egy másik, sokat viselt felsőjének színét kapta, az idei új illatkompozíció: a Duo, a másik főszereplő, Wille iránti szerelmére utal. A most kibocsátott termék kellemes, nem tolakodó, minden alkalomra viselhető, uniszex jellegű.

DiCaprio után Chalamet a kedvenc

Martin Scorsese, a világ egyik legnagyobb filmrendezője, aki arról is híres, hogy évtizedekkel ezelőtt felfedezte Leonardo DiCaprio tehetségét, az utóbbi években Timothée Chalamet androgén bájának nem bír ellenállni. Ismét reklámfilmet forgat vele a Chanelnek. A Blue Chanel szpotnak már látható volt a közelmúltban egy rövid változata, amely köré a nagy olasz származású amerikai filmrendező most egy egész történetet kreált. Scorsese már 14 évvel ezelőtt is rendezett emlékezetes sikerű reklámfilmet a francia luxusmárkának.

A mostani film hasonló hangulatot teremt, de másfél perc alatt, miközben egy egész életutat villant fel. A művészi elgondolás lényege, hogy fekete-fehér-kék színekben meséli el egy mai színész útkeresését. Az új illattal ezúttal a fiatal férfiakat célozza meg a Chanel.

Van, ahol sült csirke és baconsprayt fújnak a levegőbe

Ma már az éttermek sem akarnak kimaradni ebből az őrületből: régen a szellőztető berendezések éppen hogy elnyomták az ételszagokat, most az ellenkezőjét tapasztalni: a füstös fa és szén illatjegyekkel komponált No 11 Eau BBQ az egyik gyorsétteremlánc első saját márkás parfümje, amely a sült csirkéjük 11 gyógynövényből és fűszerből álló illatkavalkádját idézi. A KFC- és BBQ-rajongóknak szánt, 100 ml-es kiszerelésű terméket kizárólag a KFC Shopban lehet megrendelni. Ára 11 angol font (átszámítva kb. 5000 forint), a parfümből származó bevétel pedig teljes egészében a KFC Alapítványhoz kerül, amely fiatalokat segítő szervezeteket támogat országszerte – olvasható a famouscampaign.com oldalon.

Korábban a Wright Brand nevű amerikai húsipari cég is piacra dobott egy bacon illatú kölnit. A Wright N°100 elnevezésű, szalonnát megidéző készítmény a márka 100. születésnapjára készült. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG