3p

A világ nagyvállalataitól ma már elvárják a vásárlóik, hogy bizonyítsák elkötelezettségüket a klímavédelem mellett, ám hogy miként tehetik ezt, az egyáltalán nem egyértelmű.

Ahogy egymás után érkeznek a hírek a klímaváltozás egyre kritikusabb szintjéről, a multinacionális vállatok már-már kétségbeesetten próbálják bizonyítani, hogy mindent megtesznek a környezeti katasztrófa elkerülése érdekében. A Nestlé, a világ egyik legnagyobb élelmiszergyártója – amely Magyarországon is jelen van –  ennek szellemében feladja korábbi stratégiáját, amelyben karbonkiegyenlítéssel (carbon offset) próbálta ellensúlyozni tevékenysége szén-dioxid-kibocsátását a Quartz.com beszámolója szerint.

Kérdéses ígéretek

A karbonkiegyenlítés lényege: azok a cégek, amelyek azt állítják magukról, hogy tevékenységüket semlegessé akarják tenni a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából, olyan projektetek finanszíroznak a világ bármely pontján, amelyek ellensúlyozzák a kibocsátásukat.

Például erdősítést támogatnak, ami kivonja a levegőből a szén-dioxidot. Emellett megújuló áramtermelési projekteket finanszíroznak, amelyek visszafogják az energiatermelés károsanyag-kibocsátását. Az ilyen programok valóságos hatásáról készült kutatásokból azonban kiderül, hogy a karbonkiegyenlítés több sebből is vérzik.

Irányváltás az óriáscégnél. Fotó: Depositphotos
Irányváltás az óriáscégnél. Fotó: Depositphotos

Az egyik, hogy nehéz bizonyítani, milyen eredményt hoznak valójában az ilyen projektek. Számos tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a programok résztvevői hajlamosak túlbecsülni a környezetvédelmi hasznot. Emellett felmerül a lehetőség, hogy a támogatáshoz jutó országok saját környezetvédelmi erőfeszítéseik megspórolására használják a kívülről érkező támogatást. Emellett a carbon offset nem mentes a kockázattól. A hírügynökségek nemrégiben számoltak be arról, hogy Kanada Brit Kolumbia tartományában leégett 250 hektárnyi karbonkiegyenlítés keretében telepített erdő. Ezek a kétségek vezethettek el a Nestlénél ahhoz, hogy a jövőben inkább közvetlenül saját beszállítói láncának karbonsemlegesítésére költi környezetvédelmi büdzséjét.

Másik irány

Ezzel a váltással nincs egyedül. Korábban az EasyJet fapados légitársaság döntött úgy, hogy karbonkiegyenlítés helyett közvetlenül a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére költi a pénzét. Többet vár például a repülőgépek üzemanyag-felhasználásának hatékonyabbá tételéről, mint az erdőtelepítéstől.

A Nestlé azon dolgozik, hogy 2030-ra termékei összetevőinek 50 százalékát fenntartható termelést folytató mezőgazdasági termelőktől szerezze be. Emellett sokat lehet tenni a környezetbarát csomagolások és logisztika terén.

Ideje belehúzniuk a cégeknek, ha igaz az a jelentés, amelyet a NewClimate Institute kutatóintézet tett közzé tavaly. E szerint a világ 25 legnagyobb vállalata, köztük a Nestlé és az Amazon eltúlozzák a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos terveiket és eredményeiket.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG