3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A világ nagyvállalataitól ma már elvárják a vásárlóik, hogy bizonyítsák elkötelezettségüket a klímavédelem mellett, ám hogy miként tehetik ezt, az egyáltalán nem egyértelmű.

Ahogy egymás után érkeznek a hírek a klímaváltozás egyre kritikusabb szintjéről, a multinacionális vállatok már-már kétségbeesetten próbálják bizonyítani, hogy mindent megtesznek a környezeti katasztrófa elkerülése érdekében. A Nestlé, a világ egyik legnagyobb élelmiszergyártója – amely Magyarországon is jelen van –  ennek szellemében feladja korábbi stratégiáját, amelyben karbonkiegyenlítéssel (carbon offset) próbálta ellensúlyozni tevékenysége szén-dioxid-kibocsátását a Quartz.com beszámolója szerint.

Kérdéses ígéretek

A karbonkiegyenlítés lényege: azok a cégek, amelyek azt állítják magukról, hogy tevékenységüket semlegessé akarják tenni a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából, olyan projektetek finanszíroznak a világ bármely pontján, amelyek ellensúlyozzák a kibocsátásukat.

Például erdősítést támogatnak, ami kivonja a levegőből a szén-dioxidot. Emellett megújuló áramtermelési projekteket finanszíroznak, amelyek visszafogják az energiatermelés károsanyag-kibocsátását. Az ilyen programok valóságos hatásáról készült kutatásokból azonban kiderül, hogy a karbonkiegyenlítés több sebből is vérzik.

Irányváltás az óriáscégnél. Fotó: Depositphotos
Irányváltás az óriáscégnél. Fotó: Depositphotos

Az egyik, hogy nehéz bizonyítani, milyen eredményt hoznak valójában az ilyen projektek. Számos tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a programok résztvevői hajlamosak túlbecsülni a környezetvédelmi hasznot. Emellett felmerül a lehetőség, hogy a támogatáshoz jutó országok saját környezetvédelmi erőfeszítéseik megspórolására használják a kívülről érkező támogatást. Emellett a carbon offset nem mentes a kockázattól. A hírügynökségek nemrégiben számoltak be arról, hogy Kanada Brit Kolumbia tartományában leégett 250 hektárnyi karbonkiegyenlítés keretében telepített erdő. Ezek a kétségek vezethettek el a Nestlénél ahhoz, hogy a jövőben inkább közvetlenül saját beszállítói láncának karbonsemlegesítésére költi környezetvédelmi büdzséjét.

Másik irány

Ezzel a váltással nincs egyedül. Korábban az EasyJet fapados légitársaság döntött úgy, hogy karbonkiegyenlítés helyett közvetlenül a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére költi a pénzét. Többet vár például a repülőgépek üzemanyag-felhasználásának hatékonyabbá tételéről, mint az erdőtelepítéstől.

A Nestlé azon dolgozik, hogy 2030-ra termékei összetevőinek 50 százalékát fenntartható termelést folytató mezőgazdasági termelőktől szerezze be. Emellett sokat lehet tenni a környezetbarát csomagolások és logisztika terén.

Ideje belehúzniuk a cégeknek, ha igaz az a jelentés, amelyet a NewClimate Institute kutatóintézet tett közzé tavaly. E szerint a világ 25 legnagyobb vállalata, köztük a Nestlé és az Amazon eltúlozzák a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos terveiket és eredményeiket.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG