Számok
A K&H Bank sajtótájékoztatón számolt be tavalyi éves eredményéről. A bank 41,8 milliárd forintos rekordszintű nyereséget ért el 2017-ben, amely éves összehasonlításban 18 százalékos emelkedést jelent. A bankcsoport nettó eredménye 2017. utolsó negyedévében 9,6 milliárd forint volt, hitelpiaci részesedése pedig az egy évvel korábban mért 10,2 százalékról 10,5 százalékra nőtt. Ügyfeleinek száma éves szinten 60 ezer fővel, azaz hetente mintegy 1200 új ügyféllel bővült, akiknek közel a fele a fiatal korcsoportból került ki. A K&H Biztosító 2,9 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el, amely éves összehasonításban 3 százalékos növekedésnek felel meg.
A bank összesen 425 milliárd forint, azaz naponta több mint 1 milliárd forint új hitelt helyezett ki 2017-ben, amellyel közel 32 ezer magánszemélyt és több mint 3100 kkv-t és vállalati beruházást finanszírozott. A hitelállomány 9 százalékos növekedése meghaladta a betétállomány 7 százalékos bővülését, így a hitel/betét arány 60,5 százalékról 61,2 százalékra javult. Az új hitelállomány megoszlása: 104 milliárd forint lakossági jelzáloghitel, 24 milliárd forintnyi személyi hitel, és 297 milliárd forintnyi kkv és vállalati hitel.
Fejlesztés, terjeszkedés
A K&H komolyan fejleszti digitális platformjait, hogy ügyfeleinek egyszerűbb és gördülékenyebb banki és biztosítási megoldásokat kínáljon. Év végén a mobilbanki alkalmazásnak 165 ezer felhasználója volt, számuk az előző év azonos időszakához képest több mint a duplájára nőtt. A közelmúltban bevezetetett mobiltárca fizetési applikáció pedig kifejezetten sikeres: a mindössze két hónap alatt regisztrált 13 ezer kártyát már több mint 100 ezer alkalommal vették igénybe.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy az anyavállalat, a KBC azokban az országokban, ahol jelen van, bővülne, terjeszkedni, így Magyarországon is ez a célja. Érdeklődnek a Budapest Bank iránt, ha eladósorba kerül, de minden szóba jöhető akvizíciós célpontot megvizsgálnak. Arra az elhangzott kérdésre, hogy a bank mikortól számít magasabb hazai kamatkörnyezetre és így kedvezőbb működési feltételekre, azt válaszolták, hogy nem erre várnak, hanem a jelenlegi helyzethez alkalmazkodnak, igyekeznek növelni a hitelállományt, valamint a díj-, és jutalékbevételek szintjét.
Fix vagy változó?
Egy vonatkozásban azonban felmerült az előbb utóbb emelkedő kamatok szintje: mégpedig a hosszabb lejáratú hitelek, döntően a lakosság ingatlanhitelek esetében. Az MNB szorgalmazza, hogy a bankok fix kamatozású hiteleket kínáljanak, hogy ezzel ki lehessen küszöbölni a későbbi kamatszint emelkedésből adódó terheket, pontosabban el lehessen oszlatni azokat egyenletesen a futamidő alatt.
David Moucheron, a K&H csoport vezérigazgatója elmondta, hogy a bank a fix kamatozású hiteleket ajánlja ügyfelei figyelmébe, de az ügyfelek egyelőre a rövidtávon sokkal kedvezőbb változó kamatozásút választják. Az ügyfelek döntési szabadságát messzemenőkig tiszteletben tartják, nem akarnak úgy járni, mint egyes írországi bankok, akiket most azért vizsgál az ottani jegybank, mert úgy véli, hogy túl drága hiteleket adtak ügyfeleiknek.
Az ügyfélnél tehát a döntés, és úgy gondolják, jó lenne, ha az ügyfelek jobban tisztában lennének azzal, hogy később gond lehet a magasabb kamatok miatt, és ennek hangsúlyozásában akár a sajtónak is szerepe lehet. A helyzet ugyanakkor nem könnyű, hisz még a szakemberek is meglepődtek az utóbbi évek hosszúra nyúlt kamatmentes időszakán, ráadásul az EKB és az MNB is hangsúlyozza, hogy addig kerüli a kamatemelést, amíg csak lehetséges.