7p

A „fogászati turizmus” kifejezésre sokaknak felszalad a szemöldöke, miután számos negatív társgondolat bukkan fel bennük, kevésbé jómódú és elhanyagolt szájú osztrákokat lehúzó határmenti jöttment fogorvosokról. Pedig a külföldiek fogászati ellátása nem holmi ügyeskedő magyar virtust tükröző találmány, hanem mára már egy nemzetközi gazdaságot tunningoló win-win üzlet páciens és fogorvos között. Nem naivitás azt hinni, hogy előfordulnak a piacon olyan „szakemberek”, és mi több, belenyúlnak a páciens szájába, akikhez jobban illett volna valamilyen spekulatív munkakör pénzügyi területen, mintsem mások egészségügyi állapota feletti felelősség vállalása. De ne róluk beszéljünk. Éppen elég az, hogy aláássák sokszor azoknak a magyar fogorvosoknak a hitelét és szakmai érdemeit, akik komolyan gondolták a hippokratészi esküt, és a gyógyítás fogalmát nem a húszezres bankók mennyiségével korrelálják.

Svájc. Vakító zöldben burjánzó füves domboldalak, havas hegycsúcsok, tehénkürt és a világ legfinomabb, leglágyabb csokija, amely úgy olvad el a szádban, ahogyan te magad is az ízétől. Na és persze a fél világ ide dugdosott pénze, szemtelenül duzzadó banki szektorral. A magukat Svájcban szerepeltető magyar fogászati klinikák legfőbb vendégköre azonban mégsem az ötszáz frankos nyakkendőben fontoskodó zürichi üzletemberekből és szállodatulajdonosokból áll össze. Sokkal inkább a vidéki, egyszerűbb, kétkezi munkás emberekből és a betelepült német vagy szláv ajkú európai népekből, akik továbbra sem engedhetik meg maguknak a nem túl csábító fogazatuk helyreállítását a helyi fogorvosok aranyárain. Csupán a példa kedvéért: egy zürichi fogorvos egy fogtömésért magyar pénzre lefordítva akár 150 ezret is elkérhet, egy komplex gyökérkezelésért pedig 380 ezret. Ha teljes restaurálásról van szó implantátumokkal és fix fogpótlással, akár 15-20 millió forintba is kostálhat.

Hagyok itt egy kis időt ezeket a számokat megemészteni.

Az rendben van, hogy az átlagjövedelmek sem hasonlíthatók a magyarokéhoz, de azért ezek az összegek mégiscsak a torkán akasztják a falatot az embernek. Nem csak a magyarnak.  A Svájcban élő nem nyakkendősök tehát boldogan kapaszkodnak inkább a magyar fogorvos székének karfájába, aki pontosan ugyanolyan szakmai felkészültséggel és minőséggel fogja elvégezni a szájukban a szükséges vagy vágyott életminőséget javító beavatkozásokat, mint svájci kollégája. Mindezt a svájci ár 30-50 százalékáért.

Nyilvánvalóan egy magyarországi kezelés számos bizonytalansággal és áldozattal jár, amit nem mindenki óhajt bevállalni. Vélhetően ez az egyetlen oka, hogy nem kezelteti egész Svájc magát Magyarországon, mert az egyre bővülő kiváló fogorvosaink rátermettsége és tettrekészsége bizonyosan nem akadály ebben. Egy komplex fogászati kezelés jellemzően több magyarországi utazást igényel a köztes, több hónapot felölelő gyógyulási idők miatt, és az egyes vizitek akár 1-2 hét helyben tartózkodást igényelnek. Ennek az oka nem a fogorvosok lassúsága, hanem a fogtechnikai laborokban készülő pótlások időigénye, hiába készülnek a külföldiek számára prioritással a kért fogtechnikai munkák.  Svájcban a szabadságolás pedig a legtöbb alkalmazott számára szigorú, év elején előzetesen lejelentett menetrend szerint érvényes, amitől nem minden esetben könnyű eltérni egy külföldön végzett fogászati kezelés kedvéért.

A lakóhelytől távol eső, idegen országban történő, sokszor fájdalmas kezelési procedúrákhoz ráadásul utazási-és tartózkodási költségek is járulnak, így jogosan merül fel a kérdés, hogy mely kezelések azok, amelyek határozottan megérik az alacsonyabb árukat a járulékos költségeikkel együtt. Jellemzően a nagyobb volumenű, több komponensű kezelések azok, amelyek még így is bőven előzik árban svájci társaikét. Mert nem mindegy, hogy a tökéletes új mosoly és rágógépezet 15 millióba helyben, vagy 8 millió forintunkba kerül utazásokkal együtt. Egy darab komplex implantátumra rögzített koronáért, amely két utat és összesen 8 munkanap magyarországi tartózkodást igényel, azonban már olykor kár belevágni magyar fogorvossal, mert amit az érintett a réven nyer, azt elveszíti a vámon. Előfordul azonban a „kellemeset a hasznossal” elve is, amikor az egyébként aktuális fogászati karbantartás összekötésre kerül egy kiruccanással a turisztikai szempontból kiemelkedő pontszámú Budapesten vagy magyar vidéken. Nem véletlen az sem, hogy a második legnépszerűbb fogászati turisztikai célpont Budapest után, Hévíz. Bár szájsebészeti beavatkozások után a termálfürdőzés tiltott, úgy tűnik ez sem tartja vissza az elszánt mosolyogni és rágni vágyókat.

A legnehezebb falatot a legtöbb esetben a bizalom szintjének megugrása jelenti. Ennek csupán egyik eleme az, hogy a fogorvosa az embernek olyan mint, a nőgyógyásza vagy a pszichológusa. Minden fogorvos-fóbiás azt gondolja magáról, hogy ő az egyetlen a világon, aki retteg, izzad és elájul, ha be kell ülni abba a bizonyos székbe, amire horrorisztikus hangokat kiadó fúrók, szívók és ki tudja milyen kínzó eszközök vannak még hozzáláncolva. Megdöbbentő dolgot fogok mondani: senki sem szeret fogorvoshoz járni. Még maga a fogorvos sem. Ellenállással és félelemmel a ritka kivételtől eltekintve mindenki küzd, a különbségek csak a mértékben vannak. A páciens bizalmának elnyerése és az „itt jó helyen vagyok” emóciójának az életre hívása benne az első kapu, ami a szék irányába nyílik. Az a jó orvos, aki előbb a lelket érinti, és csak utána a testet. A külföldi betegek bizalmának elnyerésénél ez halmozottan igaz. De a pszichológiai rátermettség csak egy szelete a bizalom tortájának. Svájcban amúgy is dívik a dolgokat az éleik és a beilleszthetőségeik mentén mérlegelni, nincs ez másként a fogászati praxis nyújtotta lehetőségek kiválasztásánál sem. Hiába annyira szimpatikus a fogorvos, hogy legszívesebben összeköltöznénk vele, ha nincs mögötte az az apparátus, ami az egészségügyi biztonságunkat teljes mértékben lefedi. Ennek legfőbb tétele az utógondozásra nyújtotta lehetőségek. Az a magyar fogorvos, aki nem tudja a páciensét a saját országában fogadni és ellátni, ha panaszra kerülne a sor a magyarországi kezelést követően, nem lesz sokáig népszerű. A Svájcban felvonuló magyar fogászati klinika kiválasztásánál  a svájci páciens számára ez a legfontosabb szempont az ár mellett. Azok a magyar fogászatok élvezik a verseny élbolyát, akik saját rendelővel és rendszeres svájci jelenlét mellett nyerik el a pácienseik bizalmát. Senki sem szeretne minden apró utógondozási problémával, panasszal vagy adott esetben garanciális javítási igénnyel országhatáron túlra utazgatni. Az a fogorvos, aki nem tudja ellátni Svájcban az elő-, a köztes- és az utógondozást, csak pofátlanul alacsony árral vagy Alain Delon-i sármmal tud betegeket megnyerni.

A pandémia kiváltotta visszaesést, majd az azt követő, a szomszédunkban dúló háború okozta elbizonytalanodásból eredő torpanást a gazdasági megfontolások és az egyre bővülő pozitív tapasztalatok a magyarországi fogászati ellátás kapcsán beelőzték. A magyar fogorvosok képzettek, ügyesek, szimpatikusak, és beszélnek nyelveket. Megfelelő és minőségi praxisháttérrel pedig olyan keresett és elismert szakemberekké váltak Svájcban, hogy nem csak a gazdaságunknak, hanem a megtépett kollektív magyar léleknek is öröm ez.

(x)

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG