Azok a kínaiak, akik eddig Milánóban vagy Párizsban szórták a pénzüket, most újra felbukkantak, ám ezúttal a belföldi kereskedelem járhat jól velük - írja a Financial Times.
A lap megnézte a luxusmárkák teljesítményét 2016 második felében, az eredmény pedig éles növekedést mutat a korábbiakhoz képest. Kína többet vásárol a luxustermékekből, mint a világ bármely más országa, ezzel egyharmadát adva a globális forgalomnak.
Szép fordulat
Pedig nem volt egyszerű helyzetben a luxuskereskedelem, amelynek növekedése 2013-ban megtorpant. Hszi Csin-ping elnök ekkor jelentette be megszorító intézkedéseit, kezdett bele a korrupció elleni harcba és ekkor lassult le a kínai gazdaság is, ezek pedig egy csapásra megakadályozták a további bővülést.
Azonban a Burberry, a Hugo Boss és a Louis Vuitton (LVMH) is fordulatról számol be: újra növekedés látható a szegmensben, még ha csak egy számjegyű is. Nem csak a ruhamárkák könyvelhettek el erős félévet: a konyakjairól híres Rémy Cointreau 9 százalékkal tudta növelni az eladásait a harmadik negyedévben.
Vissztaért a jókedv
Elemzők szerint a növekedés annak is köszönhető, hogy mára mindenki kiheverte a 2016 eleji kínai tőzsdekrachot, és az antikorrupciós ügyek is lassabb mederbe kerültek, így - ha ugyan nem is kérkedik mindenki a vadiúj legdrágább órájával - olvad a jég a tehetős vásárlók körében. A lap által megszólaltatott elemző szerint a hazai márkák is jól futnak, és újra feltörekvő szokás az éttermek látogatása.
Nagyot lendített az is a forgalmon, hogy a márkák eddig prémiumot fizettettek a vásárlókkal a kínai vámok miatt, ám ez enyhült. Ha kicsi a különbség a külföldi vagy kínai ár között, inkább a hazait választják a vásárlók. A barátságosabb vámszedés egy másik területnek is jót tett: fehéredik a korábban hamisítványokkal teli piac. Ráadásul kemény ellenőrzésekre és büntetésre számíthat az, aki megpróbál ezekkel a termékekkel csencselni, mindennaposak az ellenőrzések a határokon és a reptereken.
Ugyanakkor a szakértők úgy tartják, hogy idővel újra Európa lehet a vásárlók célpontja. A jüan romlása jócskán rátesz az importköltségekre, amit a vásárló fizet meg. Ahogy elhalványul a terrortámadások szomorú emléke, a kínai gazdagok újra felfedezik majd az európai világvárosok üzleteit.