4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt 21 évben ötvenszeresére emelkedett a napijegyek, 33-38-szorosára a hetijegyek ára a Sziget Fesztiválon. A programok és a szolgáltatások is nyilván óriásit változtak azóta, de az utóbbi tíz év alatt mindenképpen az inflációt sokszorosan túlszárnyalva mentek fel az árak.

Míg 1993-ban 300 forintért lehetett bemenni a Sziget Fesztiválra, ma ugyanez 15 000 forintba kerül. Az ötvenszeresébe. (Sőt, holnaptól, meg a helyszínen már 16 000 lesz ugyanez.)  A hetijegy akkor 1800 volt, ma, július 31-én 68 000 forint, ez pedig 38-szoros emelkedés. Vagy választhatunk olcsóbb, ötnapos bérletet 59 ezerért, ez csak 33-szorosa az egykori napijegynek.

Eközben a fogyasztói árak színvonala a KSH szerint majdnem pontosan hatszorosára emelkedett, tehát a jegyárak sokszorosan lekörözik a pénzromlást. Nem csoda, hogy a hrek szerint a hazai vendégek ma már elég kevesen vannak, a fő vendégkört elsősorban a külföldiek teszik ki.

Szinte halljuk is a szervezőket, akik elmondják, hogy a legelső Szigethez képest mekkora óriásit fejlődött a szolgáltatások színvonala és főleg a programkínálat, ma már milyen nívós és drága előadók vannak, hányféle színpad, sátor és különböző más program, össze se lehet hasonlítani. Vagy hogy korábban kapott némi állami támogatást is a Sziget, de most már évek óta nem, ráadásul régen nem fizetett a területhasználatért.

Ettől azonban a tény tény marad: a heti bérlet drágább, mint a havi nettó minimálbér 66 483 forintos összege, és a napijegy is hasonlóan nagy érvágás a lakosság nagy részének, még ha több tucatnyi koncertet is kapunk érte.

Az első fesztiválok biztosan nagyon fapadosak voltak, de akkor ne menjünk annyira vissza. Csakhogy az utóbbi években is eléggé szépen galoppoztak az árak. Például most az utóbbi 12 hónap inflációja inkább szerényen negatív volt, mégis hét százalékkal nőtt a napijegy és hárommal a heti belépő ára. Ha okot akarunk rá keresni, a forint gyengülését biztosan ide lehet venni, amely főleg a külföldi fellépők gázsiján keresztül hat. A nyugat-európai lassú, de létező gazdasági növekedés is növelheti a keresletet az előadók iránt.

Tíz évre visszatekintve pedig másfélszeresére nőtt az árszínvonal (mintegy 50 százalék volt az infláció), miközben 3,7-4,3-szeresére mentek fel a különböző belépők árai. De lentebb mellékeljük az egész táblázatot, bárki néhány osztással kiszámolhatja, melyik két év alatt mennyi volt a változás. (A valóság bonyolultabb, van még engedmény elővételnél, lépcsőzetesen nő az ár, ott a nulladik és a mínusz egyedik nap stb.)

Brujería, azaz Boszorkányság - spanyol brutál metál-együttes (Fotó: Wikimedia Commons, 2009)

Az index.hu két évvel ezelőtt készített egy összehasonlítást, amiben hasonló eredményekre jutott, nagy érdeme, hogy az étel- és italárakról is van benne szó, hiszen ilyet bevinni tilos, muszáj a helyszínen fogyasztani. A lényege, hogy öt év leforgása alatt, 2005 és 2012 között – miközben volt egy elképesztő pénzügyi és gazdasági válság – a vizsgált élelmiszer- és italfajták ára másfél-kétszeresére ment fel, sokkal, de sokkal jobban, mint a KSH szerint a hasonló termékek általában az országban.

A sör például több mint duplájára, 270-ről 580 forintra – aztán hogy az idén hol lesz majd… Azt mindenesetre megállapították, hogy a Budapest belvárosi szórakozóhelyek jelentős része még a fesztiválnál is drágább.

(A grafikonok hátterében Jarvis Cocker 2011-ben, fotó: Wikimedia Commons.)

(Wikipedia, KSH)
Napijegy (forint) Olcsóbb hetijegy (forint) Drágább hetihegy (forint) Fogyasztói árak (jobb skála, 1993=100)
1993 300 1 800 1 800 100
1994 300 1 800 1 800 119
1995 500 2 500 2 500 152
1996 700 2 800 2 800 188
1997 800 5 000 5 000 223
1998 1 200 6 000 6 000 254
1999 1 500 7 000 7 000 280
2000 2 000 8 000 8 000 307
2001 2 500 10 000 10 000 336
2002 3 000 12 000 12 000 353
2003 3 500 14 000 14 000 370
2004 4 000 16 000 16 000 395
2005 5 000 20 000 20 000 409
2006 6 000 20 000 24 000 425
2007 8 000 25 000 30 000 459
2008 8 000 25 000 30 000 487
2009 10 000 37 500 45 000 508
2010 12 000 38 000 46 000 533
2011 12 000 38 000 46 000 554
2012 13 000 55 000 63 000 585
2013 14 000 58 000 66 000 595
2014 15 000 59 000 68 000 595
2014/1993 50,0 32,8 37,8 6,0
2014/2004 3,8 3,7 4,3 1,5
2014/2013 1,071 1,017 1,030

1,000

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:44
Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között. 
Vásárló 30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője
PR | 2025. május 12. 09:42
1995-ben nyílt meg Győrben az első INTERSPAR hipermarket, és ezzel új korszak kezdődött a hazai vásárlási kultúrában. A SPAR Magyarország akkor nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Plazmaadó-körkép: mit érdemes tudni a plazmaadásról?
Márkázott tartalom | 2025. május 7. 12:00
A plazmaadás sokakat érdekel, és sokan vannak azok is, akik még nem merték megtenni azt a bizonyos első lépést. A felelős döntés elősegítésére most igyekszünk egy átfogó képet adni a plazmaadásról, hogy egyértelmű legyen mindenki számára: mire számíthatunk, ha időpontot foglalunk.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Felfedezés, élmény és fejlődés a tanulótoronnyal
Márkázott tartalom | 2025. május 4. 12:04
A kisgyermekes mindennapok egyik legizgalmasabb fordulópontja, amikor a gyerek már egyre aktívabban részt venne a család életében – például a konyhai sürgés-forgásban. Ebben az időszakban hasznos segítség lehet a tanulótorony, lássuk most mit is tud ez a szuper termék.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Magával ragadó eredmények hajtetoválás segítségével
Márkázott tartalom | 2025. május 3. 11:26
Rengeteg férfi küzd kopaszodással, amely nemcsak esztétikai szempontból előnytelen, de a közérzetre is negatívan hat. Van azonban egy olyan eljárás, amely megoldást jelenthet a problémára, és ezért még csak mélyen a zsebünkbe sem kell nyúlni. (Nem úgy, mint például a hajbeültetés esetében.) Az alábbiakban bemutatjuk azt a módszert, amely pénzügyi szempontból is előnyös lehet hajhullás ellen!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG