A Magyar Gasztro Térkép Klaszter céljai között szerepel a hazai termelők áruinak bejuttatása a nemzetközi áruházláncokhoz, a nem tisztességes „árfelhajtó” tényezők kiszűrése, a magyar termékek piaci szerepének erősítése. A szakmai összefogás megpróbálja felölelni a Magyarországon működő, az élelmiszer gazdasághoz kötődő vállalkozások, egyéni termelők összességét, így gasztroláncokat éppúgy, mint civil szervezeteket vagy éppen multikat.
Ez az összetétel sok esetben magába hordozza a konfliktusok, érdekellentétek lehetőségét is – magyarázza Orsolyák Zoltán, a Magyar Gasztro Térkép Klaszter elnöke, – de az ellentétek csillapítása, a közös kompromisszumos megoldások megtalálása is a céljaink között szerepel.
A kezdeményezést a Vidékfejlesztési Minisztérium is támogatja
A Magyar Gasztro Térkép Klaszter kezdeményezése kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy az élelmiszerlánc valamennyi szereplője egy rendszerben jelenjen meg és kapcsolódjon össze – mondta el Dr. Kardeván Endre államtitkár a klaszter megalakulásának ünnepélyes aláíró ceremóniáján.
Az agrártárca államtitkára is a projekt mellett |
Kiemelik: állami segítség a Gyulai Húskombinátnak. Részletek >>> |
Az államtitkár beszédében nagyon fontos feladatnak nevezete a kiváló minőségű hazai termékek piaci pozíciójának erősítését, ezt segíti az Országgyűlés által már elfogadott hungarikum törvény is. A klaszter kapcsán üdvözlendő célnak tartja a magyar élelmiszeripari termékek vendéglátóiparban és közétkeztetésben való széles körű elterjesztését. „Nélkülözhetetlen a helyi élelmiszer-előállítás összekapcsolása a közétkeztetést, vendéglátást végző egységekkel, hiszen ez által felértékelődhet a helyi termék fogalma. Nem utolsó szempont az sem, hogy ezeknek a termékeknek nem kell sok száz vagy ezer kilométert utazniuk, amíg eljutnak a fogyasztó asztaláig” – tette hozzá az államtitkár.
Virtuális piactér lesz
A virtuális piactér minél szélesebb körű kiépítését, hazai elterjesztését, a mezőgazdasági szereplőkhöz való eljuttatását a klaszter tagja, az Infobex Kft. segíti, aki missziójának tekinti a mezőgazdasági vállalatok, gazdálkodók teljes körű informatikai szolgáltatásokkal történő ellátását.
A weboldalon üzletelő vállalkozások a csatlakozásukkal hitet tesznek a hazai előállítású termékek használata és népszerűsítése mellett. A holnaplátogatók pedig tudatosan e vállalkozásokat helyezik előnybe, akár vendéglátói vagy kereskedelmi szolgáltatások tekintetében.
Szélesebb körből, kényelmesebb módon tudjuk kiválasztani a partnereinket, így gyorsan, pontosan fel tudjuk mérni az éppen aktuális árakat, kínálatot, így gyorsabban fogunk jó döntéseket is hozni – mondta el a rendszer előnyeit hangsúlyozva Kincses Zsuzsanna, a Profi Magyarország Zrt. marketing-kommunikációs vezetője.
Egyszerűbb lesz akciókat szervezni, előreláthatóbban tudunk majd az árakkal, volumenekkel, akár új termékek bevezetésével kalkulálni. Az információáramlás új formája ez, amely megkönnyíti, gyorsabbá teszi a munkánkat, így az általunk kínált új termékek hamarabb kerülhetnek a vásárlóink kosarába – tette hozzá a marketingvezető.
A Magyar Gasztro Térkép Klaszter alapító tagjai: Magyar Termék Non Profit Kft. Profi Magyarország Zrt. Élelmezés Vezetők Országos Szövetsége Tudatos Vásárlók Egyesülete Kortárs Gasztronómiai és Kulturális Egyesület Mirbesz Csoport TESCO-Global Áruházak Zrt. Levegő Munkacsoport Prémium Hungaricum Egyesület Magyar Gasztro Kontroll Kft. Infobex Kft. Chéf Centrum Kft. |
Egészséges piaci körforgás beindítása a piacon
A klaszter reméli, hogy a kezdeményezés talán be tud indítani egy egészséges körforgást a gazdaságban, ahol megérti a piac minden szereplője és a lakosság is, hogy ha a hazai termelők és vállalkozások termékeit és szolgáltatásait veszik igénybe, akkor azok forgalom növekedése fejlődést és munkahelybővülést is eredményezhet, mely a gazdaság egészére is kihat.
Az önszabályozó politika a magyar termék árak csökkentésének kulcsa
A kezdeményezés kiemelt figyelmet szentel a magyar termékek eladhatóságánál az ár kérdésére, hiszen a szakemberek csak a megfizethető és minőségi terméket tartják a hazai viszonyok és vásárlóerő figyelembevétele mellett piacképesnek.
Jelenleg sajnos számos esetben a magyar termék drágább a külföldinél – jegyzi meg Orsolyák. A klaszter e helyzetből való kilábalást abban látja, ha a termelők és a kereskedők egy tanulási és kereskedelmi önszabályozó politikának vetik alá magukat, illetve véleményük szerint jelen összefogással könnyebben kiszűrhetők a nem tisztességes „árfelhajtó” tényezők is.