5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Áprilisban visszatért a defláció a hipermarketekbe, idén januárban és februárban is csökkentek az árak, de márciusban megugrottak, most megint csökkenni kezdtek. A Privátbankár Árkosár felmérésből többek közt az is kiderült, hogy áprilisban jóval olcsóbban hozhatunk össze egy kiadós reggelit, mint márciusban. Cikkünkből megtudhatja, mely termékek lettek még olcsóbbak.

Április 8-án újra meglátogattunk három hipermarketet, és megnéztük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz és az előző évhez képest.

Ismét jó hírt hoztunk a boltokból: nem csak előző hónaphoz, de előző évhez képest is olcsóbban úsztuk meg a bevásárlást. Igaz az Auchan emelte az árait tavalyhoz képest, és egy hajszálnyival a Tesco is drágább lett, az Interspar majdnem 5 százalékot engedett az árakból és így összesítésben árcsökkenést mértünk.

 

 

Az éves árváltozás százalékos mértéke, vagyis a Privátbankár Árkosár árindexe

A Privátbankár Árkosár felmérés hét éves történetében alig fordult elő, hogy deflációt mértünk, vagyis az, hogy előző évhez képest olcsóbbak lettek az élelmiszerek, de januárban és februárban is így történt. Ezt a trendet szakította meg múlt hónapban mért adat, amikor 7 százalékos éves áremelkedést tapasztaltunk a hipermarketekben.



A márciushoz képest mért 3,2 százalékos csökkenés azt jelenti, hogy míg előző hónapban mindhárom boltban 18 ezer forint felett volt a számla, addig most mindhárom boltban megúsztuk 18 ezer forint alatt a vásárlást. A három áruház átlaga 17 637 forint lett.

 



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az Árkosár-felmérés készítése közben érdekes jelenségre lettünk figyelmesek: egyik hipermarketben sem árultak fél literes üveges Heinekent. Mint kiderült, fontos mérföldkőhöz érkezett a magyarországi sörpiac: mostantól 4 decis kiszerelésben árulják az egyik legnépszerűbb márkát. Rejtett áremelés vagy csak dizájnváltás? Utánajártunk, mi történhetett: Drágám, a sörök összementek >>

Egy hónap alatt komolyabb áremelkedést a banánnál mértünk, ami 24 százalékkal lett drágább, ennél kisebb mértékben drágult az alma és a jeges tea. Olcsóbb lett azonban a burgonya, amelynek ára 25 százalékot esett, valamivel kisebb árcsökkenést mértünk a csokinál, de olcsóbb lett egy kiadós reggeli is: áprilisban kevesebbet kérnek ugyanis a kenyérért, a tojásért, a tejért, a kávéért, teáért és a májasért is.

A KSH pénteken közli az infláció márciusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Tavalyhoz képest a banán lett 23 százalékkal drágább, és a joghurt ára is 26 százalékot ugrott, a legnagyobb drágulást azonban a tejfölnél mértük, ami 36 százalékkal drágább, mint 2013 elején. Drágább lett a tej, a tészta és a párizsi is, ezek 16-17 százalékkal drágultak. Tíz százaléknál is magasabb árcsökkenést mértünk azonban a harmincból 11 terméknél: 20 százalék fölötti áresés volt megfigyelhető a krumplinál, lisztnél és a cukornál. Ennél kisebb mértékben csökkent a kávé, a tea, a csoki, az olaj, a májas, egyes húsok, a margarin és narancslé ára. 

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mindjárt itt a húsvét, amikor a sonkáé, a tojásé és a csokinyulaké a főszerep, legalábbis a boltokban. Már két héttel az ünnep előtt is széles kínálatot találunk ezekből a termékekből a hipermarketek polcain, kiemelt standjain és az üzletek folyosóin lévő "sonkaturkálókban". Aki kitartóan keres, megtalálhatja a legolcsóbb termékeket, mi meg is tettük.

Aki sok locsolót vár, és nem a méret, hanem a darabszám a lényeg, olcsón kaphat tojást, nagy kiszerelésben (30 darab), ugyanis olcsóbb, mint a háztartások által leggyakrabban keresett 6-os vagy 10-es csomagban. A darabár így a Tescóban 28,9, az Auchanban 29,3, az Intersparban pedig 16,6 forint. Ha nem locsolóknak lesz, és nem a darabszám számít, vagy nem elsősorban az, akkor érdemes a tojás kilós árát is megnézni, 2012 óta, ezt is kötelező a boltokban feltüntetni.

Sonkából is egyre nagyobb a választék a hipermarketekben, mi most csak a főtt-füstölt termékek közül válogattunk, és kerestük a legolcsóbbat. Ez nem könnyű feladat: a címkéken nehezen található meg a kilós ár, pedig ezt érdemes nézni, így hasonlíthatók össze az árak. Mivel a legolcsóbb termékeket kerestük, a Tescóban és az Auchanban is lapockasonkát választottuk, ennek kilója az Auchanban 929, a Tescóban 939 forint. Az Intersparban a Délhús sonkáját lehet legolcsóbban kapni, 1790 forintért.

Érdemes tudni, hogy a fogyasztóvédelmi előírások szerint a sonkák címkéjének a sertés kivételével utalnia kell az állatra, a testtájra is, például comb vagy lapocka, tartalmaznia kell az előkészítés módját - darabolt vagy kötözött -, fel kell tüntetni a hőkezelés módját - nyers vagy főtt, a pácolás és a füstölési eljárást, nyers sonkák esetén azt, hogy a termék nyersen vagy főzve, illetve sütve fogyasztható.

Mitől csoki a csoki?

Az étcsokoládénak legalább 35 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia, amiből legalább 18 százalék a kakaóvaj és legalább 14 százalék a zsírmentes kakaó szárazanyag, tejcsokoládénál legalább 25 százalék összes kakaó szárazanyagot kell tartalmaznia a terméknek.

Végül a csokinyuszik árát is megnéztük, az Intersparban 99 forint a legolcsóbb csokifigura, ugyan csak 18 grammos, de valóban csokoládéból készült, a Boci gyártja. A Tescóban és az Auchanban ennél olcsóbban is vehetünk csokinyulakat, de ezek nem számítanak valódi csokoládénak. A Tescóban a 60 grammos kakaós tejbevonómasszából készült Nicole Choco csokinyuszi 79 forint, az Auchanban a 23 grammos szintén masszából készült csokinyúl 49 forint.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG