Története legnagyobb sztrájkja zajlik a Ryanairnél. Európa vezető fapados légitársasága szerdán és csütörtökön több száz járatot volt kénytelen törölni, mivel a spanyol, a portugál, az olasz és a belga fedélzeti legénység is beszüntette a munkát. Nem szállt fel a szerdai és csütörtöki Budapest-Barcelona járat sem.
Hivatalos közlések szerint a sztrájk mintegy 100 ezer utast érint. Ők más járatokra foglaltak át, vagy kérték a jegyár teljes visszatérítését. A menedzsment egyúttal leépítéseket helyezett kilátásba: száz pilótát és kétszáz légikísérőt bocsáthatnak el a dublini bázisról a munkabeszüntetés okozta gazdasági károk miatt.
A húsz eurós repjegy ára
A személyzet az állítólag rossz munkakörülmények miatt nem hajlandó felvenni a munkát. A spanyol dolgozók például azt állítják, hogy mivel írországi munkaszerződéssel rendelkeznek, nem hitelképesek Spanyolországban, nincs munkahelyi baleset-biztosításuk, és nem jár nekik betegszabadság sem.
"A munkakörülményeink miatt sajnos nem maradt más választásunk. Megvan az ára annak, hogy húsz euróért repülhettek nyaralni. Ezt az árat a Ryanairnél elsősorban a személyzet fizeti meg” - jelentette ki ezzel összhangban a Spiegelnek egy neve elhallgatását kérő németországi utaskísérő. Ezzel arra utalt, hogy a fapados az alacsony jegyárak érdekében „optimalizálja a költségeket”, magyarul a végletekig leszorítja a kiadásokat.
A stewardess, aki saját bevallása szerint egy olyan európai országból érkezett Németországba, ahol a fiataloknak alig van perspektívája, azt mondta: ki akart jutni a "nagyvilágba", és úgy gondolta, hogy erre a célra tökéletesen megfelel a Ryanair. Az ír cégnél ugyanis nem követelmény a munkatapasztalat és (az angolt leszámítva) az idegennyelv ismerete. Mindezt szem előtt tartva hajlandó volt háromezer eurót fizetni a munkára felkészítő céges tréningért (ezt a díjat időközben eltörölték), és még a munkaruha árát is maga állta.
Ennyit keresnek
Habár kezdetben nagyon lelkes volt, idővel rájött, hogy a Ryanairnél a munka korántsem álommeló. A fizetése nettó 700 és 1300 euró között mozog, és öt éve nem nő. Habár Németországban él és dolgozik, egy ír munkaerő-kölcsönző cégen keresztül foglalkoztatják - sok más dolgozóhoz hasonlóan -, így kvázi nincsenek német munkajogai. Szerződése határozott időre szól, nincs alapfizetése, csupán a repült órákat térítik meg, valamint jutalékot kap a fedélzeten eladott ételek és italok után. Nem fizetik a munkába járást, valamint a késések és járattörlések miatti túlórákat sem, és fizetett betegszabadsága sincs.
A stewardess arra is panaszkodott, hogy nem kapnak fedélzeti ellátást: a fogyasztást maguk fizetik, vagy kintről hoznak maguknak ételt-italt. Szigorú előírások vannak érvényben az öltözködésben is: megszabják például, hogy milyen erős harisnyát kell viselniük.
A hölgy mindezek ellenére a cégnél maradt, mert változtatni akar a helyzeten. Mint mondja, a dolgozók ma már szervezettek, és reméli, hogy a sztrájkkal sikerül majd elérni a kívánt változásokat. Végezetül megjegyezte: a problémák ellenére is hálás a légitársaságnak, hogy lehetőséget kapott álma megvalósítására.
319 millió euró nyereség
A Ryanair egyébként még mindig vastagon nyereséges: épp a héten jelentették be, hogy 319 millió euró adózott profitot értek el a június végével záródott negyedévben.
Ez 20 százalékkal kisebb ugyan az egy évvel korábbinál, de még így is felülmúlta a szakértők által várt 305 millió eurót. Az előrejelzések szerint az éves nyereség 1,25-1,35 milliárd euró lehet. A tavalyi üzleti évben 1,45 milliárd euró profitot termelt a cég.