Prezi, Ustream és LogMeIn – három magyar internetes vállalkozást emel ki a New York Times cikke, mint a sikeres hazai vállalkozók példáit, akik a mostoha hazai viszonyok ellenére is megállták a helyüket a világpiacon, és hárman együtt 110 millió felhasználót tudtak gyűjteni az interneten. A Prezi prezentációs szoftverrel, az Ustream videó-szolgáltatással, a LogMeIn pedig különböző számítástechnikai eszközök távoli, interneten keresztüli elérésével foglalkozik.
Boston, Sydney, Amsterdam, de azért egy kis Budapest is
„Magyar alapítású cég vagyunk, a digitális világ egyik leggyorsabban fejlődő SaaS (szolgáltató) cégeinek egyike. Termékeinket a világ minden országában használják (…) 2003-ban amerikai befektetők karolták fel a céget. A LogMeIn nemzetközi főhadiszállása ekkor került át Budapestről az Egyesült Államokba, a Massachusetts állambeli Bostonba (...) A fejlődés pedig óriási ütemet vett: a LogMeIn ma már valódi globális brand. Délkelet-ázsiai, ausztráliai és óceániai régiónk központja Sydney-ben, európai irodánk Amszterdamban, fejlesztőközpontunk azonban továbbra is itt, Magyarországon, Budapesten és Szegeden található” írja a LogMeIn honlapja (a szövegben néhány helyesírási hibát kijavítottunk).
„A magyar vállalkozók erőt merítenek abból, ha olyan példákat látnak, mint a Prezi, és tudják, ha eléggé keményen dolgoznak, és van egy kis szerencséjük, akkor globálisan sikeres márkanevet építhetnek fel” – mondta Árvai Péter, a Prezi vezérigazgatója a lapnak a cég 2009-ben San Francisco-ban megnyitott irodájából.
Mi, akik hiszünk a változásban
„Azt hiszem, a mi kelet-európai generációnk speciális” – mondta a lapnak Balogh Péter, a navigációs megoldásokkal foglalkozó NNG vezérigazgatója. „Fiatalok voltunk, amikor a szovjet blokk szétesett, láttuk a kiépült társadalmi rendszert megváltozni. Mi hiszünk a változásban” – tette hozzá.
Balogh szerint az ország előnyei közé tartozik a tudományos oktatás, amely kicsi, de nagyszerű tehetséggárdát és nagyon kreatív kultúrát táplál. A lap szerint az ilyen tehetség készteti arra a hazai vállalkozásokat, hogy Budapesten tartsák a kreatív tevékenységeiket. Árvai Péter szerint is a város tele van tehetséges emberekkel, különösen a tudományos és mérnöki területen, és ez a régió igazi erejévé fog válni, főként a európai országokkal való versenyben.
Bóvliország csatázik Brüsszellel
A cikk röviden leírja a hazai gazdasági és politikai szituációt, megemlíti, hogy kötvényeink a bóvli-kategóriában vannak, és hogy az ország miniszterelnöke harcos, aki Brüsszellel csatázik a gazdasági elvei miatt. A további negatívumok közé sorolja, hogy negatív gazdasági növekedést jeleznek előre, és az ország fizetőeszköze, a forint nagyon volatilis (ingadozó) volt az utóbbi időben.
Arról is írnak, hogy Magyarországon elég kockázati tőke áll rendelkezésre, sőt kifejezetten magas a gazdaságban a kockázati tőke aránya. Említik a Jeremie-progamot, amely az EU és a magyar kormány közös kockázatitőke-forrásaként működik.
Korrupció+adórendszer=kivándorlás
A helyi korrupció teszi vonzóvá a nemzetközi megjelenést a lap szerint. „El nem tudnék képzelni egy belföldre fókuszáló társaságot Magyarországon” – mondja Balogh Péter. „Az adóelkerülés még mindig össznépi sport, ami lehetetlenné teszi a versenyben való helytállást, ha tisztességesen játszol” – teszi hozzá. Az ország kicsi, a korrupció továbbra is nagyon magas. Nagyon keményen kellett dolgoznunk, hogy mindezt elkerüljük, és ez az egyik oka, amiért globálisan fókuszálunk – mondja.
Magyarországról a Nasdaq-ra
A LogMeIn egyébként 2009-ben tőzsdére ment az USA-ban (tickerkódja LOGM US), ígyx részvényeit bárki megvásárolhatja. A Nasdaq-on a Bloomberg szerint az utóbbi egy évben 43 dollárról 32 dollárra esett az árfolyama. A Nasdaq indexe ezalatt öt százalékkal emelkedett. (Az index Bloomberg-kódja CCPM IND) A kaliforniai Palo Alto-ban székelő Accel Partners, a Facebook egyik korai befektetője pedig 14 millió dollárt fektetett a Prezibe.
„Nem az állam csecsén lógva csináltak sikeres vállalkozást, hanem magántőkével, és éppen a magyar viszonyokból való kimenekülés kényszere sarkallta őket nagyobb teljesítményre és a globális piacra” – kommentálta a Vakmajom fedőnevű híres gazdasági blogger és befektetésialap-kezelő a New York Times cikkét.