Az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb előrejelzése szerint a dinamikus fejlődési pályára álló lengyel piac továbbra is jelentős értékesítési potenciállal kecsegteti a hazai gépipari, vegyipari és műanyagipari illetve élelmiszeripari vállalatokat.
A válságot követő globális gazdasági lassulás kevésbé érintette Lengyelországot, mint a régió többi piacát. Az Atradius előrejelzése szerint idén Lengyelország újabb 2% körüli növekedést produkál majd, amellyel a régió egyik legdinamikusabban fejlődő piaca marad.
Az évek óta tartó gazdasági növekedés és az erős belső fogyasztás miatt Lengyelország ideális célország lehet a magyar exportőröknek a régióban. Ugyancsak pozitív a magyar vállalkozások szempontjából, hogy mind politikai, mind gazdasági szempontból Lengyelország igen alacsony kockázati szinten helyezkedik el – véli Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.
Inkább hozunk, mint viszünk
A Lengyelország és Magyarország közötti gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok jól működnek, a két ország közötti árucsere-forgalom 2%-kal növekedett, és 3056,9 millió eurót tett ki 2013 első félévében. A fejlődés mértéke azonban eltérő mértékű és irányú volt. A Magyarországra irányuló lengyel export 2013 első hat hónapja alatt 1816,6 millió eurónyi értéket ért el, ami 7%-kal több az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor a Magyarországról Lengyelországba áramló áruk értéke 1240,3 millió euró volt, és ez 4%-kal kevesebb a 2012-es év első hat hónapjának adatához képest. A számok alapján a kereskedelmi mérleg egyenlege pozitív volt Lengyelország számára 576,2 millió euróval.
Metrótól a cipőig: mit hozunk?
Az elmúlt években Magyarország leginkább elektromos és mechanikus eszközöket vásárolt Lengyelországtól, annak ellenére, hogy 2013 első félévében a gépek exportja 15%-kal csökkent. Ugyanakkor idén a jármű szektor részesedése nőtt, ez azonban főleg a Budapestre szánt metrószerelvényeknek köszönhető.
Emellett az élelmiszerek, valamint a vegyipari és műanyagipari termékek behozatala produkált növekedést. Szintén jól szerepeltek a magyar piacon a könnyűipari termékek, főként a textilek és ruházati cikkek, valamint a cipők; utóbbi a magyar piacra belépő számos lengyel cipőgyártó vállalatnak köszönhető.
Mit viszünk?
Vanek Balázs szerint a magyar cégeknek elsősorban az ipar területén van keresnivalójuk Lengyelországban. Hazánk elsősorban gépeket és berendezéseket küldött a lengyel vevőknek, ezek aránya körülbelül 33%-os. Körülbelül hasonló a részesedése vegyipari és műanyagipari termékeknek, valamint a Magyarországról vásárolt termékek között magas a fémek, járművek illetve kész élelmiszerek aránya.