Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p
KKV
Legömbölyített orr-rész, hátsó szárny. Egy javaslat a kamionok formáját is lényegesen átrajzolná.

Az új szabályok szerint a jövőben legömbölyített formájú is lehet a vezetőfülke, és a jármű hátuljára légterelők szerelhetők. A javaslat szerint ezekkel a módosításokkal javul majd a teherautók aerodinamikája. Ennek hatására pedig, például a nagy távolságokra használt kamionok  - 100 000 kilométeren akár 5000 eurót is megspórolhatnak évente az üzemanyagon.

Mindez az üvegházhatású gázkibocsátás 7–10 százalékos csökkentésének (azaz a példában említett tehergépjárművet és távolságot tekintve 7,8 tonnával kevesebb CO2-nek) felel meg.

Forrás: europa.eu

Nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenne

Az új formatervezés a vezető látóterét is megnöveli. Az Európai Bizottság javaslata szerint így éves szinten 300–500 gyalogossal, vagy biciklissel kevesebb halna meg az utakon.

Siim Kallas, a testület közlekedésért felelős alelnöke azzal érvelt, hogy a téglatestnél aerodinamikai szempontból elképzelni sem lehetne rosszabb formát, ezért van szükség a közutakon közlekedő tehergépjárművek átalakítására. A javaslatban szereplő módosításokkal a közúti közlekedés tisztábbá és biztonságosabbá válhat. A fuvarozóknak csökkennek majd az üzemanyagköltségei, az európai tervezők pedig – a jövő tehergépjárműveit „kizöldítve” – jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a világpiacon.”

A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó, jelenleg hatályos szabályozást még 1996-ban vezették be, azóta viszont jelentősen fejlődött a technika, és ehhez a szabályozásnak is igazodnia kell - mondta Siim Kallas.

Több előnye is lehet a változtatásoknak

A már említett közlekedésbiztonsági javulás és az kevesebb üzemanyag, így kisebb környezetszennyezés mellet több várható előnye is lesz a javaslatnak, legalábbis az Európai Bizottság szerint.

Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése azért is fontos, mert az EU-ban a közlekedés energiaszükségletét mintegy 96 százalékban kőolaj és kőolajszármazékokból fedezik. A nagy távolságra történő közúti teherfuvarozás során felhasznált üzemanyag mennyiségének 7–10 százalékos csökkentése gazdasági és környezetvédelmi szempontból jelentős haszonnak számít.

Nagyobb lehet a járművek tömege

A javaslat értelmében megnő a megengedett legnagyobb tömeg, kifejezetten azért, hogy az alternatív hajtási rendszerű (hibrid és elektromos) járművek használata ne ütközzön jogszabályba. Az ilyen buszok és teherautók ugyanis jóval nehezebbek a sok akkumulátor miatt, mint a hagyományos járművek. A tehergépjárművek befogadóképességét ugyanakkor a javaslat nem érinti, vagyis nem tudnak nagyobb mennyiség rakományt szállítani.

Jó járhat az autóipar

A javaslat szerint új lehetőségeket kapnának a gyárak. Az európai nehézgépjármű-gyártó ágazat piacvezetőnek számít és a kutatás és fejlesztés területén az egyik legnagyobb vállalati beruházó. Az aerodinamikai szempontból kedvezőbb kialakítású, új vezetőfülkék és a hátsó légterelők koncepciója új modellek kidolgozását segíti elő, s ennek nyomán új munkahelyek keletkeznek és bővül a gazdaság Európában.

Kevésbé károsodnak az utak

Az ellenőrzések következetesebbek lesznek. Az ellenőrzött tehergépjárművek közül csaknem minden harmadiknak az össztömege nagyobb a megengedettnél, ezért kárt tesz a közutakban és veszélyezteti a biztonságot. Ma már a digitális menetíró-készülékhez kapcsolódóan léteznek ugyanakkor olyan fedélzeti tömegmérő rendszerek, illetve a főutakon elhelyezett, menet közbeni tömegmérést lehetővé tevő olyan mérőállomások, amelyeknek köszönhetően az ellenőrzés országról országra egységesebbé tehető. A túlsúllyal közlekedő tehergépjárművek évente mintegy 950 millió euróba kerülnek az adófizetőknek.

Egyszerűsödik a szállítás

Leegyszerűsödik az adminisztráció, ezért könnyebben lehet majd a 45 láb (13,5 méter) hosszúságú konténerek közúti szállítását hajón vagy vasúton történő szállítással kombinálni.

Siim Kallas tavaly már hangsúlyozta, hogy a tagállamok maguk döntik el, hogyan szabályozzák a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát. A tagállamok nem kötelesek engedélyezni a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát, ha azt nem tartják elfogadhatónak. Ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az országhatárokat átlépő áruszállításban a megengedettnél hosszabb járművek igénybevétele jogszerű lehet, ha a jármű menetvonala csak egyetlen államhatárt keresztez, a két érintett tagállam az ilyen járművek közlekedését egyébként saját területén megengedi, és ez nincs jelentős hatással a nemzetközi versenyre. Az irányelv felülvizsgált, új változatába már bekerült ez az iránymutatás.

Az Európai Parlamentnek és az EU-tagállamok kormányainak jóvá kell hagyniuk a javaslatot ahhoz, hogy az jogszabállyá váljon. Európa útjain várhatóan 2018–2020-ban jelennek meg az első, új formatervezésű tehergépjárművek, legalábbis a tervek szerint.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Indul a pénzeső – tarthatják a markukat a cégek
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 14:05
Szeptember elseje egy új pályázatot is hozott.
KKV Ez jobb az Otthon Startnál? Akár 100 millió juthat a szemfüles cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 17:10
Az ingatlanvásárlásra készülő vállalkozóknak jó figyelni.
KKV Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
KKV Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
Már több mint 1300 cég örülhetett.
KKV Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
KKV Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG