Az új szabályok szerint a jövőben legömbölyített formájú is lehet a vezetőfülke, és a jármű hátuljára légterelők szerelhetők. A javaslat szerint ezekkel a módosításokkal javul majd a teherautók aerodinamikája. Ennek hatására pedig, például a nagy távolságokra használt kamionok - 100 000 kilométeren akár 5000 eurót is megspórolhatnak évente az üzemanyagon.
Mindez az üvegházhatású gázkibocsátás 7–10 százalékos csökkentésének (azaz a példában említett tehergépjárművet és távolságot tekintve 7,8 tonnával kevesebb CO2-nek) felel meg.
Forrás: europa.eu |
Nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenne
Az új formatervezés a vezető látóterét is megnöveli. Az Európai Bizottság javaslata szerint így éves szinten 300–500 gyalogossal, vagy biciklissel kevesebb halna meg az utakon.
Siim Kallas, a testület közlekedésért felelős alelnöke azzal érvelt, hogy a téglatestnél aerodinamikai szempontból elképzelni sem lehetne rosszabb formát, ezért van szükség a közutakon közlekedő tehergépjárművek átalakítására. A javaslatban szereplő módosításokkal a közúti közlekedés tisztábbá és biztonságosabbá válhat. A fuvarozóknak csökkennek majd az üzemanyagköltségei, az európai tervezők pedig – a jövő tehergépjárműveit „kizöldítve” – jelentős versenyelőnyre tehetnek szert a világpiacon.”
A nehéz tehergépjárművekre vonatkozó, jelenleg hatályos szabályozást még 1996-ban vezették be, azóta viszont jelentősen fejlődött a technika, és ehhez a szabályozásnak is igazodnia kell - mondta Siim Kallas.
Több előnye is lehet a változtatásoknak
A már említett közlekedésbiztonsági javulás és az kevesebb üzemanyag, így kisebb környezetszennyezés mellet több várható előnye is lesz a javaslatnak, legalábbis az Európai Bizottság szerint.
Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése azért is fontos, mert az EU-ban a közlekedés energiaszükségletét mintegy 96 százalékban kőolaj és kőolajszármazékokból fedezik. A nagy távolságra történő közúti teherfuvarozás során felhasznált üzemanyag mennyiségének 7–10 százalékos csökkentése gazdasági és környezetvédelmi szempontból jelentős haszonnak számít.
Nagyobb lehet a járművek tömege
A javaslat értelmében megnő a megengedett legnagyobb tömeg, kifejezetten azért, hogy az alternatív hajtási rendszerű (hibrid és elektromos) járművek használata ne ütközzön jogszabályba. Az ilyen buszok és teherautók ugyanis jóval nehezebbek a sok akkumulátor miatt, mint a hagyományos járművek. A tehergépjárművek befogadóképességét ugyanakkor a javaslat nem érinti, vagyis nem tudnak nagyobb mennyiség rakományt szállítani.
Jó járhat az autóipar
A javaslat szerint új lehetőségeket kapnának a gyárak. Az európai nehézgépjármű-gyártó ágazat piacvezetőnek számít és a kutatás és fejlesztés területén az egyik legnagyobb vállalati beruházó. Az aerodinamikai szempontból kedvezőbb kialakítású, új vezetőfülkék és a hátsó légterelők koncepciója új modellek kidolgozását segíti elő, s ennek nyomán új munkahelyek keletkeznek és bővül a gazdaság Európában.
Kevésbé károsodnak az utak
Az ellenőrzések következetesebbek lesznek. Az ellenőrzött tehergépjárművek közül csaknem minden harmadiknak az össztömege nagyobb a megengedettnél, ezért kárt tesz a közutakban és veszélyezteti a biztonságot. Ma már a digitális menetíró-készülékhez kapcsolódóan léteznek ugyanakkor olyan fedélzeti tömegmérő rendszerek, illetve a főutakon elhelyezett, menet közbeni tömegmérést lehetővé tevő olyan mérőállomások, amelyeknek köszönhetően az ellenőrzés országról országra egységesebbé tehető. A túlsúllyal közlekedő tehergépjárművek évente mintegy 950 millió euróba kerülnek az adófizetőknek.
Egyszerűsödik a szállítás
Leegyszerűsödik az adminisztráció, ezért könnyebben lehet majd a 45 láb (13,5 méter) hosszúságú konténerek közúti szállítását hajón vagy vasúton történő szállítással kombinálni.
Siim Kallas tavaly már hangsúlyozta, hogy a tagállamok maguk döntik el, hogyan szabályozzák a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát. A tagállamok nem kötelesek engedélyezni a megengedettnél hosszabb tehergépjárművek használatát, ha azt nem tartják elfogadhatónak. Ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az országhatárokat átlépő áruszállításban a megengedettnél hosszabb járművek igénybevétele jogszerű lehet, ha a jármű menetvonala csak egyetlen államhatárt keresztez, a két érintett tagállam az ilyen járművek közlekedését egyébként saját területén megengedi, és ez nincs jelentős hatással a nemzetközi versenyre. Az irányelv felülvizsgált, új változatába már bekerült ez az iránymutatás.
Az Európai Parlamentnek és az EU-tagállamok kormányainak jóvá kell hagyniuk a javaslatot ahhoz, hogy az jogszabállyá váljon. Európa útjain várhatóan 2018–2020-ban jelennek meg az első, új formatervezésű tehergépjárművek, legalábbis a tervek szerint.