1p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A jegybank fedezett forrásnyújtási és jelzálogkötvény-vásárlási programja erősítheti a hitelezést, de az aktivitás élénküléséhez a keresleti oldal bővülése is szükséges. A jelzálogpiac intézményi szerkezeti liberalizálásának nem láthatók az előnyei, a társadalmi költség viszont a piac prudenciális biztonságának lazulása volna a PSZÁF értékelése szerint.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerdán bejelentette, hogy kiszélesíti a jegybanki eszköztárat. A döntés három fő elemet tartalmaz, egy kétéves lejáratú, a jegybanki alapkamathoz kötött változó kamatozású fedezett forrásnyújtást, a jegybanki eszköztár igénybevételéhez figyelembe vehető fedezeti értékpapírok (jegybankképes értékpapírok) körének kiszélesítését és egy jelzálogkötvény vásárlási programot – írja a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) közleménye.

Segíthet, de mindent meg nem old

Az intézkedések részletei még nem ismertek, így azoknak csak a koncepciója értékelhető. A jegybank közleménye és Simor Andrásnak, az MNB elnökének nyilatkozata széles körűen bemutatja az új eszközök bevezetésének indokait és korlátait. Ezek is jelzik, az eszközök egy része a hitelezési képesség erősödését eredményezheti akkor, ha a hitelkereslet növekedésnek indul. Vagyis a fedezett forrásnyújtás és a jelzálogkötvény vásárlási program is felkészülésként értékelhető a majdani gazdasági élénkülés finanszírozási oldalról történő támogatására. A hitelezési aktivitás csak akkor bővül, ha a hitelezési hajlandóság, a hitelezési képesség és a hitelkereslet egyaránt növekedésnek indul.

Ahogy azt a jegybank elnöke is kiemelte, a likviditás csak egyik eleme a hitelezési képességnek, miközben a keletkező veszteségek a szektor szavatoló tőkéjét terhelik, és így korlátozzák a bankok hitelezési kapacitásait. Ezért a PSZÁF egyetért azzal, hogy a lépés segítheti a jövőbeni finanszírozást. Önmagában azonban nem tudja megoldani a hitelezési aktivitás visszaesésének problémáját. Fontos az a jegybanki törekvés is, amely a bankrendszer forrásainak lejárati szerkezetét a hosszabb lejáratú források irányába igyekszik eltolni. Egyes bankoknál ugyanis viszonylag jelentős a rövidebb források súlya, miközben a portfóliók jelentős része közép vagy hosszú lejáratú hitelekből áll.

Mindkét fél beszélt mindkét oldalról

Az MNB egyértelműen hitelkínálati korláttal magyarázza a hitelezési aktivitás csökkenését, a PSZÁF azonban a legutóbbi kockázati jelentésében a két oldal – hitelkínálat és hitelkereslet – szerepét közel azonosan ítéli meg – írja a felügyelet. (Az MNB eredeti közleménye szerint viszont „a bankszektor visszafogott hitelnyújtási aktivitása mögött kisebb részben a hitelezési képesség korlátossága, nagyobb részben a hitelezési hajlandóság visszafogottsága áll” – a szerk.)

A PSZÁF a rendelkezésre álló információk, a helyszíni vizsgálatok és prudenciális beszélgetések tapasztalatai alapján úgy látja: a hitelkereslet és a hitelkínálat körülbelül azonos mértékben felelős a finanszírozás jelenlegi visszaeséséért – állítja a szervezet közleménye.

A 2008-as válság kitörését követően a hazai (és a nemzetközi) bankrendszer hitelezési hajlandósága kétségtelenül jelentősen csökkent, ami a nem teljesítővé vált portfoliók folyamatosan növekvő arányát tekintve érthető, és prudenciális szempontból megfelelően óvatos magatartás volt. A 2010-ben megindult, és 2011. I. negyedévéig tartó, valamelyest gyorsuló gazdasági növekedés mellett ez a banki magatartás a vállalati szektor egy részénél, ahol nem állnak rendelkezésére egyéb finanszírozási források – külföldön felvett vagy tulajdonosi hitel, tőkepiaci forrásbevonás, kockázati tőkealap bevonása, uniós vagy más szupranacionális szervezetektől származó források, stb. – finanszírozási korlátot okozott.

Minden a gazdasági aktivitás csökkenésére utal?

A jelenlegi helyzetben azonban, amikor minden mutató, többek között a jegybank gazdasági növekedésre vonatkozó előrejelzése, a vállalati betétek gyorsan növekvő állománya, a vállalati beruházásokra vagy a munkahelyek számára vonatkozó vállalati várakozások, beszerzési menedzser index, készletállomány, rendelésállomány, stb. a gazdasági aktivitás csökkenését vagy csökkenő ütemű növekedését vetíti előre, a hitelkereslet hatása ugyanolyan szerepet játszik a hitelezési aktivitás visszaesésében, mint a hitelkínálat visszafogása.

A vállalati szektor egy része, elsősorban a kis- és mikrovállalkozások, s egyes projektek (szálloda, iroda, stb.) esetében így jelentős a finanszírozási korlát, miközben a szektor többi része nem igényel további finanszírozást, vagy hozzájut ahhoz hazai banki vagy egyéb forrásból. A PSZÁF egyetért ugyanakkor azzal a jegybanki értékeléssel, hogy a hitelkínálati oldal mind a hitelezési képesség, mind a hitelezési hajlandóság tekintetében gyengült az utóbbi egy évben.

Egykoron, 2010-ben már volt ilyen

A jegybankképes értékpapírok körének szélesítésére vonatkozó részletes tervek még nem ismertek. Ahogy a jegybank elnöke is utalt rá, itt jelentős mértékben azért vált szükségessé a felülvizsgálat, mert a magyar szuverén adósság leminősítése miatt a jegybankképes értékpapírok köréből a jegybank jelenlegi fedezet befogadási szabályai szerint számos olyan fedezet kikerülne, amelyeket ma a hitelintézetek használhatnak a jegybanki források igénybevételéhez – állítja a PSZÁF közleménye. Azt, hogy ténylegesen mennyire szélesíti ki az intézkedés a befogadható fedezetek körét, csak a részletek ismeretében ítélhető majd meg.

A jelzálogkötvény-vásárlási programot 2010-ben már alkalmazta a jegybank, és a bankok a rendelkezésre álló kereteket kihasználták. Miközben azonban 2010-ben a MNB is úgy értékelte, hogy a jelzáloghitelezés intézményrendszerének átalakítása nem időszerű, ma ezzel szemben liberalizálni kívánja a hazai jelzálogpiacot, és ebben külföldi tapasztalatokra is hivatkozik.

A piac liberalizálása az adott piacon jellemző árakat általában kedvezően csökkenti. A liberalizálás társadalmi költségei azonban gyakran vitatottak. Ilyen költség a jelzáloghitel prudenciális szempontból vett biztonsága, amely ma itthon nagyon erős. A jelzáloglevelek mögött álló eszközök jelenleg egyértelműen, intézményileg a jelzálogbankokban elkülönítve találhatók, azokra szigorú értékelési és felügyelési előírások vonatkoznak.

Tűzfalat kell húzni a kockázatok elhatárolásához

Ennek biztosítása egy olyan bankban, amely más típusú finanszírozási tevékenységet (például vállalati vagy projektfinanszírozást) is végez, csak úgy lehetséges, ha a befektetési szolgáltatásokhoz hasonló „tűzfallal” határolják el, ahogy az egyébként például Németországban is történt. Ezzel biztosítható az, hogy a jelzáloghitel-portfólió ne legyen kitéve az egyéb tevékenységekből fakadó kockázatoknak.

Ekkor azonban az elkülönült jelzálog-hitelintézet és az univerzális bankon belül elkülönített jelzáloghitelezés költségei között már nincs lényeges különbség, mivel a költségek többsége a tevékenységhez, és nem annak intézményi formájához kötődik. A jelzáloglevél-kibocsátás és a kapcsolódó előírások teljesítésének költsége magas, ezért erős méretgazdaságossági korlát is érvényesül. A német piacon például jellemzőek a nagy összegű, jumbo kibocsátások, vagyis ez az eszköz a kisebb és közepes bankok számára nem jelent alternatívát – állatja a felügyelet közleménye.

Mi lesz bankcsőd esetén?

A jelzálogbefektetők – és ezzel a jelzáloglevél kibocsátások sikere – szempontjából kritikus, hogy egy esetleges bankcsőd esetén mi történik a befektetésükkel. A mai magyar szabályozás a nemzetközi gyakorlattal összhangban fedezeti biztost rendel a jelzálogbankba bankcsőd esetén, aki a jelzálogleveleket és a fedezetül szolgáló ingatlanokat a jelzáloglevelek lejáratáig kezeli, ezzel védve a befektetők, köztük a kisbefektetők érdekeit. Ezzel egyenértékű jogi megoldás kialakítása egy univerzális bank esetében nem lehetséges. Egy, a mainál kevésbé erős megoldás is a csődjogi szabályozás jelentős átalakítását igényelné.

Ma nem láthatók annak előnyei, hogy a jelzáloghitelezés intézményi szerkezete átalakuljon, a jegybank tervei azonban részleteiben nem ismertek. Ugyanakkor ma fontos szempont az intézményi és szabályozási környezet stabilizálása, a további változások szükséges minimumra csökkentése annak érdekében, hogy a szektorban az üzleti aktivitás tervezhető legyen, a bizalom helyreálljon, és a bankszektor azt tegye, ami a feladata: finanszírozza a reálgazdaságot – fejezi be a közlemény.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 24410 24330 24640 -0,57% 0 0 8 814 696 770 HUF 2025-02-21 17:13:44
MOL 2974 2866 2980 +0,27% 0 0 3 243 016 670 HUF 2025-02-21 17:05:38
MTELEKOM 1458 1432 1476 +1,39% 0 0 740 699 524 HUF 2025-02-21 17:14:00
RICHTER 10700 10660 10790 +0,56% 0 0 3 409 673 840 HUF 2025-02-21 17:12:32
OPUS 621 616 633 -0,16% 0 0 196 873 291 HUF 2025-02-21 17:09:39
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Állampapír / Kötvény Szeretne háromhavonta kamatot kapni? Jön az új lehetőség!
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 15:16
Lezárja a 2028/P és 2029/N sorozatú Bónusz Magyar Állampapírok értékesítését az Államadósság Kezelő Központ. Az új 2028/R és 2030/N sorozatok továbbra is a 3 hónapos diszkont kincstárjegyek hozama feletti kamatot fizetnek majd, 1,25 százalék kamatprémiummal, az első kamatperiódusban évi 7,25 százalékot.
Állampapír / Kötvény Kibukott az inflációkövető kötvény két nagy hibája
Eidenpenz József | 2025. február 21. 05:42
A PMÁP, amelyből jókora összegek szabadulnak fel mostanában, csak nagy késéssel követi a pénzromlást, így emelkedő inflációs környezetben kifejezetten kedvezőtlen tud lenni. A jelenlegi alacsony kamatprémiuma miatt még stagnálás esetén sem túl kedvező, eleve alacsony reálkamat van a konstrukcióba beprogramozva. Igazán jó jelentősen eső inflációnál lenne, de erre most kevés esély látszik. Mi marad helyette?
Állampapír / Kötvény Mégis van pénzük a magyaroknak? Érdekes adatok érkeztek
Privátbankár.hu | 2025. február 7. 14:08
Nagy Márton beszédes számokat közölt.
Állampapír / Kötvény Mibe fektesse a pénzét a visszahívott OTP kötvények után?  Itt van néhány jó tipp!
Privátbankár.hu | 2025. február 7. 12:57
Az OTP kötvényvisszahívása után a befektetők új lehetőségeket keresnek.
Állampapír / Kötvény Kihívásokkal kénytelenek szembenézni az állampapír-tulajdonosok
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 09:13
A következő hetekben dől majd el, hogy a 2021-24-ben kiépített lakossági állampapír penetrációt sikerül-e tartósan megtartani, vagy valóban csak az elmúlt időben kimagasló infláció miatt megugró hozamok meglovagolását látjuk az állampapír-portfoliókban
Állampapír / Kötvény Apu, mi a szösz az az állampapír-portfólió?
Eidenpenz József | 2025. február 2. 06:32
A felszabaduló megtakarításaik befektetésén töprengőknek nem könnyű a választás, mibe fektessenek, de gyakran ajánlják nekik, hogy állítsanak össze állampapír-portfóliót. De mi is tulajdonképpen a portfólió, azon belül miféle jószág az állampapír-portfólió, és miért jó az nekünk? Konkrétan milyen verziók között választhatunk?
Állampapír / Kötvény Állampapír-kamatok: ezt mindenképpen tudnia kell!
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 14:01
2025-ben 1700 milliárd forint kamatkifizetés érkezik a lakossági állampapírok után. Megmutatjuk, hogyan használhatjuk fel költséghatékonyan az összeget.
Állampapír / Kötvény Rástartoltak a bankok az állampapír-tulajdonosok pénzére, de nem bontják ki az igazság minden részletét
Privátbankár.hu | 2025. január 22. 11:55
Rövid távú lekötésre viszonylag magas kamatot kínál már most is néhány pénzintézet. A kiugró szám azonban ne tévesszen meg senkit, ebből a kamatból jelentős mennyiségű forrásadót kell levonni, és az idő előtti feltörés is sokba kerülhet annak, aki ezt választja.
Állampapír / Kötvény Mit tegyünk, ha nem jön jobb inflációkövető kötvény?
Eidenpenz József | 2025. január 22. 05:44
Ha nem érkezik jobb inflációkövető kötvény az állampapírunk lejáratáig, kamatfizetéséig, akkor is van mentsvár, vannak más változó kamatozású kötvények. Ezek hozama kedvező esetben sokkal többet tehet hozzá az inflációhoz, mint a jelenlegi inflációkövető papíroké. Új papírokra azonban mindenképpen számíthatunk.
Állampapír / Kötvény Mégis érdemes állampapírban hagyni a nagy kamatzuhanás után is a pénzeket?
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 14:27
Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti műsorában. Annak apropóján, hogy ezekben a napokban kezdenek kifutni a nagy 2023-as inflációt követő állampapír-kamatok, s lesznek helyettük a már csak a 2024-es 3,7 százalékhoz igazodók. Az adás első részében ugyanakkor egy másik fontos aktualitásra is jutott idő. Nevezetesen annak kivesézésére, hogy milyen intézkedések várhatók a második ciklusát hivatalosan elkezdő új amerikai elnöktől, azoknak milyen hatása lehet a világgazdaságra és a magyar gazdaságra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG