1p
Visszafojtott lélegzettel várjuk a német alkotmánybíróság szeptember 12-i döntését a mentőalapról. De mit is vizsgál a testület?

Akár új alkotmány is születhet a dilemma miatt

Németországban elkerülhetetlen lehet egy új alaptörvény kidolgozása, ha az alkotmánybíróság arra a megállapításra jut, hogy a költségvetési fegyelmet és adósságcsökkentést előíró fiskális paktum és az állandó euróövezeti válságkezelő rendszer (ESM) létrehozásáról szóló szerződés szétfeszíti a jelenlegi alkotmány határait. A karlsruhei bíróság szeptember 12-én közli az ügyben hozott döntését.

Az 1949-ben hatályba lépett alaptörvény sok történelmi fordulatot túlélt. Nem kellett módosítani például Németország újraegyesítése miatt és a német állampolgárokat a nemzetállami keretek közül kiemelő, őket az Európai Unió állampolgáraivá tévő Maastrichti szerződés miatt sem. Akkor sem kellett megváltoztatni, amikor a nemzeti fizetőeszközt, a márkát felváltotta az euró.

A fiskális paktum és az ESM-et létrehozó szerződés beillesztése a német jogrendbe viszont azzal járhat, hogy új alaptörvényt kell alkotni, mert a két szerződés olyan problémákat vethet fel, amelyeket nem lehet alkotmánymódosítással megoldani - fejtette ki Mattias Kumm alkotmányjogász. A berlini Humboldt egyetem és a New York School of Law kutatója egy újságíróknak tartott berlini háttérbeszélgetésen rámutatott: a német alkotmányban vannak úgynevezett módosíthatatlan tételek, vagyis olyan elemek, amelyeken nem lehet változtatni az alkotmány módosításával, hanem csak újrafogalmazni lehet egy új alaptörvényben.

Összeférhetetlen lehet az ESM az egyik alaptétellel

Az örökérvényűségi klauzulának (Ewigkeitsklausel) is nevezett szabály hatálya alá tartozik egyebek mellett az a tétel, hogy Németország a népszuverenitás elvén működő demokratikus szövetségi állam, és a nép közvetett módon, a képviseleti elven nyugvó rendszer szerint gyakorolja hatalmát. Az alkotmánybíróság arra a következtetésre juthat, hogy a fiskális paktum és/vagy az ESM nem fér össze ezekkel az elvekkel.

Az ESM-mel kapcsolatban az lehet probléma, hogy a német parlament az ESM forrásainak felhasználását csupán a válságkezelő rendszert működtető kormányzótanácson keresztül ellenőrizheti, az Európai Parlament pedig egyáltalán nem szólhat bele a rendszer működésébe. A karlsruhei bíráknak azt kell mérlegelniük, hogy a Németországnak csaknem 200 milliárd eurós terhet jelentő ESM felett kellően erős-e az alaptörvény előírásaiból következő demokratikus ellenőrzés, vagy pedig az európai integráció ezzel az új válságkezelő rendszerrel szétfeszíti az alaptörvény kereteit. Ebben az esetben újra kellene fogalmazni az örökérvényűnek szánt elveket, tágabb teret adva az uniós együttműködésnek - fejtette ki Kumm.

Az Európai Bizottság túl nagy hatalmán akadhat el a terv

A fiskális paktummal kapcsolatban az Európai Bizottság szerepe vet fel alkotmányossági kérdéseket. A szerződés az EB-nek széles hatáskört biztosít a tagországi államháztartás felett, a brüsszeli bizottság ellenőrzi a költségvetési törvény összeállítását és végrehajtását, és akár meg is büntetheti a deficitszabályok ellen vétő országokat, holott a költségvetés megalkotásának és ellenőrzésének joga klasszikus parlamenti hatáskör, amelyet csorbít a szerződés. Ráadásul az EB demokratikus legitimitása viszonylag gyenge, hiszen a vezetője nem demokratikus választás alapján kerül posztjára, hanem a tagállami kormányfők megállapodásával. Az alkotmánybíróságnak itt is abban a kérdésben kell állást foglalnia, hogy mindez belül marad-e az alaptörvény alkotta kereteken, vagy pedig túlterjeszkedik azokon.

Bundestag



A szakértő szerint az alkotmánybíróság korábbi döntéseiből következően leginkább arra lehet számítani, hogy a testület megállapítja: az európai egységfolyamat a két új szerződéssel elérte, de még nem haladja meg az alaptörvény határait, ha erősítik a demokratikus ellenőrzést, például előírják, hogy az ESM-re vonatkozó valamennyi döntéshez meg kell szerezni a Bundestag - a német parlament alsóháza - hozzájárulását.

A háttérben már készülhet az új alkotmány

Ugyanakkor a német politika láthatóan készül arra az esetre is, ha elkerülhetetlenné válik egy új alaptörvény kidolgozása - mondta Mattias Kumm. Szerinte a lakosság felkészítését szolgálják azok az utóbbi hónapokban egyre többször elhangzó megjegyzések, amelyek szerint hamarosan - a második világháború utáni német történelemben páratlan módon - népszavazásra lehet szükség, és meglehet, hogy a referendumon egy új alkotmányt kell majd megerősíteni. Wolfgang Schäuble pénzügyminiszter például egy júniusi interjúban arról beszélt, hogy az EB-t a nemzetállami kormányok fölé rendelt uniós kormánnyá kell alakítani, ez a reform pedig alkotmányozási folyamatot indít el Németországban, és az így létrejövő új alaptörvényt népszavazással kell majd megerősíteni - idézte fel a szakértő.

A német törvényhozás június végén fogadta el a fiskális paktum és az ESM létrehozásáról szóló szerződés ratifikációjáról szóló törvényeket. A jogszabályok miatt számos alkotmányjogi panasz érkezett az alkotmánybírósághoz, több politikus és szervezet pedig sürgősségi kérelmet is benyújtott, indítványozva, hogy a testület úgynevezett ideiglenes intézkedéssel tiltsa meg az államfőnek a törvények aláírását, vagyis a jogszabályok hatályba léptetését, amíg tart a panaszok elbírálása. Az alkotmánybíróság szeptember 12-én teszi közzé a sürgősségi kérelmekre vonatkozó döntését.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG