4p
A kínai stratégia célja egyrészt beleszólni a Nyugat által diktált globális kereskedelem szabályrendszerébe, másrészt kiutat biztosítani egy esetleges tengeri blokád fojtásából. Az infrastruktúrális befektetések lekötik az utóbbi időszakban komoly felesleget felhalmozott kínai építőipari kapacitásokat, valamint a gigantikus devizatartalékok egy részét is.

 

 

A kiélezett játszma Washington és Peking között nagy tétekkel folyik, amely egyes európai vezetőket is diplomáciai lavírozásra és pávatáncra sarkall.

Két hete Peking volt a vendéglátója a negyedik Kína – Közép- és Kelet-Európa csúcstalálkozónak. Li Ko-Csiang kínai miniszterelnök hangsúlyozta, hogy Peking mind a 16 részt vevő országgal együtt akar működni a „Kína és Európa közötti szárazföldi- és tengeri gyorsforgalmi folyosók kiépítésében”. Az aláírt szerződés értelmében a balkáni útvonalon a görög Pireusz kikötőjéből indulva Belgrádon keresztül Budapestig fog elérni ez a gyorsvasút. Li befektetéseket jelentett be a Balti-, az Adriai- és a Fekete-tengeri kikötőkbe, de részletekbe nem bocsátkozott.

Ellensúlyt a nyugati szabadkereskedelmi megállapodásoknak

A Dél-kínai tengeren Washingtonnal és ázsiai szövetségeseivel kibontakozott biztonságpolitikai feszültség miatt Peking az utóbbi pár évben gyorsan növelte befektetéseit az Európába irányuló kereskedelmi infrastruktúrába. Ha európai partnerei elégedettek lesznek a befektetési és kereskedelmi volumennel, akkor minden bizonnyal nem fognak Peking ellen fordulni egy távoli tengeri vita kapcsán, gondolják a kínai döntéshozók.

Egy övezet, egy út

A kínai vezetés 2013-ban dolgozta ki az „Egy övezet, egy út” (OBOR) nevű kereskedelmi és geopolitikai stratégiát, amely gyakorlatilag egy masszív eurázsiai és afrikai infrastruktúra-befektetési program a szárazföldön és a tengeren. A célja Pekingnek kiutat és összeköttetést garantálni egy esetleges amerikai-japán-indiai tengeri katonai bekerítő művelet esetén.

Az OBOR egyben ellensúlyt biztosít két, Washington által szervezett szabadkereskedelmi megállapodásnak, így a már aláírt távol-keletinek (TPP – 12 ország, 800 millió ember) és a készülő transz-atlantinak (TTIP - EU és USA, 820 millió ember). A TPP és a TTIP célja többek között, hogy a Nyugat és ne Peking szabja meg a jövőbeli kereskedelem szabályrendszerét.

Kibújni a tengeri elszigetelődésből

A szárazföldi infrastruktúra-befektetések 80 000 kilométer nagy sebességű vasútvonal építését irányozzák elő.. A kínai Hszian városából indulva – amely történelmileg a Selyemút kiindulópontja is volt – Ürümcsin át Közép-Ázsián keresztül Moszkvába és Európába vezet az út. Ezek a befektetések ráadásul lekötik az utóbbi időszakban komoly felesleget felhalmozott kínai építőipari kapacitásokat, valamint a gigantikus devizatartalékok egy részét is.

A Malaka-szoros egy esetleges katonai konfliktus esetén lezárásra kerülne Washington és szövetségesei által. Peking ezért idén áprilisban bejelentett egy nagyszabású gyorsút-vasút-olajvezeték folyosó építését Nyugat-Kínából Pakisztánba, Gwadra új kikötőjébe. Az esetleges tengeri bekerítési terv meghiúsítására szolgál egy új, Burmával összekötő olajvezeték is.

Szirénhangok Európa felé

A kiélezett játszma tehát nagy tétekkel folyik, Peking pedig komoly befektetéseket kínál azon országoknak, amelyek politikai együttműködésre is hajlandóak. Ez egyes európai vezetőket is diplomáciai lavírozásra és pávatáncra sarkall. Vang Ji-vei, a Kína-Európa Akadémiai Hálózat igazgatója szerint az Egyesült Államok száz évvel ezelőtti kiemelkedésével Európa egy hanyatló periódusába lépett, amelyet az elmúlt fél évszázadban az integrációs kísérleteivel sem tudott megfordítani. Vang szerint Európa most egy történelmi lehetőség előtt áll, hogy Eurázsia újjáéledésével visszatérjen a világ központjába.

Káncz Csaba jegyzete

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Autópályás rekord született Romániában
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 15:33
Romániában megdőlt az autópálya-építés 11 éves rekordja. A hálózat 2024-ben jelentősen bővült. 
Makro / Külgazdaság Íme Trump legújabb fenyegetése
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 14:02
Trump visszavenné a Panama-csatornát a magas használati díjak miatt.
Makro / Külgazdaság Az ukránok felé billen a legfrissebb matek, előzik az oroszokat
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 10:11
Az ukrán vállalatok alkalmazkodtak a katasztrofális üzleti környezethez, így a gazdaság külföldi támogatását kihasználva működőképesek maradtak. Egy évig még amerikai támogatás nélkül is kihúzhatják.
Makro / Külgazdaság Valakinek 394 milliárd forintos ajándékot hozhat a Jézuska
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 09:19
Különleges éve volt a szerencséseknek 2024 az Egyesült Államokban, ugyanis a Mega Millions játékban, ami a magyarországi ötöshöz lottóhoz hasonlít, sokan lettek multimilliomosok.
Makro / Külgazdaság Magyarország is szeretne róla példát venni, Németországból viszont egy pofon jöhet
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 08:22
Az OECD elkészítette a különböző országokra vonatkozó GDP-előrejelzéseit. India jókora előnnyel vezeti a mezőnyt. 
Makro / Külgazdaság „Nem vagyok biztos benne, hogy megvan az a 280 milliárd forint” – milyen csontvázak vannak Matolcsy György szekrényében?
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:35
Úgy tűnik, szabad elvonulást engedélyezett Matolcsy Györgynek Orbán Viktor, cserébe a távozó jegybankelnök is szépeket mond róla búcsúzóul. De mi van, ha esetleg mégis megkapargatják kicsit az ügyeit, például a a Kúria és az Alkotmánybíróság döntése szerint „közpénz-jellegüket el nem vesztett” milliárdokat kezdik keresni?
Makro / Külgazdaság Több tucatnyian kerültek kórházba romlott osztriga miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:05
Több mint 80 beteg lett rosszul, miután nyers osztrigát ettek a Los Angeles-i étterembemutató rendezvényén. 
Makro / Külgazdaság Egy napja nem kap olajat több uniós ország sem a Barátság vezetéken keresztül
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 19:35
Magyarország is érintett, de a vezetéket üzemeltető orosz cég nem reagál.
Makro / Külgazdaság 4122 milliárdos hiánycéllal, 100 milliárdos tartalékkal vág bele Magyarország 2025-be – megszavazták a költségvetést
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 12:22
Megszavazták a jövő évi költségvetést, vajon utoljára még jól számolt Varga Mihály?
Makro / Külgazdaság Karácsony előtt még jön egy kellemetlen meglepetés a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:56
Szombattól változás jön az üzemanyagáraknál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG