Kompromisszumos egyezség született a munkavállalókra vonatkozó szabályozás módosításának fő vonalairól. A foglalkoztatási és szociális ügyekben illetékes uniós miniszterek luxembourgi tanácskozásán a magyar delegációnak sikerült megvédenie a fuvarozói szektor érdekeit – mondta Takács Szabolcs miniszterelnökségi államtitkár.
A tárgyalások végén a résztvevők minősített többséggel elfogadtak egy ún. „általános megközelítést” a kiküldetési irányelvről, amelynek alapján a tagállami kormányokat tömörítő tanács megkezdheti az egyeztetést az Európai Parlamenttel. Az államtitkár szerint a magyar kormány a visegrádi országok nevében számos "konstruktív" javaslatot tett, amelyekhez több tagország is csatlakozott, de ezeket csak részben fogadták el, így végül hat másik állammal együtt Magyarország sem szavazta meg a tanácsi döntést.
Kínzó kérdések a kormány új csodafegyvere körül - mi lesz így az utakon? |
Az Európai Bizottság még tavaly márciusban terjesztette be módosítási javaslatát. Ennek értelmében a munkabér és a munkafeltételek terén ugyanazok a szabályok vonatkoznának a kiküldetésben lévő munkavállalókra, mint a helyiekre, a bírálók szerint ez azonban számos újonnan csatlakozott tagországot hátrányosan érintene. A mostani kompromisszum értelmében a fogadó ország munkajogi feltételeit 12 hónap után kellene alkalmazni, amit egyszer meg lehetne hosszabbítani hat hónappal. Az eredeti javaslat még 24 hónapról szólt, de sajtóértesülések szerint Franciaország keményen lobbizott ennek csökkentéséért.
Nem kell többet fizetni a kiküldött dolgozóknak
A megfogalmazott javaslat szerint ezen módosítás előírásai nem fogják érinteni a fuvarozói szektort, arra vonatkozóan külön szabályokat hoznak majd. A miniszterek arról is megállapodtak, az egyezség létrejötte után a tagországoknak három évük lesz rá, hogy átültessék nemzeti jogrendjükbe az új szabályokat, majd onnantól kezdve egy év múlva fognak hatályba lépni ezek az előírások.
A magyar kormány álláspontja szerint a fuvarozók nem kiküldött, hanem mobil munkavállalók, így rájuk logikusan más szabályoknak kell vonatkozniuk. Mint mondta, ezt valamennyi tagállam elfogadta, így a fuvarozók továbbra is változatlan feltételekkel folytathatják tevékenységüket – mondta Takács Szabolcs. Hozzátette: az irányelv módosítását 19 hónapja tárgyalják a tanács ülésein, ami jól mutatja a kérdés összetettségét és a belső piac működésére gyakorolt hatását. Marianne Thyssen foglalkoztatásért felelős uniós biztos úgy vélekedett, hogy "kiegyensúlyozott kompromisszum" született, amely tisztességes szabályokat teremt minden fél számára.
A munkáltatók a jelenleg hatályos szabályok értelmében nem kötelesek a fogadó országban érvényes minimálbérnél többet fizetni a kiküldött dolgozóiknak, s így utóbbiak ugyanazért a munkáért gyakran kevesebb fizetést kapnak, mint a helyiek. Az Európai Bizottság szerint ennek versenytorzító hatásai is lehetnek. Az eredeti javaslat ellenzői szerint azonban a kérdés nem uniós, hanem tagállami hatáskör, a bizottság által kezdeményezett változtatások ráadásul akadályoznák a szolgáltatásnyújtás szabadságát, és kiszorítanák a kelet- és közép-európai munkavállalókat az egységes belső piacról.
A fuvarozás szép jövője és innovációk – tudjuk, hogyan fékeztél tavaly nyáron A Waberer's International tervei ambiciózusak, a nemzetközi távolsági fuvarozás mellett a logisztikai üzletág súlyát is növelni szeretnék. A fuvarozási piac egyébként is szépen bővül, és a közút aránya stabil - jöhetnének az önvezető járművek. További részletek >>> |