4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Figyelő szerint a kormány több lépcsőben a munkabéreket terhelő járulékok csökkenésére készül a béremelkedés szintjének függvényében. A lap által felvázolt elképzelés ésszerűnek tűnik, megnézzük, hogyan lehetne ezt ténylegesen lebonyolítani, és mik lennének a hatások.

A bérekre rakódó terhek túlzott nagysága a magyar gazdaság egyik legfőbb problémája lényegében a rendszerváltás óta. Az utóbbi években történt némi javulás: egyrészt csökkent egy százalékponttal az személyi jövedelemadó, másrészt megjelent a gyermekkedvezmény, ami a kettő vagy több gyermekeseknél komoly könnyebbség.

Mozgástér

Az átlagos szint azonban még mindig túl magas, különösen a munkáltatók érzik úgy, hogy indokolatlanul sokat kell még kifizetniük a munkabéren felül. Ez egyrészt gátolja a béremelési hajlandóságot, másrészt a szürkefoglalkoztatás mértékét növeli. Konkrét számokban: a nettó munkabérnek 1,93-szorosa a teljes bérköltség (gyermekkedvezmény nélkül), míg ugyanaz a mérték a hozzánk hasonlítható fejlettségű régiós országokban 1,65-1,75. Erre a szintre, vagy legalábbis a felső szélére kéne eljutnunk ahhoz, hogy ne szenvedjünk hátrányt velük szemben.

Nyilvánvaló, hogy a terhek bármely elemét csak úgy lehet csökkenteni, ha a bevételek nem csökkennek, vagy a kiadási oldalon következik be jelentős csökkenés. Ez utóbbinak nincs realitása, hisz sem a nyugdíjakat, sem az egészségügyre fordított összeget nem lehet csökkenteni, és a költségvetés sem bírna érdemi csökkentést. Viszont ezekre nincs is szükség, hisz a jelenlegi és a következő években várható erőteljes bérnövekedés megnöveli a mozgásteret.

A béremelkedés lehetővé teszi

A megoldás az lehet, hogy a kiadások kisebb mértékben nőnek százalékosan, mint a bérek, és akkor máris lehetőség nyílik a terhek valamekkora mérséklésével. Konkrét példát említve: a nyugdíjak a jelenlegi kormánypolitika szerint csak az infláció mértékében, vagy kevéssel fölötte nőnek. Ez azt jelenti, hogy a nyugdíjkassza bevételeinek, vagyis a nyugdíjjárulékoknak is csak ilyen szerény, jelenleg 1-2 százalékos mértékben kell nőnie.

A bérek ezzel szemben 6-8 százalékkal nőnek, és ez a dinamika a következő években is szinte biztosan fennmarad, mert a munkaerőpiac szűkössége, illetve a munkaerő számára szabadon hozzáférhető, többszörös jövedelmet kínáló nyugat-európai munkaerőpiac elszívó hatása ezt kikényszeríti. Ha ezekből a számokból indulunk ki, máris ki lehet számolni, mennyivel csökkenthető a nyugdíjjárulék évente, már csak azt kell tudni, hogy mennyi az most az összes járulék közül.

Mennyi az annyi?

Jelenleg két címen kerül pénz a nyugdíjkasszába: a munkavállalótól a bruttó fizetése 10 százalékát vonják le ezen a címen, a munkaadótól 27 százalékot szociális adó címén, csak azt nem tudjuk, hogy ez a tétel hogy oszlik meg a nyugdíjkassza és az egészségügy között. Ezért feltételezésekre kell hagyatkoznunk, abból indulunk ki, hogy a 27 százalék 15:12 arányban oszlik meg a kettő között, így a nyugdíjkasszára jutó teljes járulék a bruttó bér 25 százaléka.

Ennek a hányadnak elég 2 százalékkal nőni évente, miközben a bérnövekedés 6-8 százalékos. Ez akkor jön ki, ha a nyugdíjjárulék évente egy-másfél százalékponttal csökken. A kérdés már csak az, hogy ez hány éven át valósítható meg, és a végére milyen arányok alakulnak ki. A Figyelő információi szerint a cél a 20 százalékos szociális adó lenne, ami 7 százalékpontos csökkentés. Másfél százalékponttal számolva ez egy 5 éves program, a végeredmény pedig összesen 21,5 százalékos munkaadói kötelezettség.

Így a nettó bér 1,83-szorosa lenne a teljes bérköltség, ami már lényegesen jobb a mainál, de még mindig magas a régióhoz képest. Ha emellett eltörölnék, mondjuk a másfél-másfél százalékos szakképzési hozzájárulást és az ugyanekkora munkaerő-piaci járulékot (ezeket fedeznék a dinamikusan növekvő SZJA bevételek) , akkor már 1,76-os szorzónál tartanánk.

Végeredmény

És hogy mi lenne a végeredmény? Öt év múlva legalább 50 százalékkal magasabb nettó bérek, így lényegesen csökkenne a fejlett országokhoz képesti eltérés (bár még mindig két és félszeres lenne, de legyünk optimisták, és feltételezzünk a második öt évben is dinamikus béremelkedést), nem növekvő költségvetési hiányt, és kiegyensúlyozott nyugdíjkasszát. Az egyetlen negatívum, hogy a nyugdíjak reálértéke csak szinten maradna.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor egyre nagyobb nyomás alatt van és ez még közel sem a vége
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 19:01
Növekvő hiány, befagyasztott EU-pénzek, milliárdos büntetések – az Euractiv szerint súlyos pénzügyi nyomás alatt áll a magyar gazdaság a 2026-os választások előtt. Orbán „háborúellenes költségvetéssel” válaszol, de Brüsszel újabb jogállamisági vitákra készül.
Makro / Külgazdaság Megint vágott az EKB – itt a legfrissebb gazdasági előrejelzés!
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 15:31
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Brutálisan megnövelné minden NATO-tagország védelmi kiadását Washington
Privátbankár.hu | 2025. június 5. 13:16
A NATO egészében a bruttó hazai termék (GDP) 5 százalékát kitevő védelmi kiadásokra lesz szükség – jelentette ki az amerikai védelmi miniszter Brüsszelben a NATO védelmi miniszteri találkozója előtt újságíróknak nyilatkozva csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Az új elnök öröksége: gazdasági válság, külpolitikai aknák
Káncz Csaba | 2025. június 5. 09:29
Az új dél-koreai elnök az amerikai-dél-koreai szövetség megerősítésére törekszik, miközben kiegyensúlyozottabb diplomácia mellett száll síkra, amely során javítaná a Kínával és Észak-Koreával való kapcsolatokat. Li szerint Szöulnak ki kell maradnia bármilyen kínai-tajvani konfliktusból. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Orosz gázembargó: váratlan helyről kapott hátszelet a magyar kormány
Wéber Balázs | 2025. június 4. 19:33
Brüsszel 2027 végéig minden orosz gázt kitiltana az EU-ból. Magyarország és Szlovákia már korábban jelezte ellenkezését, most pedig Franciaország és Belgium is erős kételyeket fogalmazott meg a tervvel kapcsolatban. A két nyugat-európai ország, valamint Spanyolország és Hollandia tavaly összesen több mint hatmilliárd euró értékben vásárolt orosz LNG-t.           
Makro / Külgazdaság Elon Musk szerint adósrabszolgaság vár Trump Amerikájára
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 18:51
Az Egyesült Államok „adósrabszolgaságba” zuhanásának lehetőségére figyelmeztetett Elon Musk milliárdos vállalkozó, az amerikai kormányzati hatékonyságéért felelős szervezet korábbi vezetője szerdán.
Makro / Külgazdaság Trump tombol: pocsék adat jött ki az amerikai gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 16:13
Több mint két éve nem nőtt ilyen alacsony tempóban az amerikai foglalkoztatottak száma.
Makro / Külgazdaság Vita támadt a Fideszen belül: levették a napirendről az „átláthatósági” törvényt
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 14:34
Ősszel újra előveszik a kérdést.
Makro / Külgazdaság Egy újabb ország előzi meg Magyarországot az euróbevezetéssel
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 13:58
Minden feltételt teljesítettek.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály egy időre visszahelyezkedett a miniszteri szerepébe
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 12:52
A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint a beruházási hitelezés élénkítése a következő fontos feladat, ami – tegyük hozzá – a kormány növekedési céljainak megvalósulásához járulhat hozzá.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG