A Trump házaspár fogadja a Fehér Házban a Trudeau házaspárt. Fotó: EPA / Michael Reynolds |
Trumpnak ezúttal tényleg sikerült felrúgnia a világkereskedelem asztalát, az Európai Bizottság után Kanada is válaszlépéseket fontolgat az Egyesült Államokkal szemben. Ahogy arról már írtunk, Trump importvámot vetett ki az alumíniumra és az acélra, ezzel azonban jó eséllyel egy világméretű kereskedelmi háborút robbanthat ki. A kanadai és az amerikai elnök telefonon egyeztetett egymással, Justin Trudeau egyebek mellett közölte Trumppal, hogy az importvámok akadályozhatják az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezményről (NAFTA) folyó tárgyalásokat is. Kanada egyébként az Egyesült Államok legnagyobb acél- és alumíniumszállítója.
Rajthoz áll Európa
Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke néhány napja arról beszélt, hogy emelnék a Harley-Davidson motorkerékpárokra, a Levi's farmerruházati gyártó termékeire, valamint a bourbon whiskyre kivetett vámot is. Az érintett cégek központjai fontos republikánus vezetésű államokban találhatók, a Harley-Davidson székhelye például Wisconsinban van, bourbont pedig Tennessee mellett főként Kentuckyban készítenek. Paul Ryan, a képviselőház republikánus elnöke Wisconsinból került be a törvényhozásba, Mitch McConnell, a szenátus republikánus vezetője pedig Kentuckyból.
Senki sem támogatja
Trump azonban egyelőre hajthatatlan az ügyben, dacára annak, hogy Washingtonban több befolyásos republikánus törvényhozó is felszólalt a tervezett importvámok bevezetése ellen. Gary Cohn nemzetgazdasági főtanácsadó és Steven Mnuchin pénzügyminiszter konkrétan hónapok óta próbálja lebeszélni Trumpot az agresszív vámtarifák bevezetéséről, de az elnök nem fogadta meg a tanácsukat – fogalmazott egy név nélkül nyilatkozó washingtoni kormányzati illetékes. Paul Ryan és Mitch McConnel szintén aggodalmukat fejezték ki, érthető módon az államaikat sújtó gazdasági kockázatok miatt.
Az Egyesült Államokban 140 ezren dolgoznak a megvédeni kívánt acélgyártásban, míg az acélt vásárló iparágakban 6,5 millióan. Közgazdászok szerint, ha a fogyasztóknak többet kell fizetniük a gépkocsikért és a vállalatoknak a nehézgépekért, az kárt okozhat az amerikai gazdaságnak. Wilbur Ross amerikai gazdasági miniszter ezzel szemben azt állítja, hogy a vám bevezetése mindössze fél százalékkal emeli meg a gépkocsik árát. Összességében azonban, úgy tűnik, Trump emberei hajlandóak összefogni az ügy érdekében: a The Wall Street Journal című lap információi szerint republikánus törvényhozók nem zárták ki annak lehetőségét sem, hogy törvényhozói döntéssel akadályozzák meg a tervezett vámok bevezetését.