Motoros az ír-északír határon az írországi Pettigónál. (EPA) |
Északír félelmek szerint megbonthatja az Egyesült Királyság egységét és egy egyesült Írország létrejöttét is eredményezheti az a kilépési megállapodás, amelyet még október közepén kötött a Boris Johnson vezette brit kormány az Európai Bizottsággal.
Rossz előjelek
Az egyezmény ugyanis - mint arról beszámoltunk - több olyan pontot is tartalmaz, amely gyengíti Észak-Írország helyét az EU-ból kilépő Egyesült Királyságon belül, miközben szoros viszonyban tartja az országot az EU-val és ezen belül Írországgal.
- Habár jogilag vámhatár jön létre az EU-ban maradó Írország, valamint Észak-Írország között, a gyakorlatban a vámhatár Nagy-Britannia és az Ír-sziget között (gyakorlatilag az Ír-tengeren) húzódik majd, az árukat pedig az észak-írországi "belépési pontokon" fogják ellenőrizni.
- Az árukat érintő szabályozás tekintetében Észak-Írország alapvetően az uniós, nem pedig a brit szabályozáshoz fog igazodni. Ezáltal egy, az egész Ír-szigetre kiterjedő szabályozási zóna jön létre. Ez feleslegessé teszi az ellenőrzéseket az ír-északír határon, ugyanakkor szükségessé teszi azokat Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi része között.
- A szabályozás betartását brit tisztviselők felügyelik majd a „belépési pontokon”. Ugyanakkor az EU-nak is joga van saját tisztviselőket küldeni a helyszínre, akik felülbírálhatják brit kollégáikat.
- Az uniós áfa-szabályozás érvényes marad Észak-Írországban, de csak az áruk, nem pedig a szolgáltatások esetében. Észak-Írországnak lehetősége lesz arra, hogy az Egyesült Királyság többi részétől eltérő áfa-szintet vezessen be.
Aggódnak az unionisták
A Financial Times (FT) szerint az északír unionisták úgy vélik, hogy a megállapodással határ jön létre az Ír-tengeren, és az alku akár Észak-Írország és Írország egyesüléséhez is vezethet.
Ez volt a fő oka annak, hogy a brit konzervatív kormányt korábban támogató Demokratikus Unionista Párt (DUP) képviselői ellenezték az egyezményt, márpedig nélkülük a kormánynak csak minimális esélye volt arra, hogy időben keresztül verje azt a parlament alsóházán.
A parlament végül megszavazta ugyan a megállapodás alapelveit, de a törvénybe iktatására kidolgozott feszes kormányzati menetrendet leszavazta, ezért az egyezség elfogadásának folyamata határozatlan időre megrekedt, a Brexit pedig tovább csúszik.
Az ír egység váróterme?
Steve Aiken, az Ulster Unionista Párt vezetője szerint a kilépési egyezmény sok lehetőséget nyitva hagy, a többi közt az egyesült Írországét is.
Ez az egyezmény az ír egység várótermébe zárta a régiót, ráadásul az ajtó kívülről be lett zárva
- mondta ezzel párhuzamosan Jim Allister, a DUP-ból kivált Hagyományos Unionista Hang vezetője a brit gazdasági lapnak.
Észak-Írország rendőrfőnöke, Simon Byrne pedig arra figyelmeztetett, hogy az egyezmény miatt ismét tiltakozó akciókba kezdhetnek a Nagy-Britanniához lojális erők.
Nyugtatgat az ír kormányfő
Írország ugyanakkor azt állítja, hogy soha nem tekintett úgy a Brexitre, mint egy eszközre az egyesült Írország létrehozásához. Leo Varadkar ír kormányfő az egyezmény bejelentése után próbálta megnyugtatni az unionistákat: Észak-Írország alkotmányos státusza nem változik.
A királynő továbbra is királynő, a font továbbra is font marad, az emberek pedig továbbra is a Királyi Posta piros ládáiban adhatják fel leveleiket. Észak-Írország továbbra is az Egyesült Királyság része lesz
- idézte Varadkart az Irish Times. Az ír miniszterelnök arra is utalt, hogy Észak-Írország már eddig is számos tekintetben különbözött az Egyesült Királyság többi részétől, például saját jog- és iskolarendszere van.
Népszavazással lehet egyesülés
Alex Kane, az ulsteri unionisták korábbi kommunikációs vezetője kiemelte: Észak-Írország csak abban az esetben válhat ki az Egyesült Királyságból, ha a lakosság többsége ezt támogatja.
Nem hiszem, hogy bármilyen szempontból is közelebb lennénk ehhez a ponthoz.
Kane az 1998-ben kötött Nagypénteki egyezményre utalt, amely szerint az egyesült Írország csak akkor jöhet létre, ha azt az ír és az északír lakosság referendumokon egyaránt megszavazza.
Bár az ír republikánus párt, a Sinn Féin már sürgette az ír kormányfőt, hogy dolgozzon ki terveket az egységre és a népszavazásra, Varadkar ezt elutasította. Mint mondta, mindez csak rontana a helyzeten.
Kik vannak többen?
Az ír kormány szerint jelenleg amúgy sem reális, hogy egy esetleges referendumon az északírek többsége az egyesülésre szavazzon. Egy, az FT által idézett múlt havi felmérés szerint ugyanakkor 51 százalékuk már támogatná az egyesült Írország létrejöttét.
1973-ban már tartottak egy népszavazást Észak-Írország státusáról. Akkor a résztvevők elsöprő többsége, 99 százaléka arra voksolt, hogy az ország maradjon az Egyesült Királyság része. Igaz, a részvételi arány mindössze 59 százalék volt, a katolikusok ugyanis nagyrészt bojkottálták a választást.
Bár a „katolikus nacionalisták” továbbra is kisebbségben vannak Észak-Írországban, demográfiai súlyuk egyre nagyobb. Míg a protestáns, nagyrészt unionista lakosok aránya 53,1-ről 48,4 százalékra csökkent 2001 és 2011 között, addig a katolikusoké 43,8-ról 45,1-re nőtt. A 2017-es északír parlamenti választás pedig az első olyan választás volt, amelyen az unionista pártok már nem tudtak egyértelmű többséget szerezni.
Ezzel együtt a „belgák” száma is egyre növekszik: az északírek fele már nem tartja magát sem unionistának, sem ír nacionalistának.
Nekünk jó a Johnson-alku A London és Brüsszel közötti megállapodás magyar szempontból pozitív, hiszen zéró vámokra törekszik, és nem akadályozza a kereskedelmet, mondta Feledy Botond külpolitikai szakértő, a Társadalmi Reflexió Intézet igazgatója a Privátbankár.hu-nak. Ugyanakkor – fűzte hozzá – az egyezmény csak átmeneti, néhány éves időszakra vonatkozik; a fő kérdés, hogy mi lesz ezután. |