Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az egyszámjegyű szja ötlete már többször felmerült, de a kormány korábban inkább a szociális hozzájárulási adó (szocho) csökkentése mellett döntött. Most azonban érdekes gondolatmenetre lettünk figyelmesek az MNB versenyképességi programjában: az szja csökkentése jót tenne a lakossági állampapír-vásárlásoknak, így az önfinanszírozásnak is.

Eddigi csökkentések

Kétségtelen, hogy az elmúlt években többféle adócsökkentés történt (igaz, közben új adónemek is megjelentek, melyek közül talán a legvitatottabb a pénzügyi tranzakciós illeték). Először az szja lett egységesen 16 százalékos, ez később 15-re csökkent, a munkát terhelő adók közül a szocho mérséklődött, annak is a munkaadók által fizetendő része: ez 27-ről 19,5 százalékra csökkent.

Nagymértékben mérséklődött a vállalati nyereségadó: egyenesen a legnagyobb egyszámjegyű egész szám lett az értéke, 9 százalék. Ez talán túlzottan is alacsonynak tűnik, de kétségtelen, hogy egyrészt nem ebből jött be hatalmas összeg a költségvetésbe (idén összesen 400 milliárd forint várható), másrészt a cél minél több új vállalat bevonzása volt, akik ráadásul az Európában legalacsonyabb adószint miatt itt akarják kimutatni profitjukat (megfelelő árazási technikákkal), így viszont a beszedett adó mértéke is nagyobb.

Bűvös szám

Nos, úgy tűnik, hogy a legnagyobb egyjegyű számnak bűvös lélektani jelentősége van döntéshozó körökben, mert az szja esetében is többször megcélozták már a mostani 15 százalékhoz képest meglepően alacsony számot. Ráadásul a 15 sem sok, különösen nemzetközi összehasonlításban. Ami sok, az a munkabért terhelő többi adó (régebben járulék). A munkaadók még 20,5 százalékát fizetik a bruttó bérnek, a munkavállalók az szja-n kívül még 18,5 százalékot (összesen 33,5-öt).

Logikusnak is tűnt, hogy a szocho-t kezdik csökkenteni, annál is inkább, mivel a munkaadóknak lélektani teher, hogy a bruttó béren felül kell külön fizetni: ez abba az irányba tereli őket, hogy a fizetések egy részét zsebbe adják, adózatlanul (szürkegazdaság). Nem is véletlen, hogy Romániában egyszerűsítették a rendszert: a teljes bérköltség lett a bruttó bér, ebből jön le minden adó. A munkaadó így csak egy összeggel találkozik, és ugyan a nettó bér/teljes bérköltség hányados ettől még ugyanakkora, a munkaadó mégis kevésbé érez késztetést a zsebbe fizetésre.

Szocho helyett szja

A versenyképességi programban egy érdekes megközelítésre lettünk figyelmesek: az szja csökkentése a munkaerő kínálatát növeli, míg a munkaadói szocho csökkentése a munka iránti keresletet csökkenti. Nos, ez csak egy technikai kérdés: ha szocho román módra bekerülne a bruttó bérbe, máris nem lenne ilyen eltérés, így ez nem igazán tekinthető olyan oknak, ami miatt a szocho helyett az szja csökkentése kerülne előtérbe.

Van egy egészen másik ok, amit meg is említ a versenyképességi jelentés. A kamatok szintje ugyan rendkívül alacsony, így az azokat terhelő szja-nak általánosságban nincs is jelentősége, ám az állam a piacihoz képest igen magas (és növekvő) kamatot fizet a lakosságnak azért, hogy az minél több állampapírt vásároljon, és így megvalósulhasson az önfinanszírozás, vagyis az államadósság belföldiek általi finanszírozása.

A kamatra kivetett szja azonban ebben az esetben az állam egyik zsebéből a másikba vándorol: amit beszed, azt magasabb kamat formájában kell kifizetnie, hisz a befektető a tényleges, vagyis szja-val csökkentett hozamát nézi. Ebből adódóan, ha kisebb az adó, kisebb a költség is, így az szja csökkentésből ezen a vonalon nem éri veszteség az államot, az állampapír iránti lakossági kereslet viszont növekedhet, ami most első számú prioritás.

Lehetséges forgatókönyv

A versenyképességi program nem írja le pontosan, hogyan kellene módosítani az eddigi terveken, de az egyszámjegyű szja kulcs szerepel benne. Ha a 6 éves adócsökkentési programban szereplő még összesen 8 százalékpontos szocho csökkentés és a 6 százalékpontos szja csökkentés egyszerre valósulna meg, az olyan bevételkiesést okozna a költségvetésnek, ami sehogy nem lenne pótolható, és a kiadások sem csökkenthetők ilyen mértékben.

Így vélhetően választani kell a kettő között. A szocho 2 százalékkal csökken júliustól, ebből már nem lenne szép kihátrálni, viszont a következő 3 évre kitűzött, és megfelelő reálbér-emelkedéshez kötött maradék 6 százalékpont elmaradhatna, és helyére beléphetne az szja 6 százalékpontos csökkentése. A végeredmény kicsit nagyobb bevételkiesés lenne (az szja kicsit szélesebb kört érint, mint a szocho), de nem akkora, ami felborítaná az egyensúlyt.

Nagy bevételkiesés

A költségvetés idei várható bevétele a személyi jövedelemadóból 2300-2400 milliárd forint. Ez 9 százalékos adókulcs esetén 1400 milliárd forint körüli összegre csökkenne, vagyis ezermilliárdos kiesés érné az államot. Ezt kompenzálhatja az, ha az szja bevételek növekedési üteme az eddigiekhez hasonlóan nagyobb marad, mint a költségvetés kiadásainak növekedése, de emellett valószínűleg komoly kiadáscsökkentésre is szükség lenne.

A Versenyképességi program további részeiről itt írtunk:

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés jött a németektől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 12:35
Az elemzők által várt romlás helyett javult a ZEW gazdaságkutató intézet szeptemberi németországi gazdasági hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Bekeményített a kormány: nemet mondott a külföldi vásárlónak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 12:10
A Magyar Állam megtiltotta az Alföldi Tej Kft. külföldi felvásárlását.
Makro / Külgazdaság Ilyen árakon tankolhatunk holnaptól
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 11:04
A benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára sem változik holnaptól.
Makro / Külgazdaság Nem nyugszik Trump: megint a cégeknek üzent
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 10:20
Az amerikai elnök nagyon a fejébe vette, hogy át kell alakítani a cégek beszámolási gyakorlatát.
Makro / Külgazdaság Megindult Izrael Gázaváros ellen
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 09:45
Elindult a szárazföldi offenzíva Gázaváros ellen.
Makro / Külgazdaság Ez nem jó hír: lassult a keresetek növekedése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 08:30
Júliusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 693 700, a nettó átlagkereset 479 500 forint volt. A bruttó 9 százalékkal nőtt, a júniusi 9,7 százalék után.
Makro / Külgazdaság Gyorsult a GDP a legfejlettebb országokban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 07:55
Ha nem is jelentősen, de gyorsabb tempóra váltott a GDP-növekedés az OECD-országokban.
Makro / Külgazdaság Nagy-Britanniába látogat ma Donald Trump
Imre Lőrinc | 2025. szeptember 16. 07:20
Állami látogatásra, vagyis hivatalosan a brit uralkodó vendégeként Nagy-Britanniába érkezik ma Donald Trump amerikai elnök és felesége, Melania Trump. III. Károly király hivatalos meghívólevelét Keir Starmer brit miniszterelnök még februárban nyújtotta át Washingtonban az Egyesült Államok elnökének. A látogatás időpontját a Buckingham-palota július közepén jelentette be.
Makro / Külgazdaság Milyen 25 év? Már majdnem Ausztria szintjén vagyunk – de van egy kis gond
Csabai Károly | 2025. szeptember 16. 05:43
Azzal, hogy nyugati szomszédunknál az éves infláció augusztusban fél százalékponttal lett magasabb a júliusinál, míg nálunk ugyanakkora, már alig magasabb a sógorok fogyasztóiár-indexe a magyarországinál. Apró szépséghiba, hogy a kontinentális összevetésben így sem sikerült előrébb lépnünk, az EU-ban például továbbra is csak négy országban nagyobb a pénzromlás, mint nálunk. A Privátbankár Európai Inflációs Körkép ugyanakkor újdonságként egy nappal az Eurostat hivatalos közlése előtt az uniós harmonizált fogyasztóiár-indexekről felállított rangsort is elkészítette.
Makro / Külgazdaság Kinek lenne jó és kinek nem, ha a választások után változna az szja?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 18:28
Nagy port kavart a Tisza Párt gazdasági szakértőjének kötcsei kijelentése, miszerint kormányra kerülésük esetén hozzányúlnának az adórendszerhez. Rögtön jött is rá a reakció: a jövő tavaszig biztosan regnáló kabinet szerint Magyar Péterék adóemelésre készülnek. Mi az igazság? És mi az igazságos? Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG